Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
Idag, 09:58
Medlem
Jag har funderat mycket på hur vi konsumerar TV, film och sport idag. Det känns som att de traditionella distributionsmodellerna inte riktigt hänger med i vår digitala tidsålder.

Många vänder sig till illegala IPTV-tjänster för att få tillgång till det innehåll de vill ha, ofta till en bråkdel av kostnaden för flera separata abonnemang. Men detta är inte bara olagligt, det finansierar också kriminella nätverk och kan leda till allvarliga juridiska konsekvenser.

Personligen skulle jag vilja se en förändring där vi kan betala för just det innehåll vi vill se, utan att behöva teckna flera dyra abonnemang. Kanske en modell där man kan köpa eller hyra enskilda program, filmer eller matcher direkt från en gemensam plattform?

Vad tycker ni? Hur kan vi uppmuntra lagliga alternativ som möter konsumenternas behov bättre och samtidigt stödjer innehållsskaparna på ett rättvist sätt?
Citera
Idag, 10:05
Medlem
elmhedens avatar
Det kommer. Det som förändrats är inte människors betalningsvilja, det är distributörernas förmåga/vilja att erbjuda det kunderna vill betala för. Exakt samma sak när nedladdningarna tog fart, en utveckling som ledde till att man kunde börja "streama" det man laddade ner, alltså titta samtidigt som man laddade ner. Distributörerna stal tekniken och sålde den och vips så var nedladdningsspöket en skugga av sitt forna jag.
Citera
Idag, 10:08
Medlem
svampdamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sthompenboy
Jag har funderat mycket på hur vi konsumerar TV, film och sport idag. Det känns som att de traditionella distributionsmodellerna inte riktigt hänger med i vår digitala tidsålder.

Många vänder sig till illegala IPTV-tjänster för att få tillgång till det innehåll de vill ha, ofta till en bråkdel av kostnaden för flera separata abonnemang. Men detta är inte bara olagligt, det finansierar också kriminella nätverk och kan leda till allvarliga juridiska konsekvenser.

Personligen skulle jag vilja se en förändring där vi kan betala för just det innehåll vi vill se, utan att behöva teckna flera dyra abonnemang. Kanske en modell där man kan köpa eller hyra enskilda program, filmer eller matcher direkt från en gemensam plattform?

Vad tycker ni? Hur kan vi uppmuntra lagliga alternativ som möter konsumenternas behov bättre och samtidigt stödjer innehållsskaparna på ett rättvist sätt?

Hyra film eller enskilda matcher? Glöm det. Sådana upplägg blir alltid dyrare i längden eftersom företagen vill ha in dig på prenumeration.

Priset bör ligga på 100-lappen om det ska vara intressant för mig iallafall.
Citera
Idag, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Hyra film eller enskilda matcher? Glöm det. Sådana upplägg blir alltid dyrare i längden eftersom företagen vill ha in dig på prenumeration.

Priset bör ligga på 100-lappen om det ska vara intressant för mig iallafall.

Nej det är sant som du säger. Jag vill ha en liknande tjänst som spotify fast för tv, film, serier och sport.

För att möta konsumenternas behov och samtidigt stödja innehållsskaparna på ett rättvist sätt, krävs det sannolikt en omstrukturering av hur rättigheter hanteras och distribueras.

Hur löste Daniel Ek detta?
Citera
Idag, 10:30
Medlem
retinas avatar
Historien kommer visa att vi är ett par år innan Spotify lyckades samla de flesta artister under samma paraply.

Nuläget är ohållbart. Konsumenterna vill kunna ta del av vissa delar från olika bolag. Men är inte beredda på att köpa alla ägg i alla korgar. Dessutom byter äggen korg varje år då bolagen köper/säljer avtal hejvilt.

Tänk den tiden man var tvungen att köpa en vinyl eller CD med 12 låtar för att komma åt en låt. Ja, ungdomar, så var det. Man kunde alltså inte köpa/streama endast den låt man ville lyssna på.
Citera
Idag, 11:00
Medlem
Tror inte det spelar någon roll hur streaming tjänsterna lägger sina paket och priser.
Personer som laddar ner eller streamar illegalt kommer alltid göra det så länge det inte är gratis.

