Citat:
Ursprungligen postat av
Glostrup
Vad tänker du att alternativet skulle vara? Att England på TV fortfarande skulle se ut som på 30-talet samtidigt som befolkningssammansättningen har förändrats? Om det finns mycket fler svarta, indier, sikher mm i samhället idag, bör då inte samtida skildringar av vardagen reflektera detta faktum? Vore det inte snarare extremt märkligt om det bara visades medelålders brittiska vita män och kvinnor med perfekt engelska på TV, när verkligheten är mycket mer brokig?
Jag kan hålla med om att det blir lite annorlunda när halva ensemblen består av olika etniciteter i en filmatisering av Robin Hood, men samtidigt så är ju detta en effekt av att en allt större del av skådespelarkåren har annat ursprung än brittiskt - och de måste ju också kunna få jobba. Det vore kanske heller inte så dumt om folk fokuserade på skådespelarinsatsen och inte funderade så mycket över hudfärgen. England lär knappast gå tillbaka till att se ut som Cornwall på 50-taket, så varför inte reflektera det i media.
Själv gillar jag den nya brittiska bredden, den brittiske lantlige detektiven ā la Midsummer känns otroligt passé.
Ditt inlägg fick mig att ändra åsikt.
Jag har irriterat mig på denna PKanpassning, men det är ju som Du skriver; en spegling av samhället.
Förhoppningsvis är skådespelarna valda med hänsyn tagen till deras skådespelarförmåga, och inte inkvoterade.