Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
Igår, 19:16
Medlem
Vilka banker lånar ut till en om man tjänar väldigt lite och har sjukersättning?

Jag har 13600kr före skatt och bor väldigt billigt men flera banker säger jag måste tjäna minnst 200k per år för att få lån så då går det ju inte.

Nåt tips?
Citera
Igår, 19:28
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrmojd51
Vilka banker lånar ut till en om man tjänar väldigt lite och har sjukersättning?

Jag har 13600kr före skatt och bor väldigt billigt men flera banker säger jag måste tjäna minnst 200k per år för att få lån så då går det ju inte.

Nåt tips?

Om du tror att du har pengar till att betala både amortering OCH ränta, så är nog det enda vettiga att spara undan dom pengarna varje månad i stället tills det räcker till att köpa det du tänkte låna till.

Ska lånet vara till löpande kostnader eller räkningar, borde du gå till sos i stället för att låna. Annars håller du nog på att gräva din egen ekonomiska grav... Det är i alla fall mitt tips.
Citera
Igår, 19:30
Medlem
Egentligen borde det ju bero på hur mycket du vill låna och vad dina övriga kostnader är.

Tjänar du typ 11 efter skatt som i ditt fall och har 2-3 tusen i hyra så kan du ju ändå spara kanske 5 papp per månad vilket ändå är helt okej.

Min bror bor i Stockholm och har en hyra på över 13 riksdaler men har en vanlig knegarlön på typ 30, så efter skatt har han väl just över 20 kvar men sen har han lån på bil för nån tusenlapp per månad samt hans matkonto är på flera tusen, så jag tror aldrig han kan lägga undan 10 tusen i månaden ens, snarare närmare 5.

Om en bank såg att du kunde lägga undan 5k per månad så skulle det väl inte va så svårt att låna ut en 30k till dig kan jag tycka.

Går det inte få individuell bedömning från bankerna?
Ring upp dom och förklara läget och skicka in kontoutdrag där det står vad du tjänar och att du faktiskt kan spara några tusenlappar i månaden
Citera
Igår, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Om du tror att du har pengar till att betala både amortering OCH ränta, så är nog det enda vettiga att spara undan dom pengarna varje månad i stället tills det räcker till att köpa det du tänkte låna till.

Ska lånet vara till löpande kostnader eller räkningar, borde du gå till sos i stället för att låna. Annars håller du nog på att gräva din egen ekonomiska grav... Det är i alla fall mitt tips.

Fast hur mycket skulle han betala per månad egentligen?
Kan inte va särskilt många tusen om lånet är på säg 50k och det betalas över 3 år.
Citera
Igår, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Therak900
Kan inte va särskilt många tusen om lånet är på säg 50k och det betalas över 3 år.

Precis.
Jag kollade just på min bank där man kan räkna ut månadskostnad.

Lånar jag 50 000 så betalar jag 1300kr per månad över 4 år vilket jag absolut skulle klara.
100 000 i lån, då betalar jag 2500kr per månad under 4 år vilket jag också skulle klara.

Känns som sjukersättning ändå skulle anses som säkrare eftersom jag får pengar varje månad oavsett vad som händer.
En arbetslös kan ju bli utan pengar om han inte får arbete...
Citera
Igår, 19:47
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Therak900

Det var mitt "tips" du får ta det för vad det är...
Men med den låga inkomsten skulle jag vara mycket försiktig med att skuldsätta mig i onödan, det finns liksom inget utrymme för oförväntade överraskningar som kan göra att man inte klarar att betala för lånet om någon annan kostnad som man är tvungen att betala ökar.

Sedan är det väl generellt inte så smart att lägga dom få slantar man har tillgång till, på att betala en ränta som någon annan tjänar på och man själv inte får något fysiskt användbart för.

Men var och en är sin egen lyckas smed och gör som den vill. Kanske delar bankerna mitt sätt att tänka då dom kräver en högre inkomst för att bevilja ett lån, men dom tänker så klart mer på sig själva än på kunden antar jag, när dom bedömer återbetalningsförmågan.
Citera
Igår, 19:58
Medlem
Det finns regler som styr detta så det spelar liten roll hur snålt man lever.

En låntagare ska ha ett visst antal tusenlappar kvar varje månad, exempelvis 10 st, då hyra, räntor och amorteringar är betalda.

Visar kalkylen att man bara har 9 st tusenlappar kvar blir det inget lån.
Citera
Igår, 21:09
Medlem
Det brukar generellt vara väldigt svårt för sjukpensionärer att få ta ett vanligt banklån. Bostadslån är ännu svårare eftersom det rör sig om så stora summor. Alternativet är att ta blancolån men det är helt sanslöst höga räntor och bygger ju på att lånet är tillfälligt och att man har råd att betala tillbaka summan man lånat samt en massa ränta inom ett par år. Det brukar vara svårt som pensionär eftersom man förväntas vara sjuk resten av livet och därmed fortsätta ha låg inkomst. Har du någon som kan vara borgenär? Tex en förälder med bra stabil inkomst. Då kan man få lån även om man har låg inkomst. Har du sjukersättning på 100 %? Om du även arbetar så kan läget vara bättre.
Citera
Igår, 21:18
Moderator
Diablo1118s avatar
Citat:

Jag har 13600kr före skatt och bor väldigt billigt men flera banker säger jag måste tjäna minst 200k per år för att få lån så då går det ju inte.

Nåt tips?

Är nog rätt få om någon och om du skulle hitta någon så är det troligen dåliga villkor.
Hur mycket tänker du att du skulle låna? Du har inte så stor marginal att betala dina kostnader och även betala av ett lån och ränta med en så pass liten inkomst.

Hur mycket har du över varje månad nu?

Ett lån på ca 500 000 räknar banken kanske att du ska klara en ränta på 8-10 % + avbetalning .
Det blir en månadskostnad på ca 6000 kr under 10 år.
Citera
Igår, 21:23
Medlem
Lyzzas avatar
Citat:

Nåt tips?

Detta kanske du redan undersökt?

Kan du få bostadstillägg och öka på inkomsten?

https://www.forsakringskassan.se/pri...bostadstillagg

Är du med i "facket pensionär" så kan du få förmåner även med sjukersättning

https://www.ifmetall.se/medlem/pensi...rsmedlemsskap/ ( mitt fack) Finns ju flera.

Har du kollat https://www.afaforsakring.se/ om du kan få ersättning?

Ev sjuk/olycksfalls försäkring genom försäkringsbolag du har. Går att få retroaktivt för olycka.

Ansöka i fond https://foreningenfvo.se/privatperson/

Försök få ihop lite kapital så kanske det är lättare att låna.
Citera
Igår, 22:34
Medlem
Kreditkortsansökningar kräver viss årsinkomst för att beviljas, tror inte TS kommer upp i det. Om hushållet har små utgifter och sköter sina räkningar spelar ingen roll. Skulle tro det är än stramare regler för lån, möjligen undantaget om man lånar till skyhög ränta av mindre seriösa företag.
Senast redigerad av kringkring Igår kl. 22:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in