Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
Igår, 12:37
Medlem
Hej, jag fick en "fällkniv" i julklapp och är lite tveksam om jag kan ha den utanför jobbet. Kniven är hantverkare kniv egentligen men jag anser att det finns många användningsområden för den därav vill jag veta vad som hade hänt om farbror blå hade stannat mig med den. kniven i fråga är en Milwaukee fastback. Bladet är ca 3-4 cm när den sitter i kniven. Tänkte att jag frågar proffsen här och ser om jag får svar innan jag frågar polisen.
Citera
Igår, 12:42
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tuppjuck123
Hej, jag fick en "fällkniv" i julklapp och är lite tveksam om jag kan ha den utanför jobbet. Kniven är hantverkare kniv egentligen men jag anser att det finns många användningsområden för den därav vill jag veta vad som hade hänt om farbror blå hade stannat mig med den. kniven i fråga är en Milwaukee fastback. Bladet är ca 3-4 cm när den sitter i kniven. Tänkte att jag frågar proffsen här och ser om jag får svar innan jag frågar polisen.

Polisen gnäller även över mattknivar med 2 cm blad.. Så det är högst tveksamt att de skulle godkänna en sådan kniv.
Citera
Igår, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Polisen gnäller även över mattknivar med 2 cm blad.. Så det är högst tveksamt att de skulle godkänna en sådan kniv.
Det är en mattkniv så aja baja o ha den utanför jobbet!
Citera
Igår, 12:44
Medlem
franges avatar
Ja, den är laglig att inneha. Nej - den är inte laglig att gå runt med på stan eller på allmänna platser utan en riktigt bra anledning såsom att du använder den i jobbet. Att du "tänkte tälja några pinnar" duger inte som anledning till att bära kniv på stan.
Citera
Igår, 12:46
Medlem
Jag mätte bladet på min Milwaukee Fastback och det är cirka 32mm av eggen som sticker ut från bladhållaren.
Citera
Igår, 13:32
Medlem
Citat:

Det hela kokar ner till omständigheterna när du har kniven med dig, sålänge det inte rör sig om något som kallas "särskilt ägnat att användas som vapen". Det behöver ju inte ens röra sig om kniv för att den så kallade knivlagen skall komma in och ha synpunkter, rent teoretiskt kan ju vadhelst du kan ha med dig falla under lagen eftersom vadhelst ju kan vara ägnat att användas som vapen.

För hantverkare brukar det väl (åtminstone endel) vara brukligt att man tar med sig verktygen hem, så påväg till och från jobbet får du ha med dig kniv och vadhelst för verktyg som är rimligt för ditt arbete.
Citera
Igår, 15:29
Medlem
fskers avatar
Längd på blad spelar ingen roll.

Olagligt att ha kniv utan rimlig anledning på offentlig plats.
Citera
Igår, 16:10
Medlem
Jag har alltid haft en Swiss Army Knife i ryggan, men tog ur den för ett tag sedan. Spelar ingen roll att jag är skogsmupp, jag måste ju ta mig hem från skogen också, och då kan jag ju inte säga att jag behöver kniven. Sällan man strikt sett behöver den ens i skogen. Så jag får klara mig utan. Tack för den, kriminellt slödder. Med det sagt vill jag säga att man bär kniv helt på egen risk och det finns inga som helst garantier att man går fri från straffansvar, oavsett den självupplevda självklarheten att bära kniv. Gäller alla knivar, oavsett utförande.
Citera
Igår, 16:17
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Svaret är ”det beror på”.

Polisen, och rättsväsendet, ser till omständigheterna. Vad är det för typ av verktyg/kniv du har på dig och vad är situationen och omständigheterna kring när du påträffas med det här? I krogkön en fredag så kan du räkna med att knappt på ha en nagelstor egg på kniven.
Citera
Igår, 16:46
Medlem
Om polisen stannar dig och du har kniven på dig är du rökt.
Citera
Igår, 20:28
Medlem
Citat:

Som regel så får du aldrig bära kniv på allmän plats. Men det finns omständigheter som kan påverka.

Låt oss säga att du är påväg till eller ifrån fiske/jakt/friluftsliv/etc då får du ju givetvis ha med dig din kniv. Samma om du är någon form av hantverkare som behöver kniv i ditt yrke. När man köper en kniv så får man rimligtvis transportera den hem. Har jag lånat en kniv av farsan så får jag rimligtvis transportera den fram och tillbaka. Beror lite på hur tillgänglig den är. Desto svårare och krångligare att komma åt desto bättre för din del rent juridiskt. Tänk ett stängt fack inuti en stängd ryggsäck.

Jag är en frilufts människa så det har hänt att bland annat tullen intresserat sig för mig. Då har det hänt att polis tillkallats och de har då visiterat mig samt kollat mina väskor/liknande. En gång så glömde jag att jag hade en liten fällkniv i min magväska. Det reagerade länsman på men eftersom att det var uppenbart att jag kom från skogen så var det inga problem men jag fick packa ned den i väskan där den var svårare att komma åt.

Så för att svara på din fråga så beror det helt på omständigheterna och man gör en enskild bedömning från fall till fall. Om du har goda skäl till att ha kniven på din person men skulle råka bli stoppad så är det fruktansvärt viktigt att du inte erkänner brott oavsett vad polisen än säger eller hur mycket de än pressar dig. Låt den frågan avgöras i domstol.
Citera
Idag, 02:09
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
För hantverkare brukar det väl (åtminstone endel) vara brukligt att man tar med sig verktygen hem, så påväg till och från jobbet får du ha med dig kniv och vadhelst för verktyg som är rimligt för ditt arbete.

Är få hantverkare/byggarbetare som tar med sig sina verktyg hem, visst om du har firmabil och arbetar på olika ställen var och varannan dag så visst. Sedan beror det som andra redan skrivet på situationen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in