Citat:
Ursprungligen postat av
Strejtvisus
Jag har en pudelmix på 2 år. Hon gillar bara kött, aldrig lyckats få henne att pröva någon grönsak, frukt etc.
När jag fick henne åt hon royal Canin torrfoder, vilket inte gick bra. Hon visade att hon var hungrig under dagen och avstod oftast 24+ timmar från att äta sitt torrfoder. Gick över till monster lamm, funkade bara en vecka sen tröttnade hon.. har redan prövat att blanda med lite vatten.
Under hela 2024 så har hon ätit Monster lamm blandat med Mush vaisto färskfoder (lax, nöt, kalkon). Det har funkat toppen, hon gick från 1,9kg till 2,4kg och såg friskare ut.. men tyvärr började hennnes magproblem uppstå oftare, från ca 1 gång var tredje månad till 1 gång varannan månad. Hon behövde alltid gå ut på kvällen/natten för att käka gräs, förstörde hela ens sömn..
Veterinären undersökte henne för en bra summa pengar, hon sa att allt ser bra ut med henne.. enda rådet jag fick var att pröva en rekomenderad skonsam torrfoder, vilket jag visste att hon inte skulle vilja äta..
Sitter nu i samma sits. Hon vill inte äta denna foderkost.. tycker det är trist att veterinären inte kunde ge fler tips etc, hon frågade aldrig innehållet i det jag matade hunden med.
Jag undrar ifall hennes magproblem kan ha uppstått för att det var så mycket olika djurprodukter? Lamm, kalkon, nötkött, lax.. eller är det vanligt?
Vill gärna återgå till torrfoder i kombination med färskfoder.. har aldrig prövat våtfoder men det verkar bökigt och dyrt, hon är liten och de flesta förpackningar med våtfoder är en ganska stor mängd samt håller inte länge .
Uppskattar tips. Tack
Pudlar brukar vara rätt kinkiga kan vi väl börja med att säga.
Men mitt råd är att helt enkelt börja satsa på ett foder som bara innehåller lax eller lamm eller nöt för att börja utesluta vad det är hunden blir dålig i magen av. Satsa gärna på ett skonmatsfoder då det är bättre för magen.
Du kan också prova att ge hunden mat färre gånger per dag så den verkligen blir hungrig mellan målen och då kanske även äter bättre.
Vi har en cocker och hon inhalerar torrfoder så portionen är borta på max 20 sekunder och sen undrar hon när nästa portion kommer.