2024-12-25, 12:05
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Moderatorer får flytta tråden till Privatekonomi om vana restaurangrävar inte gillar vår ingång på notan för ett ordinärt restaurangbesök.

När vi ännu på kvällarna sent tiotal med vänner gick ut och och åt middag på enklare restauranger inom tullarna i Stockholm, på sanitära ställen med lätt fläckiga vita dukar och snyggt risslad bordsservering, så klarade vi det på en femhunka per skalle, rödtjut inkluderat. Alltså SEK 500:-.

Vi lyssnade idag Juldagen på Sveriges Radio SR P1 Plånboken, som säger sig värna vanligt folks plånka.

Intervjuad krögare Ms. Emily Svenson, Restaurang Agnes, Stockholm, sade där att du äter hyggligt hos dem för 1 500 kr per person.

Programledaren sade då som jämförelse att Fine Dining kan ha en nota på 4 500 kr per gäst.

Att diskutera: Är det idag sett som prismässigt OK bland ordinära krogbesökare att betala femtonhundra spänn per skalle för en sittning, kanske en tisdag kväll, på en kvarterskrog?

Vänligen, diskutera med smak och stil och undvik överlägsna tillmälen & härskarteknik.
Citera
2024-12-25, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OstermalmWeeknd
Intervjuad krögare Ms. Emily Svenson, Restaurang Agnes, Stockholm, sade där att du äter hyggligt hos dem för 1 500 kr per person.
Om en restaurang har en rätt som heter "Cecina de Rubia Gallega" och utan någon närmare förklaring, så får man nog räkna med femtonhundra för att äta där en kväll.

På min kvarterskrog får man en plankstek med starköl och glass till dessert för 350 spänn.

Men visst har det blivit onödigt dyrt att gå på krogen.
Citera
2024-12-25, 12:20
Medlem
calvinclowns avatar
På nyår går min nota på 2 000 för maten (ej sthlm). Sen dryck på det. En tisdag är 500 med minst ett glas vin ok.
Citera
2024-12-25, 12:55
Medlem
elmhedens avatar
Fast en vardagskväll på kvarterskrog med varmrätt och lite vin kostar inte 1500kr per person. Då pratar vi trerätters med flertalet drycker.

Tar vi anrika Tennstopet som ett exempel får man en Steak Frites för 395kr eller en Wallenbergare för 295kr. Med ett glas rött kan det rimligen inte landa på mer än max 600kr. Vill man ha en förrätt med något annat att dricka klarar man det på tusenlappen.
Citera
2024-12-25, 12:59
Medlem
Vad som är ok är vad du är villig att betala helt enkelt. Du måste inte äta på ett ställe.

Nu har inte jag hört radioprogrammet och notan de pratar om på 4500kr låter betydligt mer invecklat än bara en plankstek på en kvarterskrog. Det där med "Fine Dining" är också lite odefinierbart. Oftast är det just prislappen som sätter prägeln snarare än om maten var god eller inte. Visst kan det vara invecklade menyer eller rätter men det betyder inte att det alltid är värt pengarna.

Personligen finns det ingen chans att jag betalar flera tusenlappar för ett enda restaurangbesök. Har lite gränser för hur snofsigt och pretentiöst det får vara.

Tror dock också att mycket av notan blir just alkoholen. Viner kan lätt dra iväg. Rätta mig gärna om det är fel.
Citera
2024-12-25, 13:11
Medlem
LuluBrooksies avatar
Utan vin eller annan alkohol (som är svindyrt på krogen) äter man väldigt gott för två för 1500:- inkl god alkoholfri dryck. (Stockholm)
Dvs 750:-/pp.

500:-/pp var länge sen. I Stockholm på BRA kvarterskrog börjar förrätt på 130:-, huvudrätt på 240:- - 350:- och dessert på 90:- - 150:-
Räkna alltså med minst 500:-/pp endast för maten.

Det är inte 1998 längre då man kunde äta kunglig meny för 300:- och viner för 200:- /pp
Citera
2024-12-25, 13:17
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elmheden
Fast en vardagskväll på kvarterskrog med varmrätt och lite vin kostar inte 1500kr per person. Då pratar vi trerätters med flertalet drycker.

