Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-12-27, 11:01
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Jag vet inte riktigt vad uppehållstillståndet har att göra med att pojken inte fick följa med i ambulansen första gången och att ambulansen den andra gången stannade 40 min i hemmet för att invänta personal från en ambulans.

Du får gärna förklara hur du tänker kring hur uppehållstillståndet har att göra med att ambulanspersonalen fördröjde vården.

Svaret på frågan du ställde är att det är deras släktingar, inte dem, som äger restaurangen. Det står i artikeln.
Det också står i artikeln att det är en farbror som bott längre än dem i Sverige som ringde vårdcentralen. Så det troliga är att det är han som äger restaurangen.

Hemskt att inte ambulanspersonalen inte insåg hur sjuk pojken var. Jag har sett dokumentärserien från andra länder kring ambulanser och där tar de hellre ett barn till sjukhus en gång för mycket än för lite.

Det känns som att de trodde han var en hypokondriker eller att hans föräldrar överdrev. Så var ju tyvärr inte fallet.

Hade han varit i sitt hemland hade det kanske kunnat undvikas. Jag gissar på problem med språkbarriären. Ytterligare ett exempel på att massinvandringen leder till dödsoffer.
Citera
2024-12-27, 11:21
Medlem
Skulle varit någon gapig arabfamiljs unge, då hade nog hjälpen kommit illa kvickt. En timid vietnames eller svenne göra sig icke besvär. Fy fan.
Citera
2024-12-27, 11:29
Medlem
Är man dödligt sjuk ska man åka in själv till akuten och skrika högt. Vänta aldrig till det blir värre.

Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
En kärring kommer om någon vecka sticka ut huvudet från sin kontorsdörr och säga att hon är mycket ledsen över allt som skett och hon kommer personligen att ta ansvar. Sen stänger hon dörren och allt är färdigt med det ärendet. Hon sitter på sin kontorsstol några minuter och tar ansvar innan hon går på lunch.
Medan höga månadslöner tickar på.

När jag tänker på alla dessa kärringar som sitter på kontoren och jävlas med folk och kommer undan med det. Kidnappar barn och stjäl djur. Fy fan.
Citera
2024-12-27, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Verderia
Vi vet ju inte hur bra de kunnat uttrycka sig, men språkförbistring kan absolut vara ett av skälen till att det här fallet ledde till dödlig utgång - men mest av allt tror jag att det faktum att föräldarna väntade hela fyra dagar innan de ens ringde efter hjälp har orsakat att läget blev akut till sist och då hjälpte inte någonting längre.
Sen tycker jag den svenska vården blivit helt extrem i sin ovilja att ge antibiotika och skicka hem folk att lida i en evighet - men detta är ju en annan diskussion.

Det här med att lida i en evighet är relativt. Tittar du på resistensproblematik i Sverige vs södra Europa så ska du vara lycklig att svenska läkare är restriktiva med antibiotika och väljer smalt spektra. Det är ingen quickfix och bör förskrivas bara när det verkligen behövs och inte när folk är helt opåverkade.

Sen är det inte konstigt att vara sjuk i 4 dagar. Helt normalt vill jag påstå. Det är sannolikt inte samma infektion som pyrt i 4-5 dagar utan det rör sig sannolikt om en pålagring av en bakteriell "superinfektion" som det populärt kallas i media med invasiva kocker av något slag som kan ha ett galopperande förlopp under ett par timmar. Ska vi ta höjd för detta för alla patienter så blir det dyrt.

Går barnet från att ha fått lugnande besked av utbildad personal som ser sjuka människor på daglig basis, till att få blå läppar på 24 timmar så har det sannolikt gradvis blivit sämre under dessa 24 timmarna, detta ganska snabbt dessutom. Ni behöver bli mer nyanserade och förstå att allt är spekulationer tills vi får hela bilden från vården (vilket vi inte får pga sekretess).
Senast redigerad av Lagomjante 2024-12-27 kl. 11:42.
Citera
2024-12-27, 11:57
Medlem
Landet är överbefolkat och vissa skriker och söker akut vård för att barnen fått en sticka, se på akutmottagningar alltid samma folk som fyller vänt rummen. Ett land som ökat med 1 miljon invånare med all sorts ny sjukdom. De märks att de blivit kaos i sjukvården. Standard är att bli av med patienter för man hinner inte ta hand om dom. Sen blir det såhär. Sen har väl gävleborg sveriges sämsta vård också enligt statistik
Citera
2024-12-27, 12:28
Medlem
HBOLLs avatar
Tydligen har Gävle fått ett fint kulturhus, gick också lite över budget, har man i gävle dragit pengar från annan verksamhet?
Citera
2024-12-27, 12:34
Medlem
Extremeflys avatar
Verkar ju inte som man planerat vidta några åtgärder heller med tanke på att sånt här sker varje vecka. Bara de att media sällan lyfter de.
Sen klagar sjukvården på att man får för dålig lön
Citera
2024-12-27, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Extremefly
Verkar ju inte som man planerat vidta några åtgärder heller med tanke på att sånt här sker varje vecka. Bara de att media sällan lyfter de.
Sen klagar sjukvården på att man får för dålig lön
Om det här hade hänt varje vecka i Gävle tror jag säkert att Aftonbladet hade skrivit om det. Om inte annat för klicken.
Citera
2024-12-27, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeerDoe
Det här jävla landet och dess sjukvård som ska lösa världens överkonsumtion av penicillin.
Detta genom att offra sitt lands folk.
Det har gått för långt, vår sjukvård är kapade av aktivister med orealistiska mål.
Landsfolk? De hade ju inte ens uppehållstillstånd. Och kommer aldrig att få det heller. Hade detta hänt i deras hemland, så hade pojken i allla fall dött.
Jävla gnäll på sjukvården, de gör så gott de kan. Fatta för fan att det är överbelastat.
Jävla känslomänniska som inget begriper!
Dumfan!
Citera
2024-12-27, 15:03
Medlem
Psykpatient33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TronaldDump
Återigen har man lyckats i Gävle. Var är det för fel? Är det kompetensbrist eller bara väldigt mycket otur att såna här tragiska händelser inträffar i inavelns högborg?

