2024-12-31, 12:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Elvi
Är egentligen inte mycket för listor, lite allergisk efter i många år varit lite för besatt. Ätit på Alchemist som jag ser som överlägsen Frantzén samt Maido som jag faktiskt är lite stolt över att ha ätit på.

Jag vill dock hävda att Tokyo och Japan har extremt många prisvärda bra restauranger och syltor i vissa fall som är utanför topp 50 men som är otroligt bra mat för pengarna. Du kan hitta små kyffen som i vissa delar slår många av de finare restaurangerna här och i Europa på fingrarna för en femtedel av priset.

Är otroligt allergisk mot den här troféjakten som många är ute efter, varit där själv och den känns sällan genuin. Möjligt att det är så i ditt fall och det säger jag inget om.

Enig, många åker till vissa restauranger bara för att ’ha varit där’. Jag går på restaurang för att jag gillar mat, dryck och service (det är därför jag håller OAD högt).
Alchemist är fantastisk, men svår att ha som jämförelse då deras koncept är helt unikt och man är överväldigad av allt som händer.

Svårt att jämföra kyffen i Tokyo eller Hongkong med exempelvis Frantzén, Kjolle eller Geranium då dessa kyffen står för en helt annan typ av upplevelse.
Citera
2024-12-31, 13:07
Medlem
Nico77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OstermalmWeeknd
Moderatorer får flytta tråden till Privatekonomi om vana restaurangrävar inte gillar vår ingång på notan för ett ordinärt restaurangbesök.

När vi ännu på kvällarna sent tiotal med vänner gick ut och och åt middag på enklare restauranger inom tullarna i Stockholm, på sanitära ställen med lätt fläckiga vita dukar och snyggt risslad bordsservering, så klarade vi det på en femhunka per skalle, rödtjut inkluderat. Alltså SEK 500:-.

Vi lyssnade idag Juldagen på Sveriges Radio SR P1 Plånboken, som säger sig värna vanligt folks plånka.

Intervjuad krögare Ms. Emily Svenson, Restaurang Agnes, Stockholm, sade där att du äter hyggligt hos dem för 1 500 kr per person.

Programledaren sade då som jämförelse att Fine Dining kan ha en nota på 4 500 kr per gäst.

Att diskutera: Är det idag sett som prismässigt OK bland ordinära krogbesökare att betala femtonhundra spänn per skalle för en sittning, kanske en tisdag kväll, på en kvarterskrog?

Vänligen, diskutera med smak och stil och undvik överlägsna tillmälen & härskarteknik.

Låter mycket för en kvarters krog men det är ju absolut inte dyrt för ett riktigt restaurangbesök. Så länge maten är god och upplevelsen är trevlig så är priset helt irrelevant. Äter själv lika gärna på Lasse på Heden som på Frantzén.
Citera
2024-12-31, 13:53
Medlem
Nico77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Håller med. Dom gångerna man går ut på "fine dining", när frugan fyller år eller liknande så har jag bara blivit besviken i stort sett varje gång och tänker i efterhand på vad kul man hade kunnat ha för dom där tusenlapparna och önskade att man drog till texas longhorn istället.
Brukar varken vara ofattbart gott eller mättande och hade det inte varit för att man vet att resturangen ska ha nån michelinstjärna i ryggen hade man inte blivit imponerad alls.

Kanske är en tölp i flashbacks ögon men om jag spenderar flera tusen per skalle förväntar jag mig mat som fullkomligt knullar gommen och att rulla ut därifrån.
"Mmm, det här var väl gott...ska vi stanna på vägen hem, jag måste köpa en korv".

Föredrar du Texas Longhorn så är det bara att gå dit, istället för att sitta här och böla, med en ryggrad som kokt spagetti, för att du inte klarar av att säga ifrån. Är du helt handlingsförlamad människa?

(Det är förresten inget som helst fel på Texas Longhorns mat och dryck)
Citera
2024-12-31, 15:05
Medlem
Pitschkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ririton
Frantzén tar ungefär det priset för menyn (4800). Ge ett exempel på en krog utomlands där du får mat och service motsvarande tre stjärnor för 1500kr.

