Citat:
Ursprungligen postat av
Briascca
500 kr för en måltid, eller 1500 kr, är i sig inga problem för mig. Men jag skulle vilja lyfta in frågan om "prisvärdhet". Är svenska krogar så skickliga på att laga mat och välja ut bra råvaror? Jag tycker inte det.
Att gå på en italiensk krog och betala 250-300 kr för en pasta carbonara är inte prisvärt, då rätten inte har sådana kvaliteter att den motiverar det priset. Den kan alltså inte tillagas för att nå en verkshöjd på 300 kronor. En ryggbiff med bea och pommes kan inteheller motivera ett pris på 400-500 kr som man se i Stockholms innerstad, eftersom ryggbiffen är standardmässig Kökets matlagning är inte heller så skicklig att den skiljer sig från hemmamatlagningen och därför blir maten inte prisvärd.
Men minst prisvärt att köpa vin på krogen. 400-500 kronor för en flaska som kostar under 100 kronor på Systemet undrar jag varför någon betalar alls för? Det är inte prisvärt. Personligen föredrar jag sprit till maten som whisky eller bourbon, som är mer prisvärt givet sin kvalitet. Du får en hyfsat bra 4:a whisky för under hundringen.
Prisvärdhet är intressant och jag har en känsla av att den generellt har sjunkit i den svenska restaurangvärlden. Mkt pretentioner utan kvalitet.
Kanske är svenskarna något lättlurade även när det gäller restaurangkvalitet? Sen finns det undantag såklart.
Ju dyrare ju mindre prisvärt generellt pga det är mkt svårare att göra avancerad mat, ge br service, dryck, stil än att göra god bukfylla och vanligt vin/öl.