2024-12-26, 20:48
Medlem
Vi alla vet ju att på nyårsdagen så är det pizza som gäller. Men vad äter svensken kvällen innan?
Om jag har förstått det rätt så är den mest traditionella en carpaccio enligt konstens alla regler, följt av en köttbit med hasselbackspotatis och någon gräddbaserad sås. Efterrätten skiljer ju sig mest mellan hushåll men ostkakan lär ju vara mest populär?
Citera
2024-12-26, 20:54
Medlem
Dimpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buggi98
Vi alla vet ju att på nyårsdagen så är det pizza som gäller. Men vad äter svensken kvällen innan?
Om jag har förstått det rätt så är den mest traditionella en carpaccio enligt konstens alla regler, följt av en köttbit med hasselbackspotatis och någon gräddbaserad sås. Efterrätten skiljer ju sig mest mellan hushåll men ostkakan lär ju vara mest populär?
Känner inte igen ett skvatt av det du skriver om. Det skall vara lyxigt. Jag gör alltid gratinerad hummer och champagne till mig och tjejerna. En hummer var. Så som traditionen bjuder. Naturligtvis ser vi på Grevinnan och Betjänten och därefrer Tolvslaget på Skansen och fyrverkerier med mer champagne.

Däremot så sitter pizzan traditionsenligt klockrent varje Nyårsdag. Och vi köper den men hämtar själva. 😊
Senast redigerad av Dimpen 2024-12-26 kl. 20:58.
Citera
2024-12-26, 20:59
Medlem
hippilis avatar
Vet inte men det blir väl som förra nyår jag tjejen och katten. Grillar korv och hamburgare och lite öl brukar bli så på nyårsafton
Citera
2024-12-26, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dimpen
Jag gör alltid gratinerad hummer och champagne till mig och tjejerna. En hummer var. Så som traditionen bjuder. Naturligtvis ser vi på Grevinnan och Betjänten och därefrer Tolvslaget på Skansen och fyrverkerier med mer champagne.

Är det krösus jag skriver med? Skämt åsido.. låter fenomenalt!
Vilken champagne om jag får fråga?
Citera
2024-12-26, 21:01
Medlem
MrB00ZEs avatar
Citat:

Nja, Oxfilé med bea är väl ändå standard-nyårsmaten?
Citera
2024-12-26, 21:06
Medlem
Dimpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrB00ZE
Ehhhh.... nej..... 🙄
Citera
2024-12-26, 21:08
Medlem
MrB00ZEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dimpen
Ehhhh.... nej..... 🙄

Okej, vad är standard-nyårsmaten då?
Citera
2024-12-26, 21:10
Medlem
Citat:

Jag tvivlar på att gemene svensson klarar av att slå en egen bea därav vänder sig de flesta till den mer säkra gräddsåsen. Finns ju exempelvis pepparsåser (baserade på grädde) som passar utmärkt till kött och potatis. Alla kan ju slå grädde..
Citera
2024-12-26, 21:11
Medlem
Dimpens avatar
Citat:
Är det krösus jag skriver med? Skämt åsido.. låter fenomenalt!
Vilken champagne om jag får fråga?

Nej bara naturligt hur vi brukar fira nyår.
I år blir det Pierre Peters men vi brukar experimentera och variera lite.
https://www.systembolaget.se/produkt...peters-735001/
Citera
2024-12-26, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Vet inte men det blir väl som förra nyår jag tjejen och katten. Grillar korv och hamburgare och lite öl brukar bli så på nyårsafton

Grillsäsong året om hör jag. Klassiskt men kanske inte så nyårsvärdigt..
Citera
2024-12-26, 21:13
Medlem
Dimpens avatar
Citat:
Okej, vad är standard-nyårsmaten då?
Läs mitt tidigare inlägg i tråden så ser du hur en nyårsafton skall avnjutas.
Citera
2024-12-26, 21:13
Medlem
Clint.Ruins avatar
I år blir det catering, men annars brukar vi köra att ett gäng/par fixar förrätt, ett annat varmrätt, ett tredje efterrätt och ett fjärde vickning.

Vi brukar lotta vilka som gör vad.

Brukar bli traditionellt käk, typ hummersoppa/gratinerat hummer/löjromstoast till förrätt, Coeur de filet Provencale/Oxfile Wellington/Tournedos Rossini till varmrätt och någon typ av parfait, pannacotta eller Pavlova till efterrätt. Till kaffet blir det en Delamain-cognac för min del. Vickning för de som är kvar brukar vara enkelt, typ pytt i panna eller Bullens pilsnerkorv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in