Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
Igår, 10:00
Medlem
Kvillebacken1s avatar
Har alltid gillat välgjorda serier och filmer från UK. Helst krimserier som jag tycker dom gör mycket bättre än amerikanska. Har på senare år, kanske dom senaste 5 åren, märkt att andelen "etniska" skådespelare (svarta, indier, mellanöstern) exploderat. Uppskattar andelen etniska huvudrollsinnehavare till snart 25% I varenda produktion. Kan tycka att det är lite sorgligt, opersonligt. Känns inte som England längre utan nån slags märklig pytt i panna av olika kulturer med sikher, araber, nigerianer och Sri lankeser som springer runt i engelska polisuniformer. Mysstämningen med engelska deckare har försvunnit.

Är det bara jag eller har fler reflekterat på det här?
Citera
Igår, 10:30
Medlem
Reverend.Camdens avatar
God morgon! Detta har väl pågått i några år och inte bara på film. Just svarta verkar PR-byråer hylla.

Tror faktisk det börjar få motsatt effekt. Vill folk få pk nedkört i halsen nu för tiden?
Citera
Igår, 10:51
Medlem
Glostrups avatar
Vad tänker du att alternativet skulle vara? Att England på TV fortfarande skulle se ut som på 30-talet samtidigt som befolkningssammansättningen har förändrats? Om det finns mycket fler svarta, indier, sikher mm i samhället idag, bör då inte samtida skildringar av vardagen reflektera detta faktum? Vore det inte snarare extremt märkligt om det bara visades medelålders brittiska vita män och kvinnor med perfekt engelska på TV, när verkligheten är mycket mer brokig?

Jag kan hålla med om att det blir lite annorlunda när halva ensemblen består av olika etniciteter i en filmatisering av Robin Hood, men samtidigt så är ju detta en effekt av att en allt större del av skådespelarkåren har annat ursprung än brittiskt - och de måste ju också kunna få jobba. Det vore kanske heller inte så dumt om folk fokuserade på skådespelarinsatsen och inte funderade så mycket över hudfärgen. England lär knappast gå tillbaka till att se ut som Cornwall på 50-taket, så varför inte reflektera det i media.

Själv gillar jag den nya brittiska bredden, den brittiske lantlige detektiven ā la Midsummer känns otroligt passé.
Citera
Igår, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvillebacken1
Har alltid gillat välgjorda serier och filmer från UK. Helst krimserier som jag tycker dom gör mycket bättre än amerikanska. Har på senare år, kanske dom senaste 5 åren, märkt att andelen "etniska" skådespelare (svarta, indier, mellanöstern) exploderat. Uppskattar andelen etniska huvudrollsinnehavare till snart 25% I varenda produktion. Kan tycka att det är lite sorgligt, opersonligt. Känns inte som England längre utan nån slags märklig pytt i panna av olika kulturer med sikher, araber, nigerianer och Sri lankeser som springer runt i engelska polisuniformer. Mysstämningen med engelska deckare har försvunnit.

Är det bara jag eller har fler reflekterat på det här?

Kom det som en nyhet för dig, att svarta och indier, framför allt, tillhör de största befolkningsgrupperna i UK? Kopplat till Commonwealth, men också en generös möjlighet att kunna studera i UK. I London äger fler Indier än "engelsmän" fastigheter. Ja och sen ryssar då, men där har väl de flesta redan beslagtagits efter invasionen.
Citera
Igår, 12:05
Medlem
Mad monks avatar
Nej det är allmänt kännt att de pk-störda gör såhär finns flertalet youtubers som tar upp ämnet t.ex. critical drinker med över en miljon följare. .
Citera
Igår, 12:07
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
God morgon! Detta har väl pågått i några år och inte bara på film. Just svarta verkar PR-byråer hylla.

Tror faktisk det börjar få motsatt effekt. Vill folk få pk nedkört i halsen nu för tiden?

