• 1
  • 2
2024-12-26, 22:10
Medlem
LuluBrooksies avatar
Snälla ge mig tips på vad vi kan servera till vegetarianen på nyår. Vi ska äta hummerstjärtar på en bädd av sallad, avocado och lite citron med tillbehör som man duttar på själv, som tabasco, balsamico eller Rhode Island dressing. Eventuellt toppat med regnbågsrom.

Vad fan ska veggon äta? Tångcaviar?

Veggon har också sagt att denne kan äta vegobiff när vi äter kött-huvudrätt. Men då måste man ordna separat potatis och sås till denne. Hur fan gör man det gott?
Senast redigerad av LuluBrooksie 2024-12-26 kl. 22:18.
Citera
2024-12-26, 22:18
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Snälla ge mig tips på vad vi kan servera till vegetarianen på nyår. Vi ska äta hummerstjärtar på en bädd av sallad, avocado och lite citron med tillbehör som man duttar på själv, som tabasco, balsamico eller Rhodes Island dressing. Eventuellt toppat med regnbågsrom.

Veggon har också sagt att denne kan äta vegobiff när vi äter kött-huvudrätt. Men då måste man ordna separat potatis och sås till denne. Hur fan gör man det gott?
Kan vegetarianen ta med sig egen mat?

Annars är risotto något som alltid går hem, både mättande och enkel att göra vegetarisk.

För några år sedan hade jag ett liknande scenario hemma, då slängde jag ihop en svamprisotto som serverades till oss alla. Till det serverade jag oxfilé till oss som ville ha det, medans vegetarianen fick picklad gurka, picklad morot et c bredvid. Funkade fint.

Lycka till!
Citera
2024-12-26, 22:23
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nicholassarkozy

Annars är risotto något som alltid går hem, både mättande och enkel att göra vegetarisk.

För några år sedan hade jag ett liknande scenario hemma, då slängde jag ihop en svamprisotto som serverades till oss alla. Till det serverade jag oxfilé till oss som ville ha det, medans vegetarianen fick picklad gurka, picklad morot et c bredvid. Funkade fint.

Lycka till!
Tack jag tror det kommer gå att ordna, vegetarianen är van vid att fixa egen mat.

Har du smakat Tångcaviar? Är det ens gott? Rek/rek. Ej?
Citera
2024-12-26, 22:44
Medlem
Citat:
Snälla ge mig tips på vad vi kan servera till vegetarianen på nyår. Vi ska äta hummerstjärtar på en bädd av sallad, avocado och lite citron med tillbehör som man duttar på själv, som tabasco, balsamico eller Rhode Island dressing. Eventuellt toppat med regnbågsrom.

Hummer är ju svårt att efterlikna kan jag tänka mig, googlade lite fort och fick upp detta.

https://vegomagasinet.se/recept/vege...-lobster-roll/

Ta bort brödet och servera på sallad som ni tänkt.
Citera
2024-12-26, 23:46
Medlem
Citat:

Varför måste ni göra separat potatis samt sås? Ska inte övriga äta potatis och sås?

Vi hade i grönsaksfond i rödvinssåsen istället för kalvfond förra året. Det blev riktigt gott. Likadant potatis kan vegetarianer med äta, om ni ska göra potatisgratäng finns det också vegetarisk sådan som alla kanske kan äta.

Efterrätt är ju klassisk creme caramell gott, det kan ju alla med äta. Annars kan man göra vegansk chokladpudding med veganchocklad och vegansk grädde.

Förrätt är ju toast skagen gott. Går att göra veganskt med bland annat tångrom, rödlöd, citron, avokado, dill osv.
Citera
2024-12-26, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nicholassarkozy

Lycka till!

Ska risotto serveras på nyår, då får det vara en riktigt bra risotto. Men det finns goda svamprisotto, dock bara ätit från en ända restaurang som verkligen lyckats med den.
Citera
2024-12-26, 23:56
Avstängd
Galejans avatar
Vegetarianism ska inte förväxlas med matallergi. Allergikern kan inte äta en specifik produkt eftersom hen blir sjuk då. Vegetarianen/veganen VÄLJER att inte äta specifik mat. Det är inte samma sak. Man behöver därför inte ta hänsyn till vegetarianen på samma sätt. Denne får helt enkelt fixa sitt eget käk att ha med i en plastlåda. Att värden ska stå och göra dubbla rätter för att en gäst VÄLJER att konstra med maten är inget man kan ta för givet.

Sedan kan man givetvis invända att det handlar om respekt för andras övertygelse, men respekt går åt båda håll. Isåfall kunde vegetarianen äta åtminstone lite kött vid detta enda tillfälle av respekt för värden och för att ha blivit inbjuden. Eller, som sagt, ha med sig sin egen mat.

Jag skulle aldrig stå och göra dubbla huvudrätter för att en i sällskapet ska leka märkvärdig. Då är det bättre att inte bjuda hen alls.