Se bara på spelet Minecraft. Ett reletivt billigt spel med tanke på vad du får, ändå är det ett av dom mest piratkopierade spelen i världen.
Citera
Idag, 11:16
Medlem
Att fixa IPTV var det bästa jag någonsin gjort. Har haft det i 4-5 år nu och är supernöjd med det.
Och har sparat ganska mycket pengar på det jämfört med om jag haft alla dom abonnemang som jag idag har tillgång till.
😋😋😋😋😍
Citera
Idag, 11:30
Medlem
Ett sätt kanske vore att förbjuda/försvåra försäljning av rättigheterna.

Om vi tar Premier League som exempel - det är klubbarna som som äger rättigheterna och de säljer dessa till olika företag på auktion. Priset trissas ibland upp enormt och det blir ju kunderna som får betala i slutändan.

Företagen som väl får licensen använder givetvis denna för att försöka pracka på kunderna andra saker också för att tjäna så mycket som möjligt vilket betyder att det blir extremt dyrt för de som vill kolla på Premier League.

Vill man följa sitt lag i Premier League så kostar det 650 kr/månad på Viaplay.
Citera
Idag, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Ett sätt kanske vore att förbjuda/försvåra försäljning av rättigheterna.

Om vi tar Premier League som exempel - det är klubbarna som som äger rättigheterna och de säljer dessa till olika företag på auktion. Priset trissas ibland upp enormt och det blir ju kunderna som får betala i slutändan.

Företagen som väl får licensen använder givetvis denna för att försöka pracka på kunderna andra saker också för att tjäna så mycket som möjligt vilket betyder att det blir extremt dyrt för de som vill kolla på Premier League.

Vill man följa sitt lag i Premier League så kostar det 650 kr/månad på Viaplay.

Är grunden till de höga tv-rättigheterna spelarlönerna?
Citera
Idag, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sthompenboy
Är grunden till de höga tv-rättigheterna spelarlönerna?

Ja - delvis.

Spelarnas löner betalas ju av klubbarna - klubbarna har via Premier League sändningsrättigheterna.

Klubbarna tjänar alltså pengar på biljetter till matcherna, kläder osv som säljs och sen intäkter från sändningsrättigheterna.

Tror sändningsrättigheterna är de största.

https://www.statista.com/statistics/...remier-league/

In the 2022/23 season, Manchester City earned more money from televised Premier League matches than any other club, receiving more than 166 million British pounds. Meanwhile, at the bottom of the table, Southampton received slightly over 94 million British pounds in broadcasting payments.

Ett skitlag som Southhampton (hur många utanför Southhampton följer det laget?) får alltså över en miljard per år för sändningsrättigheterna.
Senast redigerad av poiuy1298 Idag kl. 11:42.
Citera
Idag, 12:03
Medlem
skvallertackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av retina
Historien kommer visa att vi är ett par år innan Spotify lyckades samla de flesta artister under samma paraply.

Nuläget är ohållbart. Konsumenterna vill kunna ta del av vissa delar från olika bolag. Men är inte beredda på att köpa alla ägg i alla korgar. Dessutom byter äggen korg varje år då bolagen köper/säljer avtal hejvilt.

Tänk den tiden man var tvungen att köpa en vinyl eller CD med 12 låtar för att komma åt en låt. Ja, ungdomar, så var det. Man kunde alltså inte köpa/streama endast den låt man ville lyssna på.

Offtopic, men jag saknar samtidigt den tiden. Köpte en skiva, lyssnade på den låten jag gillade men sen fanns ju 11 andra låtar att lyssna på och vips så hade du en hel artist med en hel skiva att tycka om. Funkar inte på samma sätt längre...
Citera
Idag, 12:11
Medlem
retinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skvallertacka
Offtopic, men jag saknar samtidigt den tiden. Köpte en skiva, lyssnade på den låten jag gillade men sen fanns ju 11 andra låtar att lyssna på och vips så hade du en hel artist med en hel skiva att tycka om. Funkar inte på samma sätt längre...

Jo, så var det. Och så kanske det fungerar med streaming också. Man köper abb någonstans för att se en (1) serie som man är intresserad av, men vips så har man kikat på andra serier också.

Men, åtminstone jag, skulle välja ett "Spotify" för TV/Film där jag kan se allt, istället för att köpa hela "skivan" hos olika leverantörer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in