Citat:
Det här med att lida i en evighet är relativt. Tittar du på resistensproblematik i Sverige vs södra Europa så ska du vara lycklig att svenska läkare är restriktiva med antibiotika och väljer smalt spektra. Det är ingen quickfix och bör förskrivas bara när det verkligen behövs och inte när folk är helt opåverkade.
Sen är det inte konstigt att vara sjuk i 4 dagar. Helt normalt vill jag påstå. Det är sannolikt inte samma infektion som pyrt i 4-5 dagar utan det rör sig sannolikt om en pålagring av en bakteriell "superinfektion" som det populärt kallas i media med invasiva kocker av något slag som kan ha ett galopperande förlopp under ett par timmar. Ska vi ta höjd för detta för alla patienter så blir det dyrt.
Går barnet från att ha fått lugnande besked av utbildad personal som ser sjuka människor på daglig basis, till att få blå läppar på 24 timmar så har det sannolikt gradvis blivit sämre under dessa 24 timmarna, detta ganska snabbt dessutom. Ni behöver bli mer nyanserade och förstå att allt är spekulationer tills vi får hela bilden från vården (vilket vi inte får pga sekretess).
Sen är det inte konstigt att vara sjuk i 4 dagar. Helt normalt vill jag påstå. Det är sannolikt inte samma infektion som pyrt i 4-5 dagar utan det rör sig sannolikt om en pålagring av en bakteriell "superinfektion" som det populärt kallas i media med invasiva kocker av något slag som kan ha ett galopperande förlopp under ett par timmar. Ska vi ta höjd för detta för alla patienter så blir det dyrt.
Går barnet från att ha fått lugnande besked av utbildad personal som ser sjuka människor på daglig basis, till att få blå läppar på 24 timmar så har det sannolikt gradvis blivit sämre under dessa 24 timmarna, detta ganska snabbt dessutom. Ni behöver bli mer nyanserade och förstå att allt är spekulationer tills vi får hela bilden från vården (vilket vi inte får pga sekretess).
Vadå ni behöver bli nyanserade - jag har hela tiden hävdat att ambulanssjukvårdarna kunnat tolka symtomen som influensa. Men pojken tycks ha mått ovanligt dåligt och då hade jag som förälder hört av mig till sjukvården tidigare.
Vi i Sverige kommer att drabbas av resistenta bakterier oavsett om vi varit försiktiga eller inte - kommer en resistent bakterie in i våra kroppar är den lika resistent som i någon annans kropp.
Och det handlar inte om att skriva ut antibiotika till opåverkade individer, det handlar om att folk som lidit i veckor kommer till sjukvården och skickas hem igen utan att få hjälp.
Det handlar om att inte ta några prover eftersom man hävdar att "bakterier finns normalt i näsa/hals" - visst, men det är inte normalt att livskvaliteten och orken ska dippa totalt under lång tid så att folk måste vara borta från skola/jobb i veckor. Antibiotika existerar för att hjälpa människor (och djur) som har bakteriella infektioner och bör då användas till detta också.