Citat:
Ursprungligen postat av coffeez
Ska risotto serveras på nyår, då får det vara en riktigt bra risotto. Men det finns goda svamprisotto, dock bara ätit från en ända restaurang som verkligen lyckats med den.
Nej, det behöver inte alls vara något märkvärdigt med den risotton. Kom ihåg att det här är en eftergift för att den här enskilde individen väljer att inte äta vad resten av sällskapet äter pga inbillning. Hen ska vara glad att värden alls gör sig besvär med att laga dubbla rätter. Att ha krav på att utbytesrätten ska hålla en viss standard pga att det är nyår är att förolämpa TS ovanpå dietkravet.
Senast redigerad av Galejan 2024-12-27 kl. 00:00.
Citera
2024-12-27, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Vegetarianism ska inte förväxlas med matallergi. Allergikern kan inte äta en specifik produkt eftersom hen blir sjuk då. Vegetarianen/veganen VÄLJER att inte äta specifik mat. Det är inte samma sak. Man behöver därför inte ta hänsyn till vegetarianen på samma sätt. Denne får helt enkelt fixa sitt eget käk att ha med i en plastlåda. Att värden ska stå och göra dubbla rätter för att en gäst VÄLJER att konstra med maten är inget man kan ta för givet.

Sedan kan man givetvis invända att det handlar om respekt för andras övertygelse, men respekt går åt båda håll. Isåfall kunde vegetarianen äta åtminstone lite kött vid detta enda tillfälle av respekt för värden och för att ha blivit inbjuden. Eller, som sagt, ha med sig sin egen mat.

Jag skulle aldrig stå och göra dubbla huvudrätter för att en i sällskapet ska leka märkvärdig. Då är det bättre att inte bjuda hen alls.

Nej, det behöver inte alls vara något märkvärdigt med den risotton. Kom ihåg att det här är en eftergift för att den här enskilde individen väljer att inte äta vad resten av sällskapet äter pga inbillning. Hen ska vara glad att värden alls gör sig besvär med att laga dubbla rätter. Att ha krav på att utbytesrätten ska hålla en viss standard pga att det är nyår är att förolämpa TS ovanpå dietkravet.

Det ända som är idioti här är ditt svar i tråden. Att vara djurvän och inte vilja äta liv bör respekteras. Väljer personen att bjuda in sin veggovän, och ska laga mat till alla andra i sällskapet så bör personen även ha mat för veggovännen. Orkar man inte göra två rätter kan man ju laga något som alla äter. Det är ofint att förvänta sig att vegetarianen ska äta enbart tillbehör på nyår. .

Med det sagt tror jag inte att den som äter har så stora förväntningar och är säkert glad för det lilla, men det är ju klart kul om värdet ansträngt sig något. Som den gör för alla andra gäster.
Citera
2024-12-27, 00:12
Avstängd
Galejans avatar
Citat:
Det ända som är idioti här är ditt svar i tråden. Att vara djurvän och inte vilja äta liv bör respekteras. Väljer personen att bjuda in sin veggovän, och ska laga mat till alla andra i sällskapet så bör personen även ha mat för veggovännen. Orkar man inte göra två rätter kan man ju laga något som alla äter. Det är ofint att förvänta sig att vegetarianen ska äta enbart tillbehör på nyår. .

Med det sagt tror jag inte att den som äter har så stora förväntningar och är säkert glad för det lilla, men det är ju klart kul om värdet ansträngt sig något. Som den gör för alla andra gäster.
Dumheter. Dina ideologiska val är dina och ska inte pådyvlas någon annan. Det om något är respektlöst. Att som vegetarian komma bort någonstans och kräva att värden inte bara ska ha jobb och kostnader för att hen bjuder andra på mat och dryck men även ha extra jobb och kostnader efter du inte håller till godo med vad som bjuds är skrämmande respektlöst. Faktiskt respektlöst på en sådan nivå att du inte alls ska bli bjuden.

Alla gör inte dina val och du är inte på något sätt högre stående eftersom du tänker som du gör. Alltså får du anpassa dig till majoriteten eller fira dina högtider ensam. Punkt slut.
Citera
2024-12-27, 00:14
Medlem
zombie-nations avatar
Grillad grön sparris om hen gillar det till salladen.

Potatis är väl vegetariskt? Gör ni steksås så kan du köpa en färdig sås till vegetarianen och sedan skopa upp i något finare.

Håll bara koll på vad hen inte äter, rätt stor skillnad mellan vegetarianer.
Citera
2024-12-27, 00:46
Avstängd
Traveller7s avatar
Citat:

Djur äter ju varandra också. Det är äta eller bli äten som gäller där ute.
Räknas sjögurka som en växt? Det ska vara gött.
Citera
2024-12-27, 00:47
Avstängd
Traveller7s avatar
Citat:

Servera en sjögurka.
Saken är bifftomat.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här