Flashback bygger pepparkakshus!
Idag, 00:17
Medlem
Har en OnePlus nord 2 5G just nu, men det jag ogillar är Warp Charge - hade ingen aning om det förrän jag köpte denna telefon för ~3 år sedan.

Med tanke på telefonen åldras, sämre batteri, får inte helt rent USB-C porten, kabeln lossnar ibland eller laddar inte full fart, samt med nytt jobb om en månad där jag inte längre sitter på ett kontor och kan ladda telefonen, så började jag fundera på ny mobil som kan fungera ladda med det jag redan har bl.a Anker Nano II 65 W och diverse USB-C kablar samt powerbanks från Anker som jag inte använt så mycket pga inget stödjer Warp Charge.

Har en Xiaomi poco x3 pro sedan snart 3 år tillbaka också, som jag köpte för 2k och den fungerar hyfsat fortfarande, men känner när jag spelar diverse spel från t.ex Niantic att den helt klart segare än min oneplus. Denna xiaomi har jag använt mest som extra telefon/spel.
Hade förut en Xiaomi mi 9 och den gillade jag enormt på alla sätt, det var luren jag använde innan jag skaffade OnePlus.

Prestandan på den OnePlus jag har, är generellt nöjd med ändå men antar det nu år efteråt finns bättre även.

Det jag eftersöker är:
+ ingen warp charge, ska fungera med mina anker powerbanks m.m
+ 5G
+ 256gb internminne, gärna mer
+ 8-12GB+ RAM, brukar köra flera appar och byta emellanåt, min OnePlus har 12gb ram.
Kan ingenting angående GPU och CPU, men bör vara lika bra eller bättre än nuvarande OnePlus jag har.
+ fingerläsare och ansikte, men har väl flesta telefoner nu oavsett
+ NFC

Extra plus men inget krav är
+ trådlös laddning (har redan station för trådlös så då kan använda den även)
+ AMOLED skärm

Kamera spelar ingen stor roll alls, inget fokus på för mig bara den ej är helkass, min xiaomi och oneplus duger gott och väl för mig så stort sett inget jag bryr mig om det vore grymt bättre eller ej.

Jag har fått i bakfoten att, Xiaomi är det man ska gå på för få 'bang for the buck' ? speciellt på min budget.
Likaså fått i bakfoten att samsung är likt apple fast android och överpris för det man får?
Kan självklart ha fel.

Generellt hört bra om Motorola även förutom Xiaomi.

Har kikat på Xiaomi Poco X6 pro och Xiaomi Redmi Note 13 Pro som verkar ligga i min budget, osäker om man får mycket bättre för min budget?

Hade väl även tänkt vänta till mellandagarna för se om de kommer någon deal.
Men som det ser ut nu, vad anser ni vore bra kap?
När jag kikar på Xiaomi poco x6 pro och jämför på t.ex GSMarena, så är den mest lockande och verkar ju slå min OnePlus i de mesta?
Senast redigerad av Resu Idag kl. 00:22. Anledning: +NFC behövs
Citera
Idag, 00:58
Medlem
Google Pixel 8 eller 8a kanske?

De har sjukt bra priser i sin egen butik just nu.
Gissar på att du inte kommer hitta dessa billigare hos återförsäljare ens på rean.
Men det kan jag såklart aldrig veta.
Har dock aldrig handlat där, så jag vet inte hur det funkar.

https://store.google.com/se/product/pixel_8a?hl=sv

https://store.google.com/se/product/pixel_8?hl=sv

Annars verkar du ju redan ha listat ut vilka tillverkare som ger bäst prestanda för pengarna, iallafall på pappret.
Citera
Idag, 01:11
Medlem
4yoonlys avatar
Pröva en Google Pixel 8a.

Visst bara 8 GB RAM, men ligger väl runt 4k SEK nu och är generellt en bra telefon för de pengarna skulle jag vilja påstå (har 6a själv).

Laddar inte super snabbt, men den räcker en dag med ganska bra användning (antar jag då min Pixel gör det). Denna har wireless (men bara 7,5w).

