Flashback bygger pepparkakshus!
Igår, 13:19
Medlem
sanningenskrigare2s avatar
Sverige och Finland. Aaaah... Gemensam historia, kultur och intressen och så vidare. Och vi har en sån befolkning här och de snackar svenska i plugget där i Åbo. Ändå är vi i olika tidszoner, blev jag varse när buss-kronken åkte över gränsen på vägen till Treriksröset i sin serie på plattformen You tube. När man tar färjan måste man också ställa klockan när man är mitt på sjögränsen. De är en timme före/efter oss beroende på hur man ser det.

Förrförrförra veckan var lilla jag över på lite meze hos en tunisisk bekant som hade tunisiska kanalerna på teve och alla sina klockor inställda på Tunistid. Lustigt. Den finlandssvenska och sverigefinska gemenskapen i Sverige har sina egna teveprogram i tevens Uutiset och Sisuradion i P2, sänds de möjligen i finsk tid, undrar jag?

Främlingsfientlighet i tråden anmäls.

Har du en finsk bekant i Sverige som kör efter finska klockan hemma?

Jag brukar köra med finsk tid när jag inte pallar ställa om klockan på mikrovågsugnen eller på klockradion, men det beror på lathet snarare än att Finlands sak skulle vara vår.
Citera
Igår, 13:32
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanningenskrigare2
Sverige och Finland. Aaaah... Gemensam historia, kultur och intressen och så vidare. Och vi har en sån befolkning här och de snackar svenska i plugget där i Åbo. Ändå är vi i olika tidszoner, blev jag varse när buss-kronken åkte över gränsen på vägen till Treriksröset i sin serie på plattformen You tube. När man tar färjan måste man också ställa klockan när man är mitt på sjögränsen. De är en timme före/efter oss beroende på hur man ser det.

Förrförrförra veckan var lilla jag över på lite meze hos en tunisisk bekant som hade tunisiska kanalerna på teve och alla sina klockor inställda på Tunistid. Lustigt. Den finlandssvenska och sverigefinska gemenskapen i Sverige har sina egna teveprogram i tevens Uutiset och Sisuradion i P2, sänds de möjligen i finsk tid, undrar jag?

Främlingsfientlighet i tråden anmäls.

Har du en finsk bekant i Sverige som kör efter finska klockan hemma?

Jag brukar köra med finsk tid när jag inte pallar ställa om klockan på mikrovågsugnen eller på klockradion, men det beror på lathet snarare än att Finlands sak skulle vara vår.

Rätt menlös tråd då tiden i Sverige och i Tunis är exakt samma just nu.
Klart som fan vi har svensk tid på våra klockor när vi bor i Sverige, åker jag till Finland så ställer telefonen om sig själv.
Citera
Igår, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Rätt menlös tråd då tiden i Sverige och i Tunis är exakt samma just nu.
Klart som fan vi har svensk tid på våra klockor när vi bor i Sverige, åker jag till Finland så ställer telefonen om sig själv.

Det vore annars rätt skönt att leva efter Greenwich mean time och alltid få en timmes sovmorgon men det är kanske knepigt att förhandla fram för den som inte bestämmer över sina arbetstider.
Citera
Igår, 13:47
Medlem
Citat:
Hur hamnade tiden på din mikro från början på finsk tid?
Citera
Igår, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Hur hamnade tiden på din mikro från början på finsk tid?
Klockan byts ut när det blir vinter och sommar. Ett otyg om du frågar mig.
Citera
Igår, 13:58
Medlem
Citat:
Men när hamnade din mikro på finsk tid?
Citera
Igår, 14:44
Medlem
Merwinnas avatar
Nej jag vet ingen som gör så, och jag har vänner och bekanta från hela världen. Låter jobbigt. Om detta känns väldigt viktigt för en, kan man ha två ur bredvid varandra, där en visar svensk tid och den andra det andra landets tid. P.G. Gyllenhammar brukade ha ett armbandsur med New York-tid och ett med London-tid.
Citera
Igår, 14:56
Medlem
Stark-Senaps avatar
Enligt ditt resonemang skulle Falklandsöarna använda GMT.

Och plus en på den. Har du med micron när du är ute och reser? Går den på batteri då? Min skulle tappa tiden om jag drog ur kontakten.
Citera
Igår, 15:38
Medlem
Citat:

Alla klockor jag någonsin stött på har en funktion som gör att man kan ändra tiden. Du behöver alltså inte byta ut alla klockor varje vinter och sommar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in