Flashback bygger pepparkakshus!
Igår, 15:49
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Jag har tidigare haft 18" sommardäck (245 fram och 265 bak) och 16" (225) vinterdäck.
I somras bytte jag sommardäck till 20" (285 runt om) och gjorde även en hjulinstänning då ett par däck slitit snett.
Nu när jag kör med mina vinterdäck (samma som tidigare) känns bilen skit läskig när man kommer upp i 80-90. Den känns vinglig, som om det var jättehalt och ojämn väg.
Inga vibrationer.

Kan detta bero på att hjulinstänningen är inställd för 20", och att det är större skillnad nu mellan sommar och vinterdäck mot tidigare?

Någon annan som också har större skillnader på sommar och vinterhjulen?

Är en Mercedes w212 med bakhjulsdrift.
Senast redigerad av Enders.Aldebrink Igår kl. 15:54.
Citera
Igår, 16:08
Medlem
finns många orsaker att det kan bli så men jag tror inte du skall beskylla hjulinställningen för det.
Kolla lufttrycket i däcken.
Tyvärr tror jag att du har ett problem med däcken som blivit dåliga.

Har du ovanligt högt tryck kan du minska ett kg fram och prova men gå inte under 1,6.
Citera
Igår, 16:33
Medlem
Stoegers avatar
Det kan finnas många orsaker, men är däcken gamla och hårda med för hårt lufttryck så kan det vara problemet.
Hjulinställningen kan ju bli fel med annan storlek på hjulen, och om du får tex, för mycket toe-in, så beter sig bilen som om den är extremt ostabil och det är som att köra på en massa fläckar av is, det blir helt enkelt en jagande oscillation.
Citera
Igår, 16:38
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enders.Aldebrink
Jag har tidigare haft 18" sommardäck (245 fram och 265 bak) och 16" (225) vinterdäck.
I somras bytte jag sommardäck till 20" (285 runt om) och gjorde även en hjulinstänning då ett par däck slitit snett.
Nu när jag kör med mina vinterdäck (samma som tidigare) känns bilen skit läskig när man kommer upp i 80-90. Den känns vinglig, som om det var jättehalt och ojämn väg.
Inga vibrationer.

Kan detta bero på att hjulinstänningen är inställd för 20", och att det är större skillnad nu mellan sommar och vinterdäck mot tidigare?

Någon annan som också har större skillnader på sommar och vinterhjulen?

Är en Mercedes w212 med bakhjulsdrift.

Du har inte navringar på vinterfälgarna? nån kan trillat bort?
Citera
Igår, 21:14
Medlem
beaver_ses avatar
Ofta så är vinterdäcken mjukar och det blir "svajigare", sen är det bättre att ha smalare däck när man kör på snö/is, man får bättre grep över ojämnheter...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in