Citat:
Ursprungligen postat av
BosseBanan99
Hej,
Jag har en dotter som är 12 år som är väldigt ensam och mår dåligt av det. Hon har inga vänner! Hon pratar med andra i klassen men hon tar aldrig hem någon och blir heller inte hembjuden till någon annan.
Hon är duktig i skolan, otroligt intelligent för sin ålder, intresserad av konst och litteratur. De flesta i tjejer i hennes klass verkar mest hålla på med smink och brainrot på sina telefoner och man förstår ju att det kan vara svårt att hitta sin plats i en sådan grupp/klass. Jag postar här för att jag vill få idéer vad jag som förälder kan göra. Det verkar inte finnas så många kontaktförmedlingar för barn. Hon har prövat olika aktiviteter men tenderar att sluta på dem ganska omgående. Tacksam för alla seriösa tips man kan få här.
Att vara intelligent kommer med svårigheter (och ofta ovilja) att interagera med andra människor. En normalbegåvad människa kan föreställa sig hur lockade de känner sig av att knalla på närmaste LSS-boende och skaffa kompisar.
Om ditt barn mår dåligt av det är det tråkigt. Mitt råd är att skapa möjlighet för mental stimulans, pröva fler olika fritidsaktiviteter eller idrotter. För eller senare hittar hon en aktivitet (eller person) gör det intressant att fortsätta.
Här är en länksamling jag hittade som kan vara värt att leta vidare i, kanske finns råd och tips där.
https://www.särbegåvning.se/