Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
Igår, 07:41
Medlem
Arusianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KLR
Har lärt mig, ring inte ambulans, åk in.
Dagens ambulansläkare har samma erfarenhet som en afrikansk woodoo-doktor.

Min grabb låg avsvimmad i hallen vid 21, ambulansen kom och läkaren sa ta Alvedon och drick vatten.

Jag som alltid varit skeptisk till läkare struntade i det och åkte in efter att ambulansen åkt.
Kl 01 låg grabben på OP med brusten blindtarm.

Anmälde det hela till patientnämnden och fick inte ens en ursäkt, fick ett standardsvar att läkaren gjort rätt bedömning att min son hade virus och låg avsvimmad i hallen o kunde knappt prata när han vaknade.

Man undrar ju lite hur många liv den läkaren kostat genom åren..

En ambulansläkare? Ovanligt att de följer med. Men då tog ju du ändå ett ansvar som förälder och tog ändå med barnet in.
Citera
Igår, 08:25
Medlem
MaarekSteles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Jag vet inte riktigt vad uppehållstillståndet har att göra med att pojken inte fick följa med i ambulansen första gången och att ambulansen den andra gången stannade 40 min i hemmet för att invänta personal från en ambulans.

Du får gärna förklara hur du tänker kring hur uppehållstillståndet har att göra med att ambulanspersonalen fördröjde vården.

Svaret på frågan du ställde är att det är deras släktingar, inte dem, som äger restaurangen. Det står i artikeln.
Det också står i artikeln att det är en farbror som bott längre än dem i Sverige som ringde vårdcentralen. Så det troliga är att det är han som äger restaurangen.

Hemskt att inte ambulanspersonalen inte insåg hur sjuk pojken var. Jag har sett dokumentärserien från andra länder kring ambulanser och där tar de hellre ett barn till sjukhus en gång för mycket än för lite.

Det känns som att de trodde han var en hypokondriker eller att hans föräldrar överdrev. Så var ju tyvärr inte fallet.

Problemet är att invandrare överutnyttjar sjukvården.

Varför åkte de inte till vårdcentralen under dessa 35 timmar.

Svenska skattebetalares pengar är slut sedan länge. Då blir det såhär.
Citera
Igår, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dolesn
Men dumfan, fattar du vad ens sepsis är?? Du verkar fastnad med ditt huvud i toalettstolen. Låt mig spola ner skiten. Symptomen på sepsis kommer smygande ibland och mer akut ibland. Det är inget unisont som föräldrarna fattar direkt aha detta är sepsis. Inte ens om det vore läkare hade de fattat att det var sepsis i början, om man inte har tillgång till ett labb som kan ta sänka.

Du borde ta en charmkurs eller en anger-management-kurs om du blir så förbannad för så lite, lille vän.
ALLA vet vad sepsis är, men eftersom symtomen inte är så tydliga så är det ju helt naturligt att ambulanspersonalen inte fattade att det var blodförgiftning heller, särskilt om det fanns språkförbistring som gjorde att föräldrarna inte förklarade hur illa läget varit under de fyra dagar de väntat med att ringa efter ambulans.
Citera
Igår, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SockAccount
Tänk på att föräldrarna inta kan svenska eller engelska samt inte har någon som kan vara tolk.
Hur fan kommer man till ett land utan att lära sig ens ett av språken som talas där, ingen svenska, ingen engelska, inget.

Försök beskriva symptom till ambulaspersonal utan att kunna ett enda medicinskt ord.

Det är väldigt lätt att råka beskriva hans symptom som en förkylning då.
Sen undrar jag om föräldrarna hade någon alls förståelse för vad ambulanspersonalen sa till dem.

Vi vet ju inte hur bra de kunnat uttrycka sig, men språkförbistring kan absolut vara ett av skälen till att det här fallet ledde till dödlig utgång - men mest av allt tror jag att det faktum att föräldarna väntade hela fyra dagar innan de ens ringde efter hjälp har orsakat att läget blev akut till sist och då hjälpte inte någonting längre.
Sen tycker jag den svenska vården blivit helt extrem i sin ovilja att ge antibiotika och skicka hem folk att lida i en evighet - men detta är ju en annan diskussion.
Citera
Igår, 09:04
Medlem
MaarekSteles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kriper
Sjukvårdssystemet är fantastiskt i Schweiz. Alla betalar en obligatorisk sjukförsäkring, men aldrig hört om någon som blivit nekad.