Jag kan hålla med om att 1500:- för en kväll ska vara på en finare krog än "kvarters" - dito.
Men.
För oss som kanske går på krogen för att fira någon eller något så går man inte ut bara för en rätt. Det vore SACRELIGE! att gå till en bra krog endast för en rätt. Det är som att gå till godiskiosken och köpa en godisbit..
Citera
2024-12-25, 13:49
Medlem
Briasccas avatar
500 kr för en måltid, eller 1500 kr, är i sig inga problem för mig. Men jag skulle vilja lyfta in frågan om "prisvärdhet". Är svenska krogar så skickliga på att laga mat och välja ut bra råvaror? Jag tycker inte det.

Att gå på en italiensk krog och betala 250-300 kr för en pasta carbonara är inte prisvärt, då rätten inte har sådana kvaliteter att den motiverar det priset. Den kan alltså inte tillagas för att nå en verkshöjd på 300 kronor. En ryggbiff med bea och pommes kan inteheller motivera ett pris på 400-500 kr som man se i Stockholms innerstad, eftersom ryggbiffen är standardmässig Kökets matlagning är inte heller så skicklig att den skiljer sig från hemmamatlagningen och därför blir maten inte prisvärd.

Men minst prisvärt att köpa vin på krogen. 400-500 kronor för en flaska som kostar under 100 kronor på Systemet undrar jag varför någon betalar alls för? Det är inte prisvärt. Personligen föredrar jag sprit till maten som whisky eller bourbon, som är mer prisvärt givet sin kvalitet. Du får en hyfsat bra 4:a whisky för under hundringen.
Citera
2024-12-25, 14:02
Medlem
pn222jws avatar
Det borde egentligen finnas en niche för en bra krog att ha lockpriser eller ett lite lägre pris som argument, men det tycks gå emot lyxkänslan som krögarna vill erbjuda. 1500 låter ju ganska mycket, men då får dom gäster som är villiga att betala för sig - och därmed en lite högre status.
Citera
2024-12-25, 14:07
Medlem
Julskinkatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
500 kr för en måltid, eller 1500 kr, är i sig inga problem för mig. Men jag skulle vilja lyfta in frågan om "prisvärdhet". Är svenska krogar så skickliga på att laga mat och välja ut bra råvaror? Jag tycker inte det.

Att gå på en italiensk krog och betala 250-300 kr för en pasta carbonara är inte prisvärt, då rätten inte har sådana kvaliteter att den motiverar det priset. Den kan alltså inte tillagas för att nå en verkshöjd på 300 kronor. En ryggbiff med bea och pommes kan inteheller motivera ett pris på 400-500 kr som man se i Stockholms innerstad, eftersom ryggbiffen är standardmässig Kökets matlagning är inte heller så skicklig att den skiljer sig från hemmamatlagningen och därför blir maten inte prisvärd.

Men minst prisvärt att köpa vin på krogen. 400-500 kronor för en flaska som kostar under 100 kronor på Systemet undrar jag varför någon betalar alls för? Det är inte prisvärt. Personligen föredrar jag sprit till maten som whisky eller bourbon, som är mer prisvärt givet sin kvalitet. Du får en hyfsat bra 4:a whisky för under hundringen.

Prisvärdhet är intressant och jag har en känsla av att den generellt har sjunkit i den svenska restaurangvärlden. Mkt pretentioner utan kvalitet.
Kanske är svenskarna något lättlurade även när det gäller restaurangkvalitet? Sen finns det undantag såklart.
Ju dyrare ju mindre prisvärt generellt pga det är mkt svårare att göra avancerad mat, ge br service, dryck, stil än att göra god bukfylla och vanligt vin/öl.
Citera
2024-12-25, 14:10
Medlem
Neksnors avatar
Handlar det bara om att bli mätt, även på en bättre krog, så bör 500 kr räcka till en huvudrätt och ett glas med något drickbart. Men det vore vettigare att gå till något annat ställe.
1500 låter väldigt rimligt om man vill ha lite upplevelse samtidigt. Alltså även förrätt och/eller efterrätt, matchande vin till rätterna och kanske något starkt till kaffet.
Citera
2024-12-25, 14:25
Medlem
DonaldBidens avatar
Finns väl ingen normal människa som vill erkänna att denna äter ute för mindre än 1000/kr?
Slödder äter för 200-400, dessa vill man inte beblanda sig med!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in