Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
Igår, 14:37
Medlem
Enligt den amerikanska konstitutionens 22:a tillägg ska ingen person kunna inneha positionen som president under fler än två mandatperioder.

Men kommer Donald Trump respektera detta eller kommer han insistera på att kandidera som president även 2028?

Jag tänker såhär: Han respekterar ingenting gällande den amerikanska konstitutionen. Han har flera gånger öppnat för att inskränka flera tillägg av konstitutionen, bl.a pressfrihet, tryckfrihet och yttrandefrihet. Under valrörelsen hösten 2024 så hotade han TVÅ gånger att inskränka press- och tryckfriheten. Han hotade även att inskränka yttrandefriheten genom att bl.a säga att folk borde bli rättsligt straffade om de förolämpade Högsta Domstolen eller vissa domare ur Högsta Domstolen. Under sitt förra presidentskap bröt han även flertalet gånger mot konstitutionella regler för sittande presidenter.

Så jag tror absolut att han kommer försöka sitta kvar som president längre än vad reglerna tillåter.

Till råga på allt så har konservativa influencers redan börjat försöka hjärntvätta Trump-anhängare till att tro att han har rätt att kandidera till en tredje mandatperiod. Exempelvis så har Steve Bannon försökt göra gällande att Trump har full rätt att kandidera till president för en tredje mandatperiod 2028 eftersom hans två första mandatperioder inte var sammanhängande, vilket är totalt skitsnack. Men de kommer göra sitt yttersta för att få Trump-anhängare att tro att det är så sanningen faktiskt ser ut.

Vad tror ni, kommer Trump respektera konstitutionen eller kommer han försöka kandidera även 2028?
Citera
Igår, 14:45
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vensterbliven
Enligt den amerikanska konstitutionens 22:a tillägg ska ingen person kunna inneha positionen som president under fler än två mandatperioder.

Men kommer Donald Trump respektera detta eller kommer han insistera på att kandidera som president även 2028?

Jag tänker såhär: Han respekterar ingenting gällande den amerikanska konstitutionen. Han har flera gånger öppnat för att inskränka flera tillägg av konstitutionen, bl.a pressfrihet, tryckfrihet och yttrandefrihet. Under valrörelsen hösten 2024 så hotade han TVÅ gånger att inskränka press- och tryckfriheten. Han hotade även att inskränka yttrandefriheten genom att bl.a säga att folk borde bli rättsligt straffade om de förolämpade Högsta Domstolen eller vissa domare ur Högsta Domstolen. Under sitt förra presidentskap bröt han även flertalet gånger mot konstitutionella regler för sittande presidenter.

Så jag tror absolut att han kommer försöka sitta kvar som president längre än vad reglerna tillåter.

Till råga på allt så har konservativa influencers redan börjat försöka hjärntvätta Trump-anhängare till att tro att han har rätt att kandidera till en tredje mandatperiod. Exempelvis så har Steve Bannon försökt göra gällande att Trump har full rätt att kandidera till president för en tredje mandatperiod 2028 eftersom hans två första mandatperioder inte var sammanhängande, vilket är totalt skitsnack. Men de kommer göra sitt yttersta för att få Trump-anhängare att tro att det är så sanningen faktiskt ser ut.

Vad tror ni, kommer Trump respektera konstitutionen eller kommer han försöka kandidera även 2028?
Han kommer att fortsätta respektera konstitutionen precis på samma sätt som den första mandatperioden.
Citera
Igår, 14:50
Medlem
Galejans avatar
Det hoppas vi inte. USA behöver stabilitet nu. Mycket oro, polarisering, hoppande fram och tillbaka. Det är synd att Trump inte är tio-femton år yngre eftersom USA skulle tjänat på att ha en stark ledare som kunde sitta i åtminstone ett årtionde för att hinna göra verklighet av de reformer om nu står för dörren.

Det här med max två mandatperioder är trams. Jag förstår idén att det ska föryngras men det gör det ändå inte eftersom presidenterna blir allt äldre.
Citera
Igår, 14:51
Medlem
FarbrorFredriks avatar
Det känns som att han skulle bli lika dement som Biden snart så en tredje period tror jag inte han fixar, med lite tur så kommer hans rådgivare att göra det klart för honom.
Citera
Igår, 15:05
Medlem
Han kommer att kandidera som vicepresident när nuvarande VP kandiderar som president och när denne sedan avgår, blir Trump president igen. Tadaa!
Citera
Igår, 15:18
Medlem
One2Manys avatar
Tveksamt. Han kommer inte vila innan USA är en total bananrepublik med nedmonterade demokratiska institutioner, förbud mot fria medier och en partilojal domstol.
Citera
Igår, 15:26
Medlem
supremanics avatar
Man vet aldrig med Trump. Efter att han placerat svarta tillbaka i kedjor och tagit ifrån kvinnor rätten till sina egna kroppar och annat som demokraterna har förutspått så förefaller han vara kapabel till vad som helst
Citera
Igår, 15:37
Medlem
ja
Citera
Igår, 15:46
Medlem
MyJustices avatar
Om du har nåt annat att komma med , annat än dina egna funderinger så kan du ju känka till det
Citera
Igår, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av One2Many
Tveksamt. Han kommer inte vila innan USA är en total bananrepublik med nedmonterade demokratiska institutioner, förbud mot fria medier och en partilojal domstol.

Tror du fått det här om foten är nogg biden du snackar om eller om vi ska va ärliga personerna bakom för alla vett han är totalt hjärdöd och inte kunnat styra någonting. Demokrati är fan ett skämt idag tomma ord enda fria medier som finns är det trump och hans team som hjälp hålla fram är du ett löjligt vänster patrask eller vad?
Citera
Igår, 16:22
Medlem
pestloppans avatar
Citat:

Rätta mig om jag har fel, men krävs det inte 2/3 majoritet i kongressen för att genomföra en ändring som tillåter detta? Då behöver Trump inte bara ha samtliga republikaner med sig utan även rätt många demokrater!
Tror ni han fixar detta, i så fall?
Senast redigerad av pestloppan Igår kl. 16:24.
Citera
Igår, 16:28
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:

1. Han skall vara i presidentskick då det är dags, åtminstone inte avliden.
2. Han skall fortfarande vara omtyckt, eller åtminstone uppfattas som en "vinnande kandidat" av sitt parti. Ingen bättre kandidat får dyka upp, vare sig Dem eller Rep.
3. Han skall, med hjälp av sitt parti (ingen vet hur det ser ut efter nästa val, mitt i perioden) först runda regelverket för att ens komma i fråga, sedan få detta tilltag att verka "rätt" och "bra", sedan få få Usa HD att hålla med om saken.
4. Därefter skall han vinna folkets röst och samla tillräckligt många elektorer i en kampanj som får Capitoleum-marschen att se ut som en bra ide för demokratin - i jämförelse.

Det känns inte som en självklar händelseutveckling
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in