Det fungerar sålänge de inte ta emot massa invandrare från mellanöstern.
Citera
Igår, 09:11
Medlem
Varför ens skriva artiklar om detta? Det är väll bara för en batikhäxa i ledningen att säga att det brustit i våra rutiner och att dessa skall ses över så är problemet löst? Kanske slänga en alladinask på föräldrarna med.
Citera
Igår, 09:16
Medlem
Någonting har gjort att ambulanspersonalen inte ansåg att pojken var sjuk nog att kräva akutvård vid första besöket. Det kan röra sig om normal temp, andningsfrekvens, hjärtfrekvens och normal syresättning (POX) och blodtryck. Vården använder sig av förbestämda parametrar för att skatta en patients allmäntillstånd. Ibland faller dessa skattningsskalor ut normala trots att patienten är sjuk. Visst kan ambulanspersonalen ha räknat fel eller gjort en felaktig bedömning, men eventuellt har barnet inte uppfyllt de kriterier som krävs för att bedömas som akut sjuk. Min poäng är inte att ensidigt försvara ambulanspersonalen utan snarare att bidra med lite information för att nyansera debatten. Screeningverktyg är inte hundraprocentiga. Inte heller sjukvårdens bedömningar. Det går inte att avgöra om fel har begåtts utan att känna till alla detaljer även om utgången blev den värsta möjliga i form av barnets död. Ambulanspersonalen kan ha gjort 100% rätt enligt de rutiner som finns och trots det kan utfallet ha blivit det sämsta möjliga.
Citera
Igår, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daimglass
Varför ens skriva artiklar om detta? Det är väll bara för en batikhäxa i ledningen att säga att det brustit i våra rutiner och att dessa skall ses över så är problemet löst? Kanske slänga en alladinask på föräldrarna med.
Klick klick klick klick. Och så kan en massa ofelbara kverulanter oja sig i en tråd på Flashback.
Det är inte ens säkert att det brustit i några rutiner heller, det går inte att täcka in allt och ibland blir det så här.
Citera
Igår, 09:33
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Necris
Jo, det är för helvete självklart att om vi betalar ungefär hälften av allt vi tjänar till det offentliga så ska vi ha plats på sjukhusen till vartenda barn i hela landet på som inte klarar av att äta och dricka och inte kan gå eller uträtta sina behov på toaletten. Men om vi nu är så enormt korrupta och slösaktiga att vi inte har råd till det och vi måste välja mellan det och a-kassa eller socialbidrag så ska ändå sjukvården komma först.

Det är inte det vi väljer mellan. Vi väljer mellan sjukvård och invandring/pengar till andra länder inkl Ukraina. Politikerna har valt det sistnämnda.
Citera
Igår, 09:54
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Ja du. Om man tar taxi till sjukhuset så får man vänta.
På Danderyd så har de haft upp till 43 timmars väntetid på akuten.

I Sverige har vi flest antal läkare och sjuksköterskor per capita i Europa, men långt under genomsnittet på vårdplatser per capita.

Vården i Sverige drivs i 21 olika kommunistiska system.

Bara för att man åker ambulans in till sjukhuset så får man inte någon snabbvård. Det beror på sjukdomsfall. Min moster åkte in några gånger per år då hon hade problem med njurarna och det kunde bli 6-7 timmar väntan innan man fick någon plats
Citera
Igår, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TronaldDump
Återigen har man lyckats i Gävle. Var är det för fel? Är det kompetensbrist eller bara väldigt mycket otur att såna här tragiska händelser inträffar i inavelns högborg?

Artikel i Aftonbladet

Det här jävla landet och dess sjukvård som ska lösa världens överkonsumtion av penicillin.
Detta genom att offra sitt lands folk.
Det har gått för långt, vår sjukvård är kapade av aktivister med orealistiska mål.
Citera
Igår, 09:59
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MpunktM
Någonting har gjort att ambulanspersonalen inte ansåg att pojken var sjuk nog att kräva akutvård vid första besöket. Det kan röra sig om normal temp, andningsfrekvens, hjärtfrekvens och normal syresättning (POX) och blodtryck. Vården använder sig av förbestämda parametrar för att skatta en patients allmäntillstånd. Ibland faller dessa skattningsskalor ut normala trots att patienten är sjuk. Visst kan ambulanspersonalen ha räknat fel eller gjort en felaktig bedömning, men eventuellt har barnet inte uppfyllt de kriterier som krävs för att bedömas som akut sjuk. Min poäng är inte att ensidigt försvara ambulanspersonalen utan snarare att bidra med lite information för att nyansera debatten. Screeningverktyg är inte hundraprocentiga. Inte heller sjukvårdens bedömningar. Det går inte att avgöra om fel har begåtts utan att känna till alla detaljer även om utgången blev den värsta möjliga i form av barnets död. Ambulanspersonalen kan ha gjort 100% rätt enligt de rutiner som finns och trots det kan utfallet ha blivit det sämsta möjliga.

Ambulansen är ju till för att ta hand om akut sjuka som snabbt behöver komma till sjukhuset. Sen kan ett tillstånd ändras men ambulansen kan ju inte plocka in alla för att de eventuellt kan bli sämre. De brukar säga att om problemen blir värre så får man uppsöka sjukvård eller ringa ambulans igen. I det här fallet så blev pojken mest troligt sämre men att man valde att inte uppsöka sjukvård
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in