2024-12-27, 10:47
Medlem
Black.Panthers avatar
Jag bor tillsammans med en kvinna och ett av hennes barn samt ett av våra gemensamma bar,

Vi bråkar konstant och jag trivs inte. Jag har sagt att hon får lämna men hon vägrar. Hur ska jag göra för att hon ska lämna bostaden?

Vi har bott i den här lägenheten tillsammans i snart ett år och delar på hyran. Det var dock min kö-plats via sthlms bostadsförmedling och lägenheten står på mig. Hon säger bara "jag flyttar när jag själv vill", men frågan är hur länge ska jag behöva vänta på det? En , två månader är ok för mig men sen vill jag gå vidare.

Vem vänder jag mig till för att få hjälp?
Citera
2024-12-27, 10:55
Medlem
Den sambo som bäst behöver bostaden har väl rätt att få bostaden vid bodelning.

https://lawline.se/answers/hyresratt...igt-sambolagen
Senast redigerad av Hominem 2024-12-27 kl. 10:58.
Citera
2024-12-27, 10:59
Medlem
Flyttade ni in i bostaden på samma gång så skaffade ni den för gemensamt boende. Ska ni då tvista om den får den bostaden som har störst behov av den. Bäst blir nog att byta den till två bostäder om ingen av er kan köpa en. Står ni båda på kontraktet kan inte den ena ta över det med annat än att uthyraren godkänner det.
Citera
2024-12-27, 11:02
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Flyttade ni in i bostaden på samma gång så skaffade ni den för gemensamt boende. Ska ni då tvista om den får den bostaden som har störst behov av den. Bäst blir nog att byta den till två bostäder om ingen av er kan köpa en. Står ni båda på kontraktet kan inte den ena ta över det med annat än att uthyraren godkänner det.

Som jag skrev så står jag på kontraktet och använde mina tio år i bostadskön för att få den här lägenheten.
Citera
2024-12-27, 11:03
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Den sambo som bäst behöver bostaden har väl rätt att få bostaden vid bodelning.

https://lawline.se/answers/hyresratt...igt-sambolagen

Det är en hyresrätt. Det går således inte att sälja den.
Citera
2024-12-27, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Panther
Som jag skrev så står jag på kontraktet och använde mina tio år i bostadskön för att få den här lägenheten.
Det var ju inte vad jag undrade. Skaffade ni bostaden för gemensamt boende eller bodde du där tidigare? Vems kötid eller vem som står på kontraktet spelar ingen eller mindre roll.
Citera
2024-12-27, 11:07
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Det var ju inte vad jag undrade. Skaffade ni bostaden för gemensamt boende eller bodde du där tidigare? Vems kötid eller vem som står på kontraktet spelar ingen eller mindre roll.

Klart det spelar roll vem som står på kontraktet. Hon har ju sin kötid kvar. Nä vi får vänta på någon som kan det här.
Citera
2024-12-27, 11:11
Medlem
Citat:
Jag bor tillsammans med en kvinna och ett av hennes barn samt ett av våra gemensamma bar,

Vi bråkar konstant och jag trivs inte. Jag har sagt att hon får lämna men hon vägrar. Hur ska jag göra för att hon ska lämna bostaden?

Vi har bott i den här lägenheten tillsammans i snart ett år och delar på hyran. Det var dock min kö-plats via sthlms bostadsförmedling och lägenheten står på mig. Hon säger bara "jag flyttar när jag själv vill", men frågan är hur länge ska jag behöva vänta på det? En , två månader är ok för mig men sen vill jag gå vidare.

Vem vänder jag mig till för att få hjälp?

Ni är Sambo så lägenheten är er gemensamma.

Om ni flyttar isär får den som behöver den mest. Det finns en huvudmeteik här: Den som har flest barn behöver den mest. Din sambo kommer få lägenheten.

Så vill du flytta isär får du se hur du har det med kö plats och försöka hitta en annan.
Citera
2024-12-27, 11:12
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlofRen
Ni är Sambo så lägenheten är er gemensamma.

Om ni flyttar isär får den som behöver den mest. Det finns en huvudmeteik här: Den som har flest barn behöver den mest. Din sambo kommer få lägenheten.

Så vill du flytta isär får du se hur du har det med kö plats och försöka hitta en annan.

Ska jag bo på gatan?
Citera
2024-12-27, 11:18
Medlem
BuyardChorliks avatar
Citat:
Ska jag bo på gatan?

Det är många män som börjar på ”gatan” (vänners soffor, vandrarhem, mm) när de flyttar ifrån sin familj. Skall din sambo med barn bo på gatan?

Alternativt får du flytta utanför centrum till någon tillgänglig perferi lägenhet.

Bästa vore ju parterapi. Nästa sambo kommer också att vara sur emellanåt.
Citera
2024-12-27, 11:28
Medlem
Flyttade ni ihop tillsammans när du skrev på kontraktet så är det tyvärr kört om du vill brute forcea ut henne.

Försök o få henne att börja söka nya lägenheter med sina ködagar så att hon själv kanske lugnar ned sig och låter dig bo kvar.
Citera
2024-12-27, 11:29
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BuyardChorlik
Det är många män som börjar på ”gatan” (vänners soffor, vandrarhem, mm) när de flyttar ifrån sin familj. Skall din sambo med barn bo på gatan?

Alternativt får du flytta utanför centrum till någon tillgänglig perferi lägenhet.

Bästa vore ju parterapi. Nästa sambo kommer också att vara sur emellanåt.

Hon har ju sina köpoäng kvar? Hon kan ju bo med sin mor som har en stor lägenhet. Ena barnet ska ju bo med mig ibland med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in