2024-12-22, 21:43
Medlem
Ska flytta till en större lägenhet i Januari och då tänkte jag skaffa en ordentlig tv.
Jag har de senaste +10 åren inte tittat på TV. Tittar på två saker. Formel 1 och SHL. Men det har jag gjort via datorn.
Viaplay har jag sedan tidigare och SHL tittar jag på hemma hos farsan.

Men jag är noll insatt i det här med Tv och kanaler.
Har pratat med lite polare och de flesta verkar köra streamingtjänster idag och inget tv utbud via fiber som finns i lägenheten.
Men hur har ni resonerat fram vad man vill ha?
Går ju lägga åtskilliga tusenlappar i månaden på t.ex Tv4 sport total, Allente, Cmore, Discovery etc.

Men köper man ingen TV via fiber så har man heller inga kanaler?
Då kan man inte ens titta på Tv4 om man skulle vilja det?

Jag kan inget om detta som ni märker.
Citera
2024-12-22, 21:53
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Modokrille
Ska flytta till en större lägenhet i Januari och då tänkte jag skaffa en ordentlig tv.
Jag har de senaste +10 åren inte tittat på TV. Tittar på två saker. Formel 1 och SHL. Men det har jag gjort via datorn.

Har pratat med lite polare och de flesta verkar köra streamingtjänster idag och inget tv utbud via fiber som finns i lägenheten.
Går ju lägga åtskilliga tusenlappar i månaden på t.ex Tv4 sport total, Allente, Cmore, Discovery etc.

Av olika skäl har inte jag haft möjlighet att "streama" men deda var nåt år sedan.

För egen del kan jag säga att det räcker med det som är "gratis". SVT-play har bra filmer, serier, dokumentärer, nöjesprogram och satan och hans moster. Man ska inte heller underskatta Youtube.

Hade Netflix förut men tröttnade ganska snabbt då det kändes som att allt gick på repet. Formel1 bode inte vara svårt att hitta rätt streamingtjänst.

Sen ska jag kanske tillägga att jag har molntjäster genom Apple som jag betalar 299kr/mån så jag har tillgång till en del av deras utbud också.

Är det något man känner att man verkligen vill se så är det bara att teckna ett abonnemang och sen säga upp det när man tröttnas. Bolagen har tack och lov mer eller mindre avskaffat uppsägningstider.
Senast redigerad av KlasLund 2024-12-22 kl. 21:57.
Citera
2024-12-22, 22:00
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:

Missade det här... Fattar inte riktigt vad du menar??
Citera
2024-12-22, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Missade det här... Fattar inte riktigt vad du menar??

Ja alltså köper jag inget tv utbud av någon leverantör t.ex Telia, Telenor Tele2 etc. så har jag inga TV kanaler alls att tillgå?
Citera
2024-12-22, 22:32
Medlem
StonedMonkeys avatar
Citat:
Ja alltså köper jag inget tv utbud av någon leverantör t.ex Telia, Telenor Tele2 etc. så har jag inga TV kanaler alls att tillgå?

Jo du har grundutbudet, SVT1, SVT2, SVT24 och Barn- och Kunskapskanalen samt TV4.

Eftersom du kollar på sport skulle jag kika på iptv, mycket billigare än sportpaketen som finns tillgängliga. Det är ju pirattv men du som tittare behöver inte oroa dig, dom jagar bara dom som säljer/sänder.
Citera
2024-12-22, 22:36
Medlem
Några på jobbet kör IPTV och de har 2000 kanaler säger dem.
Vad ska man köra för IPTV då?
Citera
2024-12-22, 22:55
Medlem
PatsyStoneHCs avatar
Citat:
Några på jobbet kör IPTV och de har 2000 kanaler säger dem.
Vad ska man köra för IPTV då?

Vad har du för leverantör av vanligt TV.
Eller är du bara ute efter olaglig IPtv?
Citera
2024-12-23, 00:11
Medlem
TV4Play är gratis och om du har en bra webbläsare eller annonsblockerare så slipper du reklamen också.
Om du dessutom skaffar en VPN så kommer du åt massor av gratis streamingsajter från andra länder.
TubiTV, BBC iPlayer m.fl.
Utöver det får du tillgång till alla kataloger på Netflix, så som den amerikanska och brittiska.

Du får jämföra utbudet på Netflix, Viaplay, Prime, Max osv och se vad som passar dig.
Det är ju ändå ingen bindningstid heller, så du kan bara hoppa emellan dessa när du känner för det.
Citera
2024-12-23, 01:18
Medlem
Neksnors avatar
En modern TV har tillgång till appar, så du behöver antagligen inte någon "vanlig" TV-leverantör.
SVT är gratis, TV4 och Viaplay tror jag har någon gratisvariant med reklam. Kolla vilka som sänder den sport du är intresserad av, har du otur "måste" du köpa det dyraste paketet.
Komplettera vid behov TVn med Chromecast eller AppleTV (beroende på din läggning), då kan du använda TVn som skärm till datorn, bland annat. Eller så kan du köra allt via boxen och bara använda TVn som skärm.

Steg 1 är att ta reda på vilka som sänder det du vill se.
Citera
2024-12-23, 06:10
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:

Du har väl internet? Kolla på Neksors svar.
Citera
2024-12-23, 08:17
Medlem
FlyboySevens avatar
Citat:

Köp ett litet abonnemang med vanlig tv (kabel-tv?).

Om du är missnöjd har du bara betalat för ett år.

Skaffa sedan allt det andra som folk i tråden föreslår.

Prova en sak i taget i ett år och känn efter om du tycker om det.

Det kommer kosta dig lite pengar.

Men ”there is no such thing as a free lunch”

Annars:

Svtplay på datorn?

Viaplay på datorn?

Köp en chromecast så kan du casta detta till tvn
Citera
2024-12-23, 10:44
Medlem
Citat:

Det finns streamingtjänster som erbjuder livekanaler också. SVT Play erbjuder tex SVT1, SVT2, Barnkanalen, Kunskapskanalen och svt24. Viaplay har tv3, tv6, tv8 och tv10 (utöver film, serier och eventuellt sport om man vill ha det sistnämnda). Max och TV4 play erbjuder också tv-kanaler.

Det beror på om du vill ha traditionellt tv-paket med bara tv-kanaler, en streamingtjänst med tv-kanaler i utbudet eller en kombination av traditionellt tv-paket och streamingtjänster (där du också kan se tv-kanaler via streamingtjänst i appen eller på datorn). Samt vilka tv-kanaler som du vill ha. Man måste inte ha tv-paket via fiber, utan det går att lösa via streamingtjänster.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in