Citat:
Ursprungligen postat av
Bollebandit
Finns förstås flera olika aspekter av piratkopiering. Jag vill nog ändå hävda att 00-talet präglades av konsumenter som önskade en produkt som helt enkelt inte fanns att köpa, dvs mp3 i mängd, indexerat, taggat och ett klick bort. Det enklaste sättet att få tag på musik var piratkopiering och det var nog det viktigaste för många. Spotify och liknande tjänster mötte den efterfrågan och levererar överlägset för den stora massan.
Sen finns det andra aspekter. Nischer, nördar, more than average-priskänsliga. Men den här smidigheten som piratkopieringen tvingade fram tycker jag är enormt häftig. Och IP-TV är ett snarlikt fenomen.
Om någon piratkopierar för att tjänsten inte finns tillgänglig är väl en helt annan sak än att man gör det för man tycker det inte är tillräckligt billigt?
Jag ser inte likheten med Ip-Tv som du drar. Idag finns det massor av gratis media att konsumera som inte fanns då. Som YouTube och Twitch. Tycker man det är för dyrt kan man se på annat helt gratis.
Piratkopierarna kommer alltid ha massa argument till varför dom gör det dom gör. Är det inte för priset så klagas det på att dom är rädda för att deras data ska säljas ut till tredje part. o.sv