Artikel i Aftonbladet

Nu slipper vi i alla fall Minh Thiên Thac.

Tråkigt att han försvann bort för att sjukvården fallerade. Satt föräldrarna bara på sina händer och lät sonen dö av sepsis? De lydde rådet att massera benen och fattade inte att han var på väg att dö? Var de helt klappmongo?
Senast redigerad av Psykpatient33 2024-12-27 kl. 15:06.
Citera
2024-12-27, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TronaldDump
Återigen har man lyckats i Gävle. Var är det för fel? Är det kompetensbrist eller bara väldigt mycket otur att såna här tragiska händelser inträffar i inavelns högborg?

Artikel i Aftonbladet

Det beror på att det är privata aktörer som driver ambulans verksamheten!

Det ska tjänas pengar förstår du.

Dom vil inte köra i onödan kort o gott.
Ringde själv 112 föra veckan angående en äldre man som blivit hittad liggandes raklång på marken,
Jag fick genomlida ett korsförhörr mer eller mindre,
dom skulle veta både det ena och andra och jag vet inte om dom bemöda sig att åka ut och kolla upp mannen i fråga.
Var själv tvungen att lämna efter en halvtimme,
Hoppas det inte var något allvarligt.

Stackars oss svenskar nu och i framtiden 😢
Citera
2024-12-27, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
En kärring kommer om någon vecka sticka ut huvudet från sin kontorsdörr och säga att hon är mycket ledsen över allt som skett och hon kommer personligen att ta ansvar. Sen stänger hon dörren och allt är färdigt med det ärendet. Hon sitter på sin kontorsstol några minuter och tar ansvar innan hon går på lunch.

Att sånt här händer är för att ingen egentligen bryr sig på riktigt längre. För ingen behöver bry sig på riktigt. Folk orkar inte.

Man får höra om allt fler historier där folk inte tas med av ambulansen som senare får hämta personen ändå som har blivit ännu mer sjuk. Det var ju någon intervju med ambulanspersonal från Göteborg som hävdade att de har högre (för höga) krav för att ta med sjuka människor.

Man säger det dagligen nu de senaste tio åren att Sverige har gått åt helvete. Frågan är hur det ska sluta. Ingen bryr sig på riktigt längre.

Det sannaste som skrivits på FB på länge! Alla fluddrar om ” att vi tar ansvar” sedan görs ingenting utan allt sopas under mattan o de fortsätter sina välavlönade jobb eller politikeruppdrag som inget har hänt. Vore ärligare om de bara sa: sköt er själva, vi bryr oss inte, solidariteten och anvarstagande är bara SÅ 1970-tal..
Tänker på den äldrevårdsansvariga kärringen på Uppsala kommun som till slut försökte sig på en pudel efter att ha gömt sig under mattan men pressen från vanligt folk blev för stark-där ojade hon till slut framför kamerorna med ” jag tar ansvar” ” vi ber om ursäkt”-men självklart hände inget-kärringen sitter tryggt kvar på jobbet med alla förmåner o mumsig pension medan stackars Elsa inte fick mer än en ytterst motvilligt frampressad ursäkt!

Här har en familjs liv slagits i spillror för att ambulanspersonal varit så slöa och/ eller okunniga så de ej skött sitt jobb, men eftersom personalsituationen är som den är i vården kommer klantarslena få fortsätta vidare som inget hade hänt. Självklart inget personligt ansvar kommer att tas för att en 12-åring mist livet!Hade det varit mitt barn hade jag inte dragit mig för personlig hämnd!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in