• 1
  • 2
2024-12-22, 20:05
Medlem
Om man inte har ett jaktgevär med sig i bilen är det då ok att avliva djuret själv om det kan ske på ett säkert och snabbt sett. Jag syftar på att använda kniv eller något att slå ihjäl djuret med? Efter att ha lyssnat på rättegången som jag länkar till så börjar jag tvivlar på att man får göra så mycket över huvud taget för att minska djurs lidande.

En katt får bara avlivas med jaktgevär eller med hjälp av veterinär. Den tilltalade avlivade katten med kniv och blev dömd för det.

https://www.youtube.com/watch?v=tn6bmYrAGjE
Citera
2024-12-22, 20:18
Medlem
HenrydVIIIs avatar
Om du har jaktlicens, ring 112 och be om tillstånd från viltvårdaren om att få sticka det stackars djuret och markera var det ligger. De är förstående eftersom det kan ta flera timmar för viltvårdaren att komma. Gör inget utan att viltvårdaren har godkänt och den kommer i efterhand se vad du har gjort. Du får inte använda skjutvapen.
Citera
2024-12-22, 20:18
Medlem
Inhale82s avatar
Nej, det får man (tyvärr) inte.
Man ska ringa polis i första hand, som i sin tur ska kontakta lokal jägare.
Ett djur ska alltså behöva ligga och plågas i upp till 1-2 timmar innan det befrias från sina plågor.

Polaren körde på ett rådjur en gång och avslutade rådjuret direkt med en morakniv.
Ska väl påpekas att han har jagat en del i sin uppväxt med sin farsa, men hade inte jägarexamen.
Han hittade pulsådern direkt och sen var det över på 5 sekunder.

Men han fick åka polisbil in till stationen och blev sedan åtalad och bötfälld för det för att nån medtrafikant stannade bakom honom och filmade allt med sin telefon.
Citera
2024-12-22, 20:36
Medlem
Sn0o0oZs avatar
klart man får.

jag har inte lyssnat på din länk eller läst om brottet, men han blev väl ändå dömd för att ha orsakat onödigt lidande dvs hans användning av kniven var felaktig?

en söndertrasad grävling eller litet rådjur som man avlivar efter bilkollision låter helt förvrängt att det skulle vara emot lag.
Senast redigerad av Sn0o0oZ 2024-12-22 kl. 20:41.
Citera
2024-12-22, 20:37
Medlem
40 c § Om frilevande vilt anträffas så skadat eller i en sådan belägenhet att det snarast bör avlivas av djurskyddsskäl, får djuret avlivas även om det är fredat eller om avlivningen sker på någon annans mark.
Förordning (2018:639).

https://www.riksdagen.se/sv/dokument..._sfs-1987-905/
Citera
2024-12-22, 20:40
Medlem
Du får mycket väl avliva djuret för att förkorta dess lidande med EN KNIV.
Däremot så måste du veta vad du gör, du får inte orsaka med plåga för djuret heller, så sticker du fel så kommer du plåga djuret.

Jag har avlivat både älg, renar, hare med kniv. Det värsta jag var med om när jag var tvungen att avliva en ren med en slägga i pannan.

Om jag har något problem med polisen eller ens blivit anmäld för något? Absolut inte.
Trodde dock att allt skulle gå åt helvete när jag fick sticka en älgtjur med 10 taggar som var förlamad i hela kroppen, denna låg mitt på en stor huvudväg som var väldigt trafikerad.

Aldrig någonsin frågat polisen eller annan om tillstånd.
Allt polisen sa, bra gjort.
Kort å gott du får inte orsaka plåga för djuret! Utan det ska ske snabbt.

Citat:
Ursprungligen postat av Inhale82
Polaren körde på ett rådjur en gång och avslutade rådjuret direkt med en morakniv.
Ska väl påpekas att han har jagat en del i sin uppväxt med sin farsa, men hade inte jägarexamen.
.
Rådjur är nog bland det svåraste att pricka rätt om man ska sticka, lättare att dra hela halsen.
Du kan inte känna pulsådern heller. Så han orsakade nog med plåga än vad han berätta till dig.
Senast redigerad av Noccofocus 2024-12-22 kl. 20:47.
Citera
2024-12-22, 20:41
Medlem
c.divers avatar
Ja det får du om du har kunskaperna.
Citera
2024-12-22, 20:44
Medlem
Verkar lite luddigt. Jag körde på ett rådjur i 70 och det hamnade i diket. I ren panik ringde jag 112 där jag fick skäll, skulle ringt 114 14 istället. Frågade om jag fick avsluta lidandet, men nej, var tvungen att vänta på att någon ringde upp mig. Nåväl, de kontaktade en lokal jägare som ringde upp mig för att få platsinfo. Märkte upp platsen sen kunde jag åka. Rådjuret i fråga var så illa däran att det bara rörde på ögonen och det skar i hjärtat på mig. Men nej, jag fick inte.
Citera
2024-12-22, 20:46
Medlem
sommarlovs avatar
Min kusin åkte tåg i norra sverige, de krockade med renar.
Han hjälpte till att avliva några med en kniv...

Om det var lagligt, vem vet, där fanns inga jägare.
Citera
2024-12-22, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inhale82
Nej, det får man (tyvärr) inte.
Man ska ringa polis i första hand, som i sin tur ska kontakta lokal jägare.
Ett djur ska alltså behöva ligga och plågas i upp till 1-2 timmar innan det befrias från sina plågor.

Men han fick åka polisbil in till stationen och blev sedan åtalad och bötfälld för det för att nån medtrafikant stannade bakom honom och filmade allt med sin telefon.
Tar man ex köra på renar här norröver kan man avliva dessa, eller ta bara detta reportage, efterkommande bil fick slå ihjäl renarna.

Djuren verkade nydligen ha blivit påkörda och bilisten som hittat renarna avlivade dem på plats
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...g-foraren-smet
Citera
2024-12-22, 21:03
Medlem
tram123s avatar
Jag hade ett skadat rådjur på tomten för några år sen då ringde jag 114 14.
Det fanns ingen jägare i närheten som kunde ta det och det var även i ett tätbebyggt område, då sa polisen till mig att bara ta en vass kökskniv och avliva den själv.

Fick instruktioner hur jag skulle göra.
Citera
2024-12-22, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omtag
40 c § Om frilevande vilt anträffas så skadat eller i en sådan belägenhet att det snarast bör avlivas av djurskyddsskäl, får djuret avlivas även om det är fredat eller om avlivningen sker på någon annans mark.
Förordning (2018:639).

https://www.riksdagen.se/sv/dokument..._sfs-1987-905/

Tack. Tänkte bara lägga till lite mer info om lagen du hänvisar till. Enligt Jakt och Jägare så gäller lagen även om man inte har jägarlicens. Den gäller för skadade djur som man ”råkar” anträffa, alltså inte aktivt eftersöker. Lagen lämnar utrymme för val av vapen och metod, så länge det sker effektivt och så smärtfritt som möjligt.

https://www.jaktojagare.se/fraga-oss...skadat-radjur/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in