Citat:
Ursprungligen postat av
tuppjuck123
Hej, jag fick en "fällkniv" i julklapp och är lite tveksam om jag kan ha den utanför jobbet. Kniven är hantverkare kniv egentligen men jag anser att det finns många användningsområden för den därav vill jag veta vad som hade hänt om farbror blå hade stannat mig med den. kniven i fråga är en Milwaukee fastback. Bladet är ca 3-4 cm när den sitter i kniven. Tänkte att jag frågar proffsen här och ser om jag får svar innan jag frågar polisen.
Som regel så får du aldrig bära kniv på allmän plats. Men det finns omständigheter som kan påverka.
Låt oss säga att du är påväg till eller ifrån fiske/jakt/friluftsliv/etc då får du ju givetvis ha med dig din kniv. Samma om du är någon form av hantverkare som behöver kniv i ditt yrke. När man köper en kniv så får man rimligtvis transportera den hem. Har jag lånat en kniv av farsan så får jag rimligtvis transportera den fram och tillbaka. Beror lite på hur tillgänglig den är. Desto svårare och krångligare att komma åt desto bättre för din del rent juridiskt. Tänk ett stängt fack inuti en stängd ryggsäck.
Jag är en frilufts människa så det har hänt att bland annat tullen intresserat sig för mig. Då har det hänt att polis tillkallats och de har då visiterat mig samt kollat mina väskor/liknande. En gång så glömde jag att jag hade en liten fällkniv i min magväska. Det reagerade länsman på men eftersom att det var uppenbart att jag kom från skogen så var det inga problem men jag fick packa ned den i väskan där den var svårare att komma åt.
Så för att svara på din fråga så beror det helt på omständigheterna och man gör en enskild bedömning från fall till fall. Om du har goda skäl till att ha kniven på din person men skulle råka bli stoppad så är det fruktansvärt viktigt att du inte erkänner brott oavsett vad polisen än säger eller hur mycket de än pressar dig. Låt den frågan avgöras i domstol.