Helt ok GPU, AI, CPU osv. Sedan får man uppdateringar så snabbt det bara går, den är så "clean" det bara kan bli... Gillar min (återigen en 6a) som attan...

Kameran är helt ok! Finns givetvis bättre, men har alla funktioner jag vill och där till.

Du nämnde Motorola också. Och har haft 1-2 sådana med (budget varianter) och dom är bra dom med utan tvekan, får mycket för pengarna. Är inte lika "clean" som Pixel men faktiskt hyffsat ändå.
Betydligt sämre med uppdateringar (men om telefonen fungerar, så behöver man inte så mycket :-)
Gillar special funktioner som Motorola har (shake light är helt jävla underbar funktion, min Pixel har tapp och den är betydligt sämre i alla lägen)... Min budget hade 90hz skärm, men CPU'n (hade ju en budget Motorola telefon) var seg så 90 Hz var inte direkt någon killer feature... Min Pixel har bara 60, men typ 4-5 gånger snabbare CPU och laggar ALDRIG så 60 Hz i detta läget kändes bättre.
Jo Motorolan hade ett något större batteri faktiskt och hade till och med ännu bättre batteri tid än min Pixel 6a, men så länge telefonen med någorlunda "heavy use" klarar sig en dag så tycker jag det inte är något problem...

Skulle jag köpa något idag (och jag ångrar att jag inte köpte en 8a på black friday för då var dom runt 3500 kr...) så hade jag köpt en 8a faktiskt...

---edit

Jo förresten något som kanske inte är så viktigt iofs.

Motorolan (gillar återigen den) hade inte så bra ljud (interna högtalaren, japp mono) med Pixel (6a) hade betydligt bättre ljud i alla lägen och dessutom stereo.

Men som sagt oftast inte så noga... sällan jag slår på det interna ljudet...
Senast redigerad av 4yoonly Idag kl. 01:15.
Citera
Idag, 02:20
Medlem
Amoled skärm 6,667 tum
12 GB
512 GB lagring
120 W laddare följer med.

Jag är själv mycket nöjd med Xiaomi Redmi 13 PRO som jag haft i drygt 3 månader.

Just nu har Webhsllen 1500 kr i vad som verkar äkta rabatt så de kostar 4500 kr.

https://www.webhallen.com/se/product...Midnight-Black

Angående de rätt uppmärksamhetsdrsgsnde linserna har jag inte testat så mycket. 200 mp är lite långsam vid mörka förhållanden har jag märkt.
Citera
Idag, 02:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Pröva en Google Pixel 8a.

Visst bara 8 GB RAM, men ligger väl runt 4k SEK nu och är generellt en bra telefon för de pengarna skulle jag vilja påstå (har 6a själv).
Värt att notera är att det är Google själva som har det priset.
Det lägsta priset finns annars hos nåt som heter Ebazar och är då 4990:-
Bland de stora aktörerna så startar den på 6149:- hos Amazon.
3890:- via Googles butik är ett kap.
Citera
Idag, 02:45
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tedshiro
Värt att notera är att det är Google själva som har det priset.
Det lägsta priset finns annars hos nåt som heter Ebazar och är då 4990:-
Bland de stora aktörerna så startar den på 6149:- hos Amazon.
3890:- via Googles butik är ett kap.

Ah då var den bara runt 200-300 kr billigare på black Friday (också Googles butik)...

Ja det är svårt att hitta något bättre för det priset skulle jag tro. Kanske borde inhandla den i alla fall (fast min 6a fungerar utmärkt)...
Citera
Idag, 03:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Ah då var den bara runt 200-300 kr billigare på black Friday (också Googles butik)...

Ja det är svårt att hitta något bättre för det priset skulle jag tro. Kanske borde inhandla den i alla fall (fast min 6a fungerar utmärkt)...
Tror jag också faktiskt. Visst kan du hitta mobiler med bättre specar, men tvivlar på att de slår Pixeln oavsett. Särskilt när man räknar in fördelarna det innebär att Google (Android) faktiskt prioriterar sina egna produkter först.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in