Citat:
Ursprungligen postat av
deddd
Så funderade, kan anti-psykotika vara en drog för ej psykotiska?
Varför skulle du vilja trycka i dig den skiten? De flesta tar ju droger för att de är euforiserande (du mår bra av dem, åtminstone kortsiktigt). Dessa droger är istället dysforiska, de stänger ner serotonin, dopaminsystem etc. Dvs motsatsen mot vad de flesta vill uppnå.
Citat:
Ursprungligen postat av
inspulin
Vet inte vilken medicin du menar, men jag har testat zyprexa, quetiapine och abilify i olika doseringar. Dom gör mig bara seg,trött och hungrig. Dock fungerar zyprexa/quetiapine extremt bra till att kliva av tjack med.
Är verkligen att tjack ruset bara rinner iväg och sängen ser mer och mer inbjudande ut, Mat har du lätt att få i dig också.
Hoppas detta svarade på någon av dina tankar.
Kan köpa det argumentet runt zyprexa/quetiapine som du nämner. Quetiapine är ju ett typexempel på drog som patentägaren plöjt ner massor av pengar i, men som visade sig inte vara effektivt för vad det de facto utvecklades för (schizofreni etc). Nu har man dock lyckats få lönsamhet i det då det numera skrivs ut en masse globalt (dock off-label) för sömnproblem, ett ändamål det aldrig var avsett för.
Att det är effektivt för att sova kan jag förstå, men frågan är om det är värt riskerna med att ta den typen av preparat. Trots att det är andra generationens neuroleptika så finns en diger lista med bieffekter, bland annat potentiellt permanenta skador på hjärnan/nervsystemet (tex Tardive dyskinesia).
https://en.wikipedia.org/wiki/Tardive_dyskinesia