Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
Igår, 17:56
Medlem
olasvenssons avatar
Jag gjorde lumpen på 90-talet. Ville absolut inte göra det. Jag fick godkänt på allt: Fysik, Psyke och IQ. På min tid var man tvungen till att göra lumpen. Det är jag dock tacksam för idag.

Jag har aldrig gjort något IQ-test utanför lumpen. Men om man kommer in i lumpen, blir antagen, hur högt IQ kan man tänkas ha då?

Vad är liksom minimum IQ för att komma in i lumpen?

Eller så här: Hur högt IQ har man minst om man har gjort lumpen?

Annat?
Citera
Igår, 18:00
Medlem
DrOutlaws avatar

Normalbegåvad eller strax under.
Citera
Igår, 18:07
Medlem
zombie-nations avatar
Om man går efter normalbegåvad så börjar det vid 75. Jag tror dock inte mönstringen räknar i sådana poäng. De har en skala som man hamnar på som är väldigt kort, dvs trubbigt. Hamnar man långt ned finns det vissa saker man får göra, man diskas inte bara för det.
Citera
Igår, 18:09
Medlem
Dulces avatar
Folk som gör/gjort lumpen är väl helt vanliga människor? Jag tror inte de finns någon statistik på vilken IQ folk har som gör lumpen. lol
Citera
Igår, 18:12
Medlem
Juholks avatar
De vill inte ha intelligenta soldater eftersom de tenderar att ifrågasätta beslut.

På min tid fick jag 9 på begåvningstestet. Vet inte om 9 eller 10 var max.
De var helt ointresserade av att värva mig.

Skolkamrater som hade 6-7 på proven kunde bli jägare dvs senare befäl. Det motsvarar ca medel-IQ.
Under 2-5 på testet så fick man bli soldat.

Dessa ska sedan blint lyda politiskt tillsatta ÖB och försvarsminister med bred utbildning inom tex hårfrisörska eller bilmekaniker.
Citera
Igår, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juholk
De vill inte ha intelligenta soldater eftersom de tenderar att ifrågasätta beslut.

På min tid fick jag 9 på begåvningstestet. Vet inte om 9 eller 10 var max.
De var helt ointresserade av att värva mig.

Skolkamrater som hade 6-7 på proven kunde bli jägare dvs senare befäl. Det motsvarar ca medel-IQ.
Under 2-5 på testet så fick man bli soldat.

Dessa ska sedan blint lyda politiskt tillsatta ÖB och försvarsminister med bred utbildning inom tex hårfrisörska eller bilmekaniker.

Jag fick också 9 och blev lack på inskrivningsofficerens dryga attityd. Ville de ha fler kvinnor i Försvaret kunde de ju börjat med att bete sig vettigt mot de av oss som var där frivilligt.
Nu gick jag istället ut genom dörren och räckte fingret mentalt.

Men det är bättre på den fronten idag och det gläder mig.
Citera
Igår, 18:21
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Jag gjorde lumpen på 90-talet. Ville absolut inte göra det. Jag fick godkänt på allt: Fysik, Psyke och IQ. På min tid var man tvungen till att göra lumpen. Det är jag dock tacksam för idag.

Jag har aldrig gjort något IQ-test utanför lumpen. Men om man kommer in i lumpen, blir antagen, hur högt IQ kan man tänkas ha då?

Annat?

Det finns tre vedertagna skalor för IQ-mätning. Vilken tänker du på?
Citera
Igår, 18:22
Medlem
UppmarksamhetsHoras avatar
Citat:

Annat?

Skulle vara intressant att veta.
Citera
Igår, 18:32
Medlem
På min tid använde man Stanine (Standard Nine) skalan som hade 9 steg. Varje steg är en standardavvikelse högre än föregående värde. 5 är medel i befolkningen, 9 är högst och det är det 2-3% eller så som får. Polisen accepterade förut 4 vid antagning, numera är det sänkt till 3.

Under 3 passade du inte ens för att bära ammunition så då blev det handräckningstjänst.
Citera
Igår, 18:47
Medlem
Citat:

Annat?

IQ kommer bara att indikera hur väl du presterar på pussel snarare än att visa hur du duger allmänt.

Om du vill veta hur intelligent du är kan du kolla dina prestationer genom livet
Senast redigerad av LokenRot Igår kl. 19:08.
Citera
Igår, 18:54
Medlem
Att göra lumpen är både fysiskt och psykisk krävande. Skulle tippa på runt 120
Citera
Igår, 19:05
Medlem
Citat:

Annat?

Vad fick du för siffra på intelligenstestet? (1-9) för bli gruppchef var det 6 eller mer
Värnpliktiga fick inte ha intelligens under 4 (dagens poliser har de satt kravet till minst 3…) 3 är precis på strecket för vara begåvningshandikapp
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in