Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
Igår, 18:28
Medlem
UppmarksamhetsHoras avatar
Hur upplever du 10mm vs 45 ACP? Bägge kalibrar är större än 9 och funderar på vad jag är mest sugen på för nästa köp.
Citera
Igår, 19:57
Medlem
NyaHenriksss avatar
.45 acp är enligt mig en snäll kaliber med trevlig lagom smäll.
10mm har jag aldrig testat.
Citera
Igår, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NyaHenrikss
.45 acp är enligt mig en snäll kaliber med trevlig lagom smäll.
10mm har jag aldrig testat.

Tvärtom för mig. Har aldrig testat den, men har testat 10.
Den har mer rekyl än .45 acp sägs det. Typ 40 % mer.
Skulle vara intressant att veta hur hålen skiljer sig. 10 är väl "fetare". Knubbigare liksom.
Citera
Igår, 21:42
Medlem
Perfect10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UppmarksamhetsHora
10 är väl "fetare". Knubbigare liksom.

Öh, va? Allvar, vet du vad du jämför?

45an är en lågtryckspatron, kuldiameter 11,5 mm, generellt under ljudhastigheten och ca 600 J i snitt.
10an, högtryckspatron, kuldiameter 10,1mm, generellt över ljudhastigheten och ca 1000 J i snitt.

Med andra ord, inte mycket gemensamt. Den förra är charmig och trevlig, den senare snärtig och jobbig utan några fördelar som inte andra kalibrar kan göra bättre.
Citera
Igår, 22:29
Medlem
Citat:
Skulle vara intressant att veta hur hålen skiljer sig. 10 är väl "fetare". Knubbigare liksom.

Om storleken på hålet är det viktiga skulle jag rekommendera ett hagelgevär i kaliber 12 - med slug.

Skämt åsido: 45 ACP är något man skaffar om man vill ha en fin 1911'a, och det kan man ju förstå. 10mm Auto var en idé som till stor del har övergivits nu. Undantaget är om du ska till Alaska och riskerar mötas av brunbjörn, då är en Glock 20 i kalibern ett alternativ. Om du ska tävla i en pistolklass som belönar anslagsenergi och vill ha något mer än 9mm, skaffa då en 40 S&W. Vilket förresten gör lika stora hål som 10mm Auto.

Jag har skjutit några skott med en 1911 i 45 ACP och det känns helt ok jämfört med 9mm, men oj så gammaldags en 1911 känns jämfört med Glock.
Citera
Igår, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaskadermedmera
Om storleken på hålet är det viktiga skulle jag rekommendera ett hagelgevär i kaliber 12 - med slug.

Skämt åsido: 45 ACP är något man skaffar om man vill ha en fin 1911'a, och det kan man ju förstå. 10mm Auto var en idé som till stor del har övergivits nu. Undantaget är om du ska till Alaska och riskerar mötas av brunbjörn, då är en Glock 20 i kalibern ett alternativ. Om du ska tävla i en pistolklass som belönar anslagsenergi och vill ha något mer än 9mm, skaffa då en 40 S&W. Vilket förresten gör lika stora hål som 10mm Auto.

Jag har skjutit några skott med en 1911 i 45 ACP och det känns helt ok jämfört med 9mm, men oj så gammaldags en 1911 känns jämfört med Glock.

Tycker inte du att storleken på hålet spelar någon roll?
Citera
Igår, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaskadermedmera

Fast det är nog gen 5. Generellt är 1911or mycket skarpare bryt.
Finns andra fördelar med striker dock.
Rikrigt bra svar för övrigt.
Senast redigerad av UppmarksamhetsHora Igår kl. 23:40.
Citera
Idag, 06:41
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:
Fast det är nog gen 5. Generellt är 1911or mycket skarpare bryt.
Finns andra fördelar med striker dock.
Rikrigt bra svar för övrigt.
Jag förstår inte ditt svar alls här?
Och varför spelar hålet någon roll?
Men som svar på din fråga, 10mm är snärtig, dyr och relativt otrevlig att skjuta med jämfört med 45 ACP som är mjuk och trevlig men också den är dyr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in