Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
Igår, 16:27
Medlem
Hej,

Jag har en dotter som är 12 år som är väldigt ensam och mår dåligt av det. Hon har inga vänner! Hon pratar med andra i klassen men hon tar aldrig hem någon och blir heller inte hembjuden till någon annan.

Hon är duktig i skolan, otroligt intelligent för sin ålder, intresserad av konst och litteratur. De flesta i tjejer i hennes klass verkar mest hålla på med smink och brainrot på sina telefoner och man förstår ju att det kan vara svårt att hitta sin plats i en sådan grupp/klass. Jag postar här för att jag vill få idéer vad jag som förälder kan göra. Det verkar inte finnas så många kontaktförmedlingar för barn. Hon har prövat olika aktiviteter men tenderar att sluta på dem ganska omgående. Tacksam för alla seriösa tips man kan få här.
Citera
Igår, 16:33
Medlem
MrB00ZEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BosseBanan99
Hej,

Jag har en dotter som är 12 år som är väldigt ensam och mår dåligt av det. Hon har inga vänner! Hon pratar med andra i klassen men hon tar aldrig hem någon och blir heller inte hembjuden till någon annan.

Hon är duktig i skolan, otroligt intelligent för sin ålder, intresserad av konst och litteratur. De flesta i tjejer i hennes klass verkar mest hålla på med smink och brainrot på sina telefoner och man förstår ju att det kan vara svårt att hitta sin plats i en sådan grupp/klass. Jag postar här för att jag vill få idéer vad jag som förälder kan göra. Det verkar inte finnas så många kontaktförmedlingar för barn. Hon har prövat olika aktiviteter men tenderar att sluta på dem ganska omgående. Tacksam för alla seriösa tips man kan få här.

Vad är brainrot?
Citera
Igår, 16:34
Medlem
xXEmMEXxs avatar
Gör dig själv och din dotter en tjänst och låt det vara Innan din dotter blir som dom. Som du själv säger så är det ointelligenta tjejer i hennes klass som knappt vet vad 2+2 är, dom kan inte klicka med din dotter.
Citera
Igår, 16:38
Medlem
MrSwaggers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrB00ZE
Vad är brainrot?
Tiktok.
Citera
Igår, 16:41
Medlem
Vitiss avatar
Schackklubbar
Friluftsklubbar / Orienteringsklubbar

Och andra verksamheter där hon kan träffa rediga / intelligenta flickor.
Citera
Igår, 16:42
Medlem
elmhedens avatar
Citat:
Hej,

Att vara intelligent kommer med svårigheter (och ofta ovilja) att interagera med andra människor. En normalbegåvad människa kan föreställa sig hur lockade de känner sig av att knalla på närmaste LSS-boende och skaffa kompisar.

Om ditt barn mår dåligt av det är det tråkigt. Mitt råd är att skapa möjlighet för mental stimulans, pröva fler olika fritidsaktiviteter eller idrotter. För eller senare hittar hon en aktivitet (eller person) gör det intressant att fortsätta.

Här är en länksamling jag hittade som kan vara värt att leta vidare i, kanske finns råd och tips där.

https://www.särbegåvning.se/
Citera
Igår, 17:05
Medlem
pn222jws avatar
Koffein kan vara stimulerande - se till att det alltid finns sockerfri Cola att dricka hemma. Ett minisolarium som present kan bli uppiggande. Ge några biobiljetter... kanske kan hon bjuda med någon.
Citera
Igår, 17:05
Medlem
Hjälp henne att inte sluta på en aktivitet ”ganska omgående”. Det kan vara en tuff period att gå igenom, men var tydlig med att hon ska gå terminen ut. Det stärker självkänslan.

Med tanke på intressen är det lämpligt att ha en aktivitet tillsammans med barn i flera åldrar, helst ett-två år äldre. Har ni inte prövat teaterkurs så gör det.

Vad som gäller klasskamrater så se till att ordna så någon bjuds hem då och då.
Citera
Igår, 17:07
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Vad är det för aktiviteter hon provat men inte vill fortsätta med?
Citera
Igår, 17:28
Medlem
som de andra sagt, satsa på aktiviteter där hon träffar andra intelligenta flickor, eller iaf flickor som har andra intressen än smink och tiktok.
Schack, bridge kan vara bra.
Foto, kanske något kyrkligt.
Skrivarcirkel. bok- och Läsecirkel. Teatergrupp!
Sportklubb där de är öppna för nybörjare.
Politisk ungdomsgrupp?? Politisk ungdomsgrupp är lite farligt, för det är inga helgon som går där. Hon lär snart få en halvvuxen pojkvän..

Vidtala mamman / mammorna till tjejer ni tycker är bra kandidater, om era flickor kan bli kompisar.
Citera
Igår, 17:29
Medlem
OneTaps avatar
lär henne att man behöver inte alltid vara sig själv. om hon lägger sig an med en cool o skön karaktär så kan hon smälta in mer bland dom andra kidsen o få respekt o status. till exempel flasha fake gucci prylar o hon måste ta plats o dra anekdoter om hennes rika föräldrar o deras sommar hus i italien :P sen signa upp henne för boxnings lektioner så kan hon försvara sig mot eventuella avundsjuka mobbare o få nya boxar kompis =)
Citera
Igår, 17:33
Medlem
Citat:
Hej,

Din dotter låter som det klassiska fallet av en ensamvarg. Inget fel på det men att försöka lyfta fram din dotter som smart för att hon inte beter sig som en normal unge i 12års åldern blir lite fel. Hon är uppenbarligen inte omtyckt av sin omgivning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in