Nej de flesta hatar det. De som säger annat är manipulativa sociopater. De flesta engelsmän tycker det är urlöjligt och gör narr av fenomenet.
Citera
Igår, 12:13
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Kom det som en nyhet för dig, att svarta och indier, framför allt, tillhör de största befolkningsgrupperna i UK? Kopplat till Commonwealth, men också en generös möjlighet att kunna studera i UK. I London äger fler Indier än "engelsmän" fastigheter. Ja och sen ryssar då, men där har väl de flesta redan beslagtagits efter invasionen.

Det förljugna handlar om att gestalta en kulturell gemenskap som inte existerar i verkligheten.
Citera
Igår, 12:13
Medlem
Det finns en anledning till att filmindustrin är på dekis. När hudfärg går före talang så blir det bara skit.
Citera
Igår, 12:29
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mad monk
Nej de flesta hatar det. De som säger annat är manipulativa sociopater. De flesta engelsmän tycker det är urlöjligt och gör narr av fenomenet.

Ja det vore som att göra en film om vita kristna engelsmän firade Ramadan med svarta muslimer i Somalia. Alla skulle hata det, och ingen vit skulle ställa upp.
Citera
Igår, 12:36
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Vad tänker du att alternativet skulle vara? Att England på TV fortfarande skulle se ut som på 30-talet samtidigt som befolkningssammansättningen har förändrats? Om det finns mycket fler svarta, indier, sikher mm i samhället idag, bör då inte samtida skildringar av vardagen reflektera detta faktum?
Felet är väl att fingertoppskänslan för vad som är en realistisk skildring av samhället saknas. Det är sant att en mycket stor del av Storbritanniens befolkning numera är färgad, men dessa grupper finns inte jämt fördelade över hela landet. Varenda liten byhåla kanske inte måste ha en afrikan och en indier bland skådespelarna?
Citera
Igår, 12:42
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Vad tänker du att alternativet skulle vara? Att England på TV fortfarande skulle se ut som på 30-talet samtidigt som befolkningssammansättningen har förändrats? Om det finns mycket fler svarta, indier, sikher mm i samhället idag, bör då inte samtida skildringar av vardagen reflektera detta faktum? Vore det inte snarare extremt märkligt om det bara visades medelålders brittiska vita män och kvinnor med perfekt engelska på TV, när verkligheten är mycket mer brokig?

Jag kan hålla med om att det blir lite annorlunda när halva ensemblen består av olika etniciteter i en filmatisering av Robin Hood, men samtidigt så är ju detta en effekt av att en allt större del av skådespelarkåren har annat ursprung än brittiskt - och de måste ju också kunna få jobba. Det vore kanske heller inte så dumt om folk fokuserade på skådespelarinsatsen och inte funderade så mycket över hudfärgen. England lär knappast gå tillbaka till att se ut som Cornwall på 50-taket, så varför inte reflektera det i media.

Själv gillar jag den nya brittiska bredden, den brittiske lantlige detektiven ā la Midsummer känns otroligt passé.

Ditt inlägg fick mig att ändra åsikt.
Jag har irriterat mig på denna PKanpassning, men det är ju som Du skriver; en spegling av samhället.
Förhoppningsvis är skådespelarna valda med hänsyn tagen till deras skådespelarförmåga, och inte inkvoterade.
Citera
Igår, 13:00
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Jag har irriterat mig på denna PKanpassning, men det är ju som Du skriver; en spegling av samhället.
Förhoppningsvis är skådespelarna valda med hänsyn tagen till deras skådespelarförmåga, och inte inkvoterade.

Det är ju exakt det som inte stämmer. Krimserien Luther med den svarta skådisen Idris Elba var väldigt bra eftersom den speglade hur det kan se ut. Däremot var det sanslöst patetiskt när den svarta skådisen Jodie Turner-Smith spelade 1500-talsdrottningen Anne Boleyn. Det går inte att tänka bort Det är som att ha en kvinnlig påve, manliga nunnor, en vit som spelar Mandela med mera.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in