Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
Igår, 14:34
Medlem
WorkSmartNotHards avatar
Richard Sörman, ansvarig utgivare och debattör på youtubekanalen Riks säger ofta och nu senast i dagens intervju med Jessica Stegrud (SD) att drivna, svenska entreprenörer borde öppna äldreboenden för enbart svenskar. Personalen ska tala flytande svenska och "gärna vara svenskar" lägger han till.

Anledningen är dels dom senaste våldtäkterna i äldreomsorgen och att pensionärer i många fall inte litar på personalen med dålig svenska och att det inte känns bekvämt med någon man inte kan identifiera sig med och att många idag är rädda för att bli gamla av just den anledningen.

Många äldre får inte den omsorg dom förtjänar och behöver (mina ord).

Stegrud tar i intervjun upp att en äldre kvinna för en tid sedan hade begärt svensk personal på äldreboendet och en debatt om rasism blossade upp samtidigt som det finns äldreboenden som enbart riktar sig till araber och andra invandrare. Ren jävla skandal och ett svek mot svenskar.

Richard Sörman säger att äldreboenden för enbart svenskar nog är en väldigt lönsam marknad.

Har han rätt?

Här är intervjun i fråga, samtalet om äldre börjar 34:00 in i videon.

https://www.youtube.com/watch?v=bmCuR4KM-aE
Citera
Igår, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WorkSmartNotHard
Richard Sörman, ansvarig utgivare och debattör på youtubekanalen Riks säger ofta och nu senast i dagens intervju med Jessica Stegrud (SD) att drivna, svenska entreprenörer borde öppna äldreboenden för enbart svenskar. Personalen ska tala flytande svenska och "gärna vara svenskar" lägger han till.

Anledningen är dom senaste våldtäkterna i äldreomsorgen och att pensionärer i många fall inte litar på personalen med dålig svenska och att det inte känns bekvämt med någon man inte kan identifiera sig med och att många idag är rädda för att bli gamla av just den anledningen.

Stegrud tar i intervjun upp att en äldre kvinna för en tid sedan hade begärt svensk personal på äldreboendet och en debatt om rasism blossade upp samtidigt som det finns äldreboenden som enbart riktar sig till araber och andra invandrare. Ren jävla skandal och ett svek mot svenskar.

Richard Sörman säger att äldreboenden för enbart svenskar nog är en väldigt lönsam marknad.

Har han rätt?

Ja självklart. Han har rätt. Det viktigaste är dock personalen. Det är de som måste vara svenskar, och det blir svårare att hitta svensk personal i det här samhället där en stor del av de som arbetar med äldrevård är invandrare.
Citera
Igår, 14:47
Medlem
VoktorDodkas avatar
Det finns redan finska äldreboenden här i Sverige så varför skulle det inte få finnas för svenskar, visst ja, svenskar är per automatik rasistiska nazister. Större chans att det kommer ploppa upp muslimska lyxäldreboenden med svenska slavar i personalen.
Citera
Igår, 14:57
Medlem
HatarNarrativets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Det finns redan finska äldreboenden här i Sverige så varför skulle det inte få finnas för svenskar, visst ja, svenskar är per automatik rasistiska nazister. Större chans att det kommer ploppa upp muslimska lyxäldreboenden med svenska slavar i personalen.
För det blir per automatik SD rasism etc.
Citera
Igår, 15:00
Medlem
SvenskOppositions avatar
Är en fantastisk idé, och borde utan större problem kunna bära sig ekonomiskt.

Dessvärre tror jag inte att det är genomförbart av politiska skäl, trots att Sverige har en ”högerregering”. Den liberala demokratins stövelklack krossar resolut alla initiativ som värnar den etniska majoriteten.
Citera
Igår, 15:01
Medlem
Citat:

Anledningen är dels dom senaste våldtäkterna i äldreomsorgen och att pensionärer i många fall inte litar på personalen med dålig svenska och att det inte känns bekvämt med någon man inte kan identifiera sig med och att många idag är rädda för att bli gamla av just den anledningen.

Har han rätt?