Nej.

Jag har sagt att jag vill ha mat och service för 1500:- som motsvarar mina behov.
De ligger lägre än Frantzén, men skyhögt över 1500:- - nivån i Sverige.

Och 1500:- utomlands tar mig närmare 4500:- i Sverige än 1500:- i Sverige.

Jag har dessutom skrivit att för 1500:- utomlands kan jag få service motsvarande 4500:- i Sverige.

Alltså inte mat och service motsvarande 4500:- i Sverige.
Senast redigerad av Pitschka 2024-12-31 kl. 15:22.
Citera
2024-12-31, 16:03
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Det kvittar hur mycket pengar jag har, jag vill ha så bra mat och service det bara går, för varje krona - allt annat är vansinne. Vet jag att jag får fantastisk mat och service för 500:- så betalar jag mer än gärna det. Känner jag mig lurad - aldrig i livet!

Man får väga in allt i förhållande till kostnad: läge och tillgänglighet, mysfaktor, hygien, personal, mat etc.
Citera
2024-12-31, 16:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Det kvittar hur mycket pengar jag har, jag vill ha så bra mat och service det bara går, för varje krona - allt annat är vansinne. Vet jag att jag får fantastisk mat och service för 500:- så betalar jag mer än gärna det. Känner jag mig lurad - aldrig i livet!

Man får väga in allt i förhållande till kostnad: läge och tillgänglighet, mysfaktor, hygien, personal, mat etc.

500kr får du inte mycket för idag, tyvärr.
Citera
2024-12-31, 16:18
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
500kr får du inte mycket för idag, tyvärr.
Det vet jag väl, men exklusive dryck får du en bra varmrätt.
Citera
2024-12-31, 16:38
Medlem
Nico77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Du missar en sak pojkspoling.
Jag är gift.
Sura över att frugan inte nöjer sig med korvmojen är inte direkt ett moget alternativ.
Kvinnor gillar sånt där fine diningtrams så det är bara att betala och se glad ut.
Förhoppningsvis får man en nöjd hustru ett tag ialla fall.

Ok, då är jag med. Kör hårt och gott nytt år.
Citera
2025-01-01, 10:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sall2001
Det är ok så länge dumsvensken efterfrågar restauranger/pubar mer och mer. Gå några kvarter valfri dag i veckan runt kl 19-20; i princip nästan fullt på varenda ställe. Så länge dumsvenskan inte efterfrågar kvalitet kommer inte heller kvaliteten att förbättras. Som någon skrev; vilken idiot går på en italiensk restaurang och till på köpet beställer pasta för 250-300 kr......

Sedan är ju naturligtvis programledaren lätt efterbliven som hävdar att det kostar 9.000:- för två st att gå ut och äta fine dining. För dessa pengar kan du lätt äta på en 1-stjärnig restaurang i Stockholm.

Vad menar du?
1-stjärniga restauranger är fine dining.
Citera
2025-01-01, 17:56
Medlem
Citat:
Vad menar du?
1-stjärniga restauranger är fine dining.

Då skulle han skrivit det om han menade stjärnrestauranger. Fine dining-restauranger kryllar det av i Stockholm.
Citera
2025-01-01, 19:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sall2001
Då skulle han skrivit det om han menade stjärnrestauranger. Fine dining-restauranger kryllar det av i Stockholm.

Det var lätt att förstå vad som menades.
Upprepar: stjärnkrogar ÄR fine dining.
Citera
2025-01-01, 20:27
Medlem
Citat:
Det var lätt att förstå vad som menades.
Upprepar: stjärnkrogar ÄR fine dining.

Du verkar lite efterbliven om du inte vet vad fine dining innebär. Tror du att du kan sätta likhetstecken mellan enbart stjärnrestauranger och fine dining?

Eller är du ute efter att bråka eller har för mycket fritid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in