Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
Igår, 19:05
Medlem
Lägre gränsen för när någon kan bli en vettig soldat ligger runt en IQ på 90, kanske 85.
Citera
Igår, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juholk
De vill inte ha intelligenta soldater eftersom de tenderar att ifrågasätta beslut.

På min tid fick jag 9 på begåvningstestet. Vet inte om 9 eller 10 var max.
De var helt ointresserade av att värva mig.

Skolkamrater som hade 6-7 på proven kunde bli jägare dvs senare befäl. Det motsvarar ca medel-IQ.
Under 2-5 på testet så fick man bli soldat.

Dessa ska sedan blint lyda politiskt tillsatta ÖB och försvarsminister med bred utbildning inom tex hårfrisörska eller bilmekaniker.

Det stämmer noll det du skriver, under 4 får du inte ens ha uniform. Tror inte en sekund du fick 9 om du svarar så här jävla obildat
Citera
Igår, 19:08
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen
På min tid använde man Stanine (Standard Nine) skalan som hade 9 steg. Varje steg är en standardavvikelse högre än föregående värde. 5 är medel i befolkningen, 9 är högst och det är det 2-3% eller så som får. Polisen accepterade förut 4 vid antagning, numera är det sänkt till 3.

Under 3 passade du inte ens för att bära ammunition så då blev det handräckningstjänst.

Vad skulle det motsvara på ett ungefär, man mäter ju inte skyhögt då flera får 9?
Citera
Igår, 19:11
Medlem
Firewaias avatar
Vilken konstig frågeställning... Jag gjorde ett Mensa-test för många år sedan och fick 129 i iq, en av mina soldater låg under 90 på samma test och sitter än idag inne för våldtäkt som hände under lumpentiden (2001-02). Så förmodligen finns det folk inom precis hela spektrumet.
Citera
Igår, 19:13
Medlem
Jag skulle gissa på 90+.
Citera
Igår, 19:52
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Jag gjorde lumpen på 90-talet. Ville absolut inte göra det. Jag fick godkänt på allt: Fysik, Psyke och IQ. På min tid var man tvungen till att göra lumpen. Det är jag dock tacksam för idag.

Jag har aldrig gjort något IQ-test utanför lumpen. Men om man kommer in i lumpen, blir antagen, hur högt IQ kan man tänkas ha då?

Vad är liksom minimum IQ för att komma in i lumpen?

Eller så här: Hur högt IQ har man minst om man har gjort lumpen?

Annat?
Du har åtminstone över 80.
Citera
Igår, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LokenRot
IQ kommer bara att indikera hur väl du presterar på pussel snarare än att visa hur du duger allmänt.

Om du vill veta hur intelligent du är kan du kolla dina prestationer genom livet

Det funkar nog inte då det krävs en utomstående bedömning.
Se på Flashback, det finns rätt många här som skriver helt koko inlägg, men som påstår sig ligga på 140+ IQ.

Frågan är om dessa åtminstone är ärliga mot sig själva, för dom är det knappast på forumet.
Citera
Igår, 20:02
Medlem
Citat:
Jag gjorde lumpen på 90-talet. Ville absolut inte göra det. Jag fick godkänt på allt: Fysik, Psyke och IQ. På min tid var man tvungen till att göra lumpen. Det är jag dock tacksam för idag.

Jag har aldrig gjort något IQ-test utanför lumpen. Men om man kommer in i lumpen, blir antagen, hur högt IQ kan man tänkas ha då?

Annat?

+90 i IQ

Var du Vakt närmare 90 än 100...
Citera
Igår, 20:03
Medlem
Wyrdkins avatar
Jag gjorde lumpen på 70-talet och jag är hyfsat säker på att vissa var kliniska idioter. Vi snackar 19-åriga killar som knappt kunde läsa.
Citera
Igår, 20:07
Medlem
Fettsugnings avatar
Det finns ju enklare skalor för vad som krävs för olika befattningar. Mentalt är en sammanfattning av deras iq-test och psykologsamtalet.

Röjdyk kräver högst, sedan kommer övriga elitförband. Vissa är dock inte med, som t ex tolkskolan, som förmodligen ligger utanför givna parametrar.

Dock mäts inte iq enbart.
Citera
Igår, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juholk
De vill inte ha intelligenta soldater eftersom de tenderar att ifrågasätta beslut.

På min tid fick jag 9 på begåvningstestet. Vet inte om 9 eller 10 var max.
De var helt ointresserade av att värva mig.

Skolkamrater som hade 6-7 på proven kunde bli jägare dvs senare befäl. Det motsvarar ca medel-IQ.
Under 2-5 på testet så fick man bli soldat.

Dessa ska sedan blint lyda politiskt tillsatta ÖB och försvarsminister med bred utbildning inom tex hårfrisörska eller bilmekaniker.

Trams, klart man vill ha smarta soldater som kan tänka själv, speciellt gruppchefer, troppchefer, vagnschefer mm.

Om du inte fick en tjänst var det för att du var olämplig, och inte pga du var "för smart"...
Citera
Igår, 20:09
Medlem
Citat:

Annat?

Vad blev du uttagen som?

Vi hade flera bassar på vår bataljon som man undrade hur fan de tog sig igenom uttagningstestet.

Sen gjorde man beredskapstjänstgöring en helg med bassarna på hangarsoparkompaniet.

Och upptäckte att även dom med IQ under 75 kan få göra lumpen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in