Har inte lyssnat på vad han säjer men kan säja så mycket som att det är rasism mot svenskar. Jag har arbetat inom vården och sett annonser för boenden där det vårdas icke svenskar där det krävs att man pratar tex finska eller annat språk.
Men det står inte om att prata svenska. När jag arbetade inom vården så var det till 99% bara svenskar jag vårdade och de sa de var så glada att jag kom då jag förstod vad de bad om samt kunde prata allmänt om mat/väder/deras hobbies/deras arbeten de haft tidigare i livet innan de blev sjuka/handikappade/sängliggande.
Citera
Igår, 15:05
Medlem
När jag arbetade i vården så kunde den man arbetade tillsammans med när man skulle vända/lyfta/förflytta och skulle vara två så kunde kollegorna svara i sin privata telefon och prata högt med högtalartelefon. Jag fick vända/tvätta/byta blöja på den vi vårdade ensam och den jag vårdade och jag fick då höra: jabba dabba jabba danna blabla bla babbel jabba...
Inga korta telefonsamtal och det lät som om de grälade med den de pratade med.
Citera
Igår, 15:09
Medlem
Citat:

Har han rätt?

Ja, det är inte klokt äldre inte kan få hjälp med språket på samma sätt som invandrarna får. De har rätt till tolk.
Citera
Igår, 15:39
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:

Har han rätt?

Det talas nästan alltid om hemtjänstpersonalens tillkortakommanden. Men varför har man placerat dem där. Ett problem som inte tas upp är att cheferna inte vet något om vad som ingår i hemtjänstpersonalens arbetsuppgifter och än mindre brukarnas omsorgs- och vårdbehov. Ännu mer okunniga är cheferna högre upp å så en kommunnämnd på det vars girighet av att sätta migranter i arbete till varje pris har blivit ett slags anfallskrig i taktik.

Att svenskar lämnat yrket och att få svenskar söker sig dit är dessutom ett medvetet drag eftersom svenskar vet vilka rättigheter brukarna har och vet vad som är fel. Sådan personal kan man inte ha. Särskilt med tanke på att målet är minskad budget varvid anställningar av arbetsmarknadspolitiska skäl är billigare i och med att staten subventionerar lönen med 80 procent.
Citera
Igår, 15:42
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Klart som fan har han rätt.
En möjlighet som redan finns idag är att man kan när man närmar sig ålderdomshemmet kräva att man ska vara på ett hem där det pratas meänkieli, finns garanterat inte en arab som eller annat skit som lärt sig det.

Man behöver inte själv kunna språket då det naturligtvis även pratas svenska på dessa hem.
Citera
Igår, 15:48
Medlem
1. Det finns "enklare" sysslor inom hemtjänsten och äldreboendena som även en outbildad person kan sköta.

Problemet här är inte bristande erfarenhet eller okunskap, utan huruvida de är lämpade för det som personer. Om du har en manlig arab som inte får se andra kvinnor i sitt hemland och med våldskapital, vad tror ni händer om man sätter dem att "hjälpa" svaga äldre svenskar?

2. S, C, V och Mp fyller äldreboendena med blattar och problemet är att när så sker börjar en del av den svenska personalen dra sig därifrån om de har alternativa ställen att arbeta på. Jag vet själv både USK och SSK som söker sig till bättre "bemedlade" privata äldreboenden där de slipper denna skit.

Nackdelen är att arbetsförmedlingen ger stöd till "företag" och offentliga sektorer om de tar emot långtidsarbetslösa och får del av kostnaden betald under begränsad tid. För ovanstående partier är det "win-win" för staten tar en del av kommunens kostnad och sagda partier får nya väljare med "lön".

Samtidigt försvinner en betydande del av den svenska personalen som är erfaren för de vill antingen inte beblanda sig med det muslimska patrasket eller behöva arbeta dubbelt för att blattarna inte begriper bättre.

Sedan vet sagda personer att blattarna har en inte trevlig människosyn vilket vi bl.a. fick läsa om den syriska kvinnan som tog foton av äldre och petade i ögat på döda.

3. Richard har korrekt i att ska man säkra att svenska äldre får en värdig ålderdom och inte har stöd av släktingar och äldreboende blir sista anhalten så måste man avkräva att a) personalen är svensk och har svenska värderingar samt b) inte har något brottsregister. Nu finns det redan flera privata äldreboenden och det är rätt komiskt när jag läser på FB om äldre som har internetvana och som skriver om sina aktiveter därifrån. De har gjort ett val att inte hamna på ett offentligt äldreboende som är fyllt till bredden med blattar.
Citera
Igår, 15:51
Medlem
Foliekavajs avatar
Jag räknar kallt med att ha checkat ut innan långvården. Om inte så får jag väl ta fel buss och irra mig ut i skogen. Fy fan för att sitta där och inte förstå nånting av vad personalen säger.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in