2024-12-23, 15:06
Medlem
Vår katt råkade ut för något vi aldrig har sett innan. Söker tips, kunskap och intryck.

Han kom springande ut ur sovrummet, och nästan *poff* bara ramlade ihop, och låg och röck- och sprattlade som .. jag aldrig kunnat tro en katt kunde göra. Darrande, spasmiskt, främst i benen och ryggen. Gick inte få ögonkontakt med han, även ryggen böjdes långt bakåt på ett onaturligt sätt. Gav inget ljud från sig, men dreglade en del.

Fick spontant intryck av ett kraftfullt epileptiskt anfall, men inte sett det hos en katt förut.

Läget höll i sig så, och lugnade gradvis ner sig och efter 1 minut var läget borta, och han var förvirrad, trött och låg bara i soffan och såg allmänt corny ut. Han liksom "vaknade till" i blicken sakta men säkert.

Därefter har saker varit normala (ca 48 timmar).

Katten är 15 månader gammal hane, 2/3 maine coon ras. Utmärkt hälsa annars. Innekatt. Aldrig haft hälsoproblem att tala om innan, definitivt inget sånt här. Inte som skett när vi varit hemma och sett det i alla fall. Enda teoretiska sambandet är att han fick ett nytt slags kattgodis dagen innan. Känns lite långsökt att tro att det hänger ihop.

Är lite orolig nu förstås, och undrar om kattkunniga personer tycker sig känna igen beskrivningen ovan?
Vet att epilepsi kan förekomma hos katter även om det är sällsynt.

Tackar för åsikter, intryck och tips.
/O
Senast redigerad av Otis85 2024-12-23 kl. 15:14.
Citera
2024-12-23, 15:40
Medlem
https://www.kattveterinaren.se/kramper-epilepsi/

Det verkar finnas olika sorters kramper. Läs o lär!
Citera
2024-12-23, 18:31
Medlem
Veterinären är ett bra tips...
Citera
2024-12-23, 20:15
Medlem
Gjuteriets avatar
Tycker definitivt att det låter som epilepsi, även om andra saker också kan trigga anfall av liknande art. Det bästa är, så klart, om du kontaktar en veterinär och beskriver vad som har hänt. Ofta kan man behandla katten med medicinering, med ett gott resultat.

En bekant till mig hade också en Maine coon som i ung ålder utvecklade epilepsi, precis som du beskriver.
Citera
2024-12-23, 21:39
Medlem
Svidmyras avatar
Jag har haft en hund som fick anfall lite då och då från ca 3 års ålder. Den stannade upp, blev lite stel, vinglade och var ”borta” i ögonen. Det pågick 2-3 minuter och återkom (vad vi kunde notera, det kan ju ha hänt nån natt eller när vi inte var hemma också) några ggr om året utan någon speciell anledning. Efter ca 5 min var den precis som vanligt, varken trött eller ängslig eller flåsig - och den kissade aldrig på sig vilket annars inte är helt ovanligt under en del anfall.

Eftersom det var en liten hund lyfte vi bara upp den och gjorde inget väsen alls av tillståndet vilket troligen gjorde att hunden inte heller blev skärrad. Vi tog det för lätta anfall (”petit mal”) och när de kommer så sällan brukar det bästa vara att inte hålla på med medicin som vanligen behövs (med mer eller mindre jobbiga biverkningar) under resten av djurets liv. Den här hunden var för övrigt frisk och glad hela livet, den blev drygt 14 år och dog av ålderdom, inte under något anfall.

Ta ändå kontakt med en veterinär så du får vettig info, goda råd och ev. medicin till katten. . Mitt kanske bästa råd är att du tar det lugnt, inte tjafsar och ojar med katten så den tror (förstår ) att det kanske har hänt något farligt. Låtsas som om inget särskilt har hänt alltså så oroas inte katten i onödan.
Citera
2024-12-23, 21:51
Medlem
Katter kan få epilepsi. Det är inte helt ovanligt. Det kan dyka upp vid vilken ålder som helst.

Det ts beskriver låter verkligen som epilepsi men kan naturligtvis vara något annat. Veterinär rekommenderas.
Citera
2024-12-23, 23:18
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otis85
Vår katt råkade ut för något vi aldrig har sett innan. Söker tips, kunskap och intryck.

Han kom springande ut ur sovrummet, och nästan *poff* bara ramlade ihop, och låg och röck- och sprattlade som .. jag aldrig kunnat tro en katt kunde göra. Darrande, spasmiskt, främst i benen och ryggen. Gick inte få ögonkontakt med han, även ryggen böjdes långt bakåt på ett onaturligt sätt. Gav inget ljud från sig, men dreglade en del.

Fick spontant intryck av ett kraftfullt epileptiskt anfall, men inte sett det hos en katt förut.

Läget höll i sig så, och lugnade gradvis ner sig och efter 1 minut var läget borta, och han var förvirrad, trött och låg bara i soffan och såg allmänt corny ut. Han liksom "vaknade till" i blicken sakta men säkert.

Katten är 15 månader gammal hane, 2/3 maine coon ras. Utmärkt hälsa annars. Innekatt. Aldrig haft hälsoproblem att tala om innan, definitivt inget sånt här. Inte som skett när vi varit hemma och sett det i alla fall. Enda teoretiska sambandet är att han fick ett nytt slags kattgodis dagen innan. Känns lite långsökt att tro att det hänger ihop.

Är lite orolig nu förstås, och undrar om kattkunniga personer tycker sig känna igen beskrivningen ovan?

/O
Ta katten till veterinär och be dem utreda.
Det hade jag gjort.
Citera
2024-12-28, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Otis85

/O

Jag ser att det har gått några dagar sen du skrev din trådstart, hur mår din katt nu?
Jag tycker som de andra att du ska ta katten till veterinären när helgerna är över. Jag läste att katter kan få epileptiska anfall om hjärnan påverkats av en förgiftning så du kan ju börja med att se över hemmet ifall katten kan ha fått i sig något olämpligt - du har väl inga julväxter typ hyacint, julstjärna eller liknande? Russin kan ge akut njursvikt.
Jag tror att en del kattgodis är jättedåliga för katten, t.ex. Latz Party mix och Dreamies Shake it up(?)
Dessa sorter har gett negativ påverkan på våra och bekantas katters kissande och har ökat cystit. Vet inte om detta kan påverka till ett epileptiskt anfall dock, men jag skulle skippat allt godis ett tag om jag vore som du.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in