Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
Igår, 23:45
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Vi har haft svåra år med en allt för stor invandring av resurskrävande personer, mer än vårt älskade Sverige har klarat av faktiskt. Resultatet har blivit fattigdom, misär, utanförskap, rasism och gängbrottslighet. Skjutningar, sprängningar.

Nu ser vi tecken på att detta håller på att vändas.
Skjutningar minskar: https://sverigesradio.se/artikel/skj...kommer-det-sig

Sprängningar minskar: https://blog.zaramis.se/2024/11/03/a...gt-under-2024/

Uppklarningen av brott ökar: https://www.gp.se/nyheter/sverige/tr...d-d35eec31537c

Debatten verkar nu vara vem som kan ta åt sig äran för detta. Sossarna hävdar att de började vända skutan redan under deras regeringsinnehav fram till 2022. Själv tror jag att det främst är Tidöregeringens strama signaler, tydlighet och åtgärder (som sossarna inte så sällan röstat emot) som ligger bakom. Nolltolerans. Mer poliser. Visitationszoner. Hur som helst, med nuvarande trend kommer det se otroligt mycket bättre ut år 2026, vid nästa val.

Sverigedemokraternas insats i att vända denna utveckling ska inte underskattas. Nu tävlar samtliga partier om att anamma en politik som för 10 år sedan skulle ha varit omöjlig. De partier som främst torgför en stramare politik är SD, M, KD och hör och häpna S. Tvekar gör L. De som är direkt emot en uppstyrning av våldet är C, MP och V. Det blir spännande att se hur nästa val, 2026, utfaller.

Diskutera:
- Vad är orsaken till att det vänder? Håller ni med om att det gör det?
- Hur är de olika partiernas positionering och bidrag till detta?
Citera
Igår, 23:51
Medlem
fluff995s avatar
Ser ingen skillnad i mina hemtrakter. Att de allra tyngsta kriminella inte skjuter ihjäl varandra i samma utsträckning kan precis lika gärna ha att göra med att de börjat reda ut sina konflikter. I övrigt känns det fortfarande som att man lever under belägring. Knarkare drar runt i gäng, tjuvar tar vändor i trappuppgångarna och plockar med sig julklappar som levererats utanför boendes dörr, parkerade cyklar ryker med en gång, skräp blir liggande i korridorerna eller på uppfarten i månader, osv.

Tror beslut på regeringsnivå -i den mån regeringen inte bara levererar retorik- har begränsat genomslag lokalt så länge kommunen inte är med på noterna. Och Göteborg är en så utpräglad vänsterstad att högern nästan är vänster här med.
Senast redigerad av fluff995 Igår kl. 23:53.
Citera
Igår, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fluff995
Ser ingen skillnad i mina hemtrakter. Att de allra tyngsta kriminella inte skjuter ihjäl varandra i samma utsträckning kan precis lika gärna ha att göra med att de börjat reda ut sina konflikter. I övrigt känns det fortfarande som att man lever under belägring. Knarkare drar runt i gäng, tjuvar tar vändor i trappuppgångarna och plockar med sig julklappar som levererats utanför boendes dörr, parkerade cyklar ryker med en gång, skräp blir liggande i korridorerna eller på uppfarten i månader, osv.

Tror beslut på regeringsnivå -i den mån regeringen inte bara levererar retorik- har begränsat genomslag lokalt så länge kommunen inte är med på noterna. Och Göteborg är en så utpräglad vänsterstad att högern nästan är vänster här med.

- tjuvar tar vändor i trappuppgångarna och plockar med sig julklappar som levererats utanför boendes dörr
- parkerade cyklar ryker med en gång
- skräp blir liggande i korridorerna eller på uppfarten i månader, osv.

Du får gärna länka till detta. Vi kan ha olika grundinställningar, det medges (glaset halvfullt/halvtomt). Men jag vet inte var "tjyvar plockar med sig julklappar som levererats utanför boendes dörr"

Om det är så, så är det ju allvarligt och ska tas omhand. Men som sagt, jag har aldrig hört talas om det.
Citera
Idag, 00:03
Medlem
2022-01-01s avatar
Vilken skräll att det går bättre och bättre sedan SD tog över
Citera
Idag, 00:04
Medlem
xXEmMEXxs avatar
Nej, det är inget märkvärdigt. Brotten går upp och ner i vågor. 2024 var bara ett år där mindre beef uppstod.
Citera
Idag, 00:06
Medlem
Ganonitos avatar
Det är vad den här pajasregeringen vill få dig att tro. I själva verket har det inte blivit någon som helst förändring sedan sossarnas tid.
Citera
Idag, 00:06
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
- tjuvar tar vändor i trappuppgångarna och plockar med sig julklappar som levererats utanför boendes dörr
- parkerade cyklar ryker med en gång
- skräp blir liggande i korridorerna eller på uppfarten i månader, osv.

Du får gärna länka till detta. Vi kan ha olika grundinställningar, det medges (glaset halvfullt/halvtomt). Men jag vet inte var "tjyvar plockar med sig julklappar som levererats utanför boendes dörr"

Om det är så, så är det ju allvarligt och ska tas omhand. Men som sagt, jag har aldrig hört talas om det.

Jag tänker naturligtvis inte ge dig min adress. Men det jag beskriver är rätt vanligt i flera kvarter i Göteborg. Det är inte nödvändigtvis så att du hör talas om det på nyheterna, bara. Eftersom det inte är lika kul att rapportera om som skjutna rappare.
Citera
Idag, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xXEmMEXx
Nej, det är inget märkvärdigt. Brotten går upp och ner i vågor. 2024 var bara ett år där mindre beef uppstod.

Så det går iallafall inte "brant utför"?

Detta bör du kunna medge om uppklarningsnivån kring skjutningar och mord går från 20% till 70% och sprängningar och gängmord minskar med 30%
Citera
Idag, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Det är vad den här pajasregeringen vill få dig att tro. I själva verket har det inte blivit någon som helst förändring sedan sossarnas tid.

Det du skriver är intressant. Det är tvärt emot all tillgänglig statistik, som visar att invandring från MENA-området har minskat till 1/10-del, brott klaras upp, skjutningar har minskat, sprängningar har minskat. Detta är statistik.

Men dåliga nyheter för "partier" på den allra yttersta extrema högerkanten.
Citera
Idag, 00:11
Medlem
Citat:

Du kanske skall skaffa dig en vit käpp!
Citera
Idag, 00:21
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Det du skriver är intressant. Det är tvärt emot all tillgänglig statistik, som visar att invandring från MENA-området har minskat till 1/10-del, brott klaras upp, skjutningar har minskat, sprängningar har minskat. Detta är statistik.

Men dåliga nyheter för "partier" på den allra yttersta extrema högerkanten.

Källa på det?
Citera
Idag, 00:23
Medlem
Citat:
Källa på det?

All statistik finner du här, ner på individnivå:

https://www.scb.se/hitta-statistik/s...-till-sverige/
Citera
  • 1