Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
Igår, 11:14
Medlem
Eller är det helt enkelt så att man har fått fram nya bevis som har gått emot tidigare forskning?

Eller var det egentligen så att tidigare forskning sysslade med historia förfalskning för att det skulle se bra ut?

Jag har inga problem med nya bevis som talar emot det gamla men med tanke på det politiska klimatet som har pågåt länge nu så blir man osäker på vad som är sant och inte sant nu för tiden.

Så vilka ex har du?
Jag kan lägga fram några ex.

1. Romare och greker var både bögar och pedofiler?
Tydligen var det vanligt att man var mentor åt ett barn som man lärde upp både i och utanför sängkammaren.

2. Svarta var först i Skandinavien och är våra ättlingar.
Kan mycket väl vara sant. Vi kommer ju tydligen alla från Afrika.

3. Jesus var svart.
Högst trorligen inte, mer brun arabisk utseende.

4. Dom gamla Egyptierna var svarta.
Nej, det tror jag inte även om det fanns svarta där också.

5. Kvinnor var framstående krigare hos vikingar?
Svårt och tro på men varför inte. Tydligen har man hittat kvinnor som blivit begravda som en krigare, något som skulle bevisa att dom var stora krigare.

Tror ni att detta är sant?
Har ni själva några ex på påstående gjort av forskare som ni inte tror på`?
Citera
Igår, 11:27
Medlem
2. Såg ganska nyligen att de ska ha varit inte svarta, men mörkhyade och mörkhåriga, MEN blåögda.

4. En del var nubier och de är svarta.

5. Lär ha funnits eftersom fanns t o m ord för dem - sköldmö.
Citera
Igår, 11:45
Medlem
KjelleBenchpresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
2. Såg ganska nyligen att de ska ha varit inte svarta, men mörkhyade och mörkhåriga, MEN blåögda.

4. En del var nubier och de är svarta.

5. Lär ha funnits eftersom fanns t o m ord för dem - sköldmö.
Enligt studien som de baserar det på, så står det att de första människorna i norden "troligtvis var lite mörkare än idag". Det är alltså en förvanskning av marxistiska SVT
Den finns att ladda ner
Citera
Igår, 12:11
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProGBG
Eller är det helt enkelt så att man har fått fram nya bevis som har gått emot tidigare forskning?

Eller var det egentligen så att tidigare forskning sysslade med historia förfalskning för att det skulle se bra ut?

Jag har inga problem med nya bevis som talar emot det gamla men med tanke på det politiska klimatet som har pågåt länge nu så blir man osäker på vad som är sant och inte sant nu för tiden.

Så vilka ex har du?
Jag kan lägga fram några ex.

1. Romare och greker var både bögar och pedofiler?
Tydligen var det vanligt att man var mentor åt ett barn som man lärde upp både i och utanför sängkammaren.

2. Svarta var först i Skandinavien och är våra ättlingar.
Kan mycket väl vara sant. Vi kommer ju tydligen alla från Afrika.

3. Jesus var svart.
Högst trorligen inte, mer brun arabisk utseende.

5. Kvinnor var framstående krigare hos vikingar?
Svårt och tro på men varför inte. Tydligen har man hittat kvinnor som blivit begravda som en krigare, något som skulle bevisa att dom var stora krigare.

Tror ni att detta är sant?
Har ni själva några ex på påstående gjort av forskare som ni inte tror på`?
Jag tror det är mycket värre än du ens kan förstå.
Jag tror att allt är en lögn, så att världen ska passa med Bibelns sagor.

Något Rom, Grekland Israel och Egypten har aldrig funnits.
Bara liknande riken som justeras genom lögner och förfalskning, för att passa bibeln.

Läs på om Jean Hardoin. En historiker av första klass som på 1600 talet jobbade åt franska kungen för att ta reda på sanningen om vår historia.
Han kom fram till just det jag sa.
Allt är en lögn.
Citera
Igår, 14:19
Medlem
Värt att tänka på, det är alltid vinnaren som får skriva historien...
Citera
Igår, 14:55
Medlem
pn222jws avatar
Det är nog inte så ovanligt som det borde vara. "Spanjorerna på 1500-talet ville kristna indianerna i Sydamerika...England och Frankrike ville civilisera Afrika på 1800-talet"...Nej, egentligen ville dom snarare tjäna pengar genom kolonial exploatering. "USA och NATO letade massförstörelsevapen i Irak 2003"...Nej, dom ville mest bestraffa Saddam's regim.

