Flashback bygger pepparkakshus!
  • 4
  • 5
Igår, 19:12
Medlem
Vit-Brandbils avatar
De som räknat på detta säger att en skattesänkning ändå kan ge mer pengar till stadskassan då fler jobbar.
Jag har inte räknat på det men tycker det är bra med lägre skatt och hade gärna också velat bestämma vart just mina skattepengar ska gå till om det fanns möjlighet.
Invandringen och bistånd hade fått noll kronor kan jag väl säga.
Citera
Igår, 19:16
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrHugo
Ett ställe att spara på kanske vore Myndigheten för Kulturanalys?
ja den kanske kan stängas och då tjäna 20 miljoner. Inte mycket kanske men många bäckar små. Som tidigare statlig tjänsteman vet jag att det slösas oerhört mycket pengar på trams, eller för att "annars försvinner pengarna". Det går att spara många miljoner på varje myndighet om man var lite mer försiktig. Möjligen kanske man skulle kunna binda någon bonus som utgår till tjänstemännen i form av överskott per myndighet? Då kanske det helt plötsligt skulle finnas incitament till att spara på våra pengar.

10% av överskottet delas ut till medarbetarna kanske. Nog skulle det hittas miljarder då.
Citera
Igår, 19:57
Medlem
psykadelikatessens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Är väl flera som lovat men nog svårt när politikerna själva skulle drabbas hårt.
Jaa, bästa vore om politiker tvingades leva på minimilön - jävlar vad snabbt saker skulle förändras då...
Citera
Igår, 20:01
Medlem
psykadelikatessens avatar
Tänk om man skulle tvinga politiker att stå till svars och straffas för svindel, typ som Nuon-affären där Maude Olofsson(?) själv pissade bort 83 miljarder kronor (flyktingkrisen kostade sverige ca 60 miljarder*)
Det skulle räcka långt, tror jag
Citera
Igår, 20:11
Medlem
Tror inte för ett ögonblick regeringen får in mindre skatt nu, de tar in den på andra försämringar för folket.
Citera
Igår, 23:31
Medlem
Clas.Ohlsson.453s avatar
Ta bort arbetsförmedlingen så har du tjänat in 80 miljarder redan. Skär bort 25% av polismyndigheten som bara är jämställdhetsrapporter och annat pappersarbete så är du lätt över 85 miljarder.

Sparka ut kommunikatörer, genusvetare, låtasdirektörer från kommuner

Sänk löner för VD:ar. Vattenfalls VD måste inte tjäna 1,7 miljoner i månadslön.

Kapa bidragen till invandrare som lever på socialbidrag och skicka ut dem.
Citera
Idag, 03:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Ni som pratar er varma om lägre skatter. Har ni någon gång överslagsberäknat vad era önskemål om lägre skatter leder till? Här kommer ett exempel.

TLDR: Vill du verkligen lägga ner försvaret för att slippa betala 1 400 kr/månad?
Om du inte vill lägga ner försvaret, vad ska läggas ner som kostar ca 85 miljarder kr/år?

Kalkyl av Chat GPT o1 (jag har dubbelkolla att siffrorna är rimliga).
Antaganden: Genomsnittslön: 39 000 kr/mån (dvs. 468 000 kr/år). Kommunalskatt: ca 32 %. Jobbskatteavdrag: ca 3 000 kr/mån (36 000 kr/år).

Årsskatt utan avdrag: 0,32 * 468 000 = 149 760 kr. Efter jobbskatteavdrag (36 000 kr/år): 149 760 – 36 000 = 113 760 kr/år. Effektiv skattesats: 113 760 / 468 000 ≈ 24,3 %.

Efter en skattesänkning på 15 %: En 15-procentig sänkning innebär att du betalar 85 % av tidigare skatt:
0,85 * 113 760 ≈ 96 700 kr/år (avrundat). Skillnad per person: 113 760 – 96 700 ≈ 17 060 kr/år per person, (ca 1 400 kr/månad i skattesänkning min anm).

Samlat bortfall för stat/kommun:
Antag 5 miljoner sysselsatta. 5 000 000 * 17 060 ≈ 85,3 miljarder kr/år

Cirka 85 miljarder kr per år är i storleksordning med Sveriges försvarsbudget (som ligger runt 80–90 miljarder kr).

Exempel på ogiltiga svar från högern:
Avskaffa invandringen - det är ju i princip redan gjort.
Avskaffa melodifestivalen (eller något av liknande karaktär som inte är någonstans i närheten av 85 miljarder).

Du glömde visst arbetsgivaravgifter 31% och moms 25% så vilka skatter tycker du vi ska höja?
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in