Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
Igår, 18:59
Medlem
Sist jag var på Folktandvården sa min tandläkare "du borde köpa Flux munskölj och Sensodyn tandkräm". Tacksam för råden gick jag till närmsta butik och handlade både och. Lade märke till att Flux var betydligt dyrare än andra munsköljar där i butiken, men då jag litade på hennes expertis köpte jag exakt "Flux munskölj".

Senare började jag fundera vad skillnaden egentligen är mellan olika munskölj? De flesta är alkoholfria och innehåller 0,2% Naf. Vad skulle då skilja mellan märket Flux och Icas egna, som har samma ingredienslista?

Fick mig att fundera på - får Folktandvården, som "drivs i offentlig regi av landets regioner" (Wikipedia) göra reklam för enskilda märken? Jämför med exempelvis Public Service Radio som inte får göra reklam för enskilda företag eller märken (även om det såklart förekommer). Hur skulle det låta om P4 rekomenderade "Flux" och "Sensodyn"?

Förstår att det finns vissa skillnader, men hur tänker ni kring marknadsföring inom statligt drivna verksamheter? Finns det någon anledning att de rekomenderar just de där specifika märkena? Tycker ni det borde få vara så? Finns det något incitament att rekommendera just de? Berätta!!
Senast redigerad av tjobaba Igår kl. 19:03.
Citera
Igår, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjobaba
Sist jag var på Folktandvården sa min tandläkare "du borde köpa Flux munskölj och Sensodyn tandkräm".
Tycker det låter konstigt. Följer tråden.
Citera
Igår, 19:05
Medlem
Herr.von.Svenssons avatar
Citat:
Sist jag var på Folktandvården sa min tandläkare "du borde köpa Flux munskölj och Sensodyn tandkräm". Tacksam för råden gick jag till närmsta butik och handlade både och. Lade märke till att Flux var betydligt dyrare än andra munsköljar där i butiken, men då jag litade på hennes expertis köpte jag exakt "Flux munskölj".

Senare började jag fundera vad skillnaden egentligen är mellan olika munskölj? De flesta är alkoholfria och innehåller 0,2% Naf. Vad skulle då skilja mellan märket Flux och Icas egna, som har samma ingredienslista?

Fick mig att fundera på - får Folktandvården, som "drivs i offentlig regi av landets regioner" (Wikipedia) göra reklam för enskilda märken? Jämför med exempelvis Public Service Radio som inte får göra reklam för enskilda företag eller märken (även om det såklart förekommer). Hur skulle det låta om P4 rekomenderade "Flux" och "Sensodyn"?

Förstår att det finns vissa skillnader, men vill gärna höra hur ni tänker kring det när det rör sig om marknadsföring och statlig regi 😁

Jag har privat tandläkare och hon har också alltid rekomenderat Flux.
Citera
Igår, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Tycker det låter konstigt. Följer tråden.

Ellerhur! De delar också ut gratisprover på Sensodyntandkräm. Antar att Sensodyn skickat ut de till Folktandården. Men får det gå till så? Perfekt tillfälle att locka nya konsumenter när någon som vet sin grej rekommenderar det ju
Citera
Igår, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.von.Svensson
Jag har privat tandläkare och hon har också alltid rekomenderat Flux.

Undrar varför just Flux?
Citera
Igår, 19:10
Medlem
Kanastras avatar
Citat:
Ellerhur! De delar också ut gratisprover på Sensodyntandkräm. Antar att Sensodyn skickat ut de till Folktandården. Men får det gå till så? Perfekt tillfälle att locka nya konsumenter när någon som vet sin grej rekommenderar det ju
Nu när du säger det, sist jag var till folktandvården gav tandläkaren mig en näve med singelförpackade Flux drops mot muntorrhet när jag skulle gå.
Citera
Igår, 19:10
Medlem
Herr.von.Svenssons avatar
Citat:
Undrar varför just Flux?
Enligt henne så har den mer fleor, men vet inte om det stämmer. Jag har nog 5 olika sorter hemma och använder dessa för att få en fräschare lukt och inte för att få renare tänder.
Citera
Igår, 19:14
Medlem
sykkelpumps avatar
1. Ja dom besöks liksom andra yrkesutövare av försäljare/lobbyister, så det är inte osannolikt att dom påverkas på ett eller annat sätt att föreslå, eller sälja vissa märken själva.
2. I folkmun kallas all "tvålull" för Svinto som exempel, så varumärken används ofta som beskrivning för en produkt oavsett vem som tillverkat och säljer den.

För att få veta vilket det handlar om behöver du nog fråga hos DIN tandläkare.

Generellt anser jag att Folktandvården bör vara opartisk, så länge inte en viss produkt kan visas vara betydligt bättre än andra likvärdiga fabrikat.
Citera
Igår, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.von.Svensson
Enligt henne så har den mer fleor, men vet inte om det stämmer. Jag har nog 5 olika sorter hemma och använder dessa för att få en fräschare lukt och inte för att få renare tänder.

Googlade lite snabbt, men Icas, Coops, Colgates mfl. har alla samma mängd flour. Dvs 0.2% Naf. Hade förstått hennes rekommendation om det var skillnad, men det verkar inte vara det 😆
Citera
Igår, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
1. Ja dom besöks liksom andra yrkesutövare av försäljare/lobbyister, så det är inte osannolikt att dom påverkas på ett eller annat sätt att föreslå, eller sälja vissa märken själva.
2. I folkmun kallas all "tvålull" för Svinto som exempel, så varumärken används ofta som beskrivning för en produkt oavsett vem som tillverkat och säljer den.

För att få veta vilket det handlar om behöver du nog fråga hos DIN tandläkare.

Generellt anser jag att Folktandvården bör vara opartisk, så länge inte en viss produkt kan visas vara betydligt bättre än andra likvärdiga fabrikat.

Misstänkte också det du säger som nr 2. Att det kanske bara kallas så i folkmun. Bra teori. Funkar på Flux, men svårare att förstå med Sensodyn tycker jag.
Citera
Igår, 19:26
Medlem
Läkare skriver ut recept på läkemedel från en enskild leverantör exempelvis Alvedon istället för att skriva den verksamma substansen Paracetamol.
Citera
Igår, 19:37
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Misstänkte också det du säger som nr 2. Att det kanske bara kallas så i folkmun. Bra teori. Funkar på Flux, men svårare att förstå med Sensodyn tycker jag.

Har inte så bra koll på konkurrenter, då jag inte haft problem med ilningar i tänderna.
Men generellt tror jag att just Sensodyn är/varit det som fungerar bra vid just ilningar i tänderna?
Eller jag är kanske bara påverkad av marknadsföring...

Men som sagt, jag har dålig koll på om det finns andra varumärken som fungerar lika bra mot just ilningar.
Gäller det att rekommendera en tandkräm rent generellt så finns det ju en uppsjö av tandkrämer både med och utan fluor... Så då faller ju Sensodyn utanför något som dom bör föreslå.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in