Citat:
Ursprungligen postat av
sanningenskrigare2
Sverige och Finland. Aaaah... Gemensam historia, kultur och intressen och så vidare. Och vi har en sån befolkning här och de snackar svenska i plugget där i Åbo. Ändå är vi i olika tidszoner, blev jag varse när buss-kronken åkte över gränsen på vägen till Treriksröset i sin serie på plattformen You tube. När man tar färjan måste man också ställa klockan när man är mitt på sjögränsen. De är en timme före/efter oss beroende på hur man ser det.
Förrförrförra veckan var lilla jag över på lite meze hos en tunisisk bekant som hade tunisiska kanalerna på teve och alla sina klockor inställda på Tunistid. Lustigt. Den finlandssvenska och sverigefinska gemenskapen i Sverige har sina egna teveprogram i tevens Uutiset och Sisuradion i P2, sänds de möjligen i finsk tid, undrar jag?
Främlingsfientlighet i tråden anmäls.
Har du en finsk bekant i Sverige som kör efter finska klockan hemma?
Jag brukar köra med finsk tid när jag inte pallar ställa om klockan på mikrovågsugnen eller på klockradion, men det beror på lathet snarare än att Finlands sak skulle vara vår.
Rätt menlös tråd då tiden i Sverige och i Tunis är exakt samma just nu.
Klart som fan vi har svensk tid på våra klockor när vi bor i Sverige, åker jag till Finland så ställer telefonen om sig själv.