När två experter på professorsnivå hävdar motsatta åsikter måste ju en rimligen ha fel. Det fanns ju till exempel en debatt om fluorsköljning emot karies - bra eller dåligt - på 1980-talet. Palmemordet 1986...om Pettersson var skyldig måste ju Skandiamannen vara oskyldig och vice versa.
Citera
Igår, 15:32
Medlem
CodexGigass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KjelleBenchpress
Enligt studien som de baserar det på, så står det att de första människorna i norden "troligtvis var lite mörkare än idag". Det är alltså en förvanskning av marxistiska SVT
Den finns att ladda ner
Har du läst en studie? Du hade 70 skrivfel i din text.
Citera
Igår, 17:19
Medlem
MrB00ZEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Det är nog inte så ovanligt som det borde vara. "Spanjorerna på 1500-talet ville kristna indianerna i Sydamerika...England och Frankrike ville civilisera Afrika på 1800-talet"...Nej, egentligen ville dom snarare tjäna pengar genom kolonial exploatering. "USA och NATO letade massförstörelsevapen i Irak 2003"...Nej, dom ville mest bestraffa Saddam's regim.

När två experter på professorsnivå hävdar motsatta åsikter måste ju en rimligen ha fel. Det fanns ju till exempel en debatt om fluorsköljning emot karies - bra eller dåligt - på 1980-talet. Palmemordet 1986...om Pettersson var skyldig måste ju Skandiamannen vara oskyldig och vice versa.

Men för att England och Frankrike skulle kunna tjäna pengar genom exploatering behövde de hjärntvätta Afrikas befolkning genom något som kallas för "White mans burden".

Med egna ord innebar det att de hävdade att det var jobbigt för de också, tex genom att säga saker som "Tror du inte att det är jobbigt för oss också som måste civilisera er?" när de afrikanska slavarna klagade.
Citera
Igår, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grisus-Kristus
Jag tror det är mycket värre än du ens kan förstå.
Jag tror att allt är en lögn, så att världen ska passa med Bibelns sagor.

Något Rom, Grekland Israel och Egypten har aldrig funnits.
Bara liknande riken som justeras genom lögner och förfalskning, för att passa bibeln.

Läs på om Jean Hardoin. En historiker av första klass som på 1600 talet jobbade åt franska kungen för att ta reda på sanningen om vår historia.
Han kom fram till just det jag sa.
Allt är en lögn.

Så kan det mycket väl vara med tanke på Göbekli tepe i Turkiet. Vår historia har börjat mycket tidigare än vad man tro.
Citera
Igår, 18:16
Medlem
IceEyess avatar
Slaveriet utgör ett exempel där man ideligen påtalar de europeiska ländernas skuld och hänsynslösa tilltag, men samtidigt utelämnar arabernas slavhandel (som pågick längre) och i synnerhet afrikanernas egen del i slaverihandeln.
Citera
Igår, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ProGBG

Många verkar ha väldigt svårt att förstå hur lång Egyptens historia är och att det var väldigt olika under olika perioder.

Det mest patetiska är det ju när de framställer grekerna som styrde Egypten under en period som svarta. Framför allt då Cleopatra.

Däremot förekom det under en tidigare period att nubier lyckades ta makten i Egypten. Då fanns där faktiskt svarta faraoner en tid:

https://en.wikipedia.org/wiki/Twenty...nasty_of_Egypt
Citera
Igår, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw

I framtiden kommer vi betrakta berättelserna om hur USA ville "sprida demokrati" i världen på ungefär samma sätt.

Palmemordet kommer nog aldrig att bli löst. Det kommer nog gå till historien ungefär som mordet på Gustav III gjort. "Han hade mäktiga fiender. Antagligen var det väl en konspiration." Men mer än så kan man nog inte reda ut när det gått ett par hundra år.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in