2024-12-27, 14:37
Medlem
Hej, tänkte ge mig själv och anställda friskvårdsbidrag i form av årskort för gym och simning (under 5000kr). Räknas det som årets bidrag eller måste det tas upp nästa år? Startar årskorten nu i december
Kan företaget betala årskorten direkt, eller måste de anställda köpa och sen komma med kvitton ?
En vill bara ha sim, inte gym, är det ok att de får olika mycket friskvårdsbidrag?
Citera
2024-12-27, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cliffanger
Hej, tänkte ge mig själv och anställda friskvårdsbidrag i form av årskort för gym och simning (under 5000kr). Räknas det som årets bidrag eller måste det tas upp nästa år? Startar årskorten nu i december
Kan företaget betala årskorten direkt, eller måste de anställda köpa och sen komma med kvitton ?
En vill bara ha sim, inte gym, är det ok att de får olika mycket friskvårdsbidrag?
Är det inte lättare att ge dina anställda en viss summa som de kan använda som friskvårdsbidrag så kan de välja lite själva om de vill ha gymkort / Sim osv?
De företagen jag jobbat på har aldrig varit låsta till specifika saker så vitt jag kan minnas i varje fall.
Citera
2024-12-27, 17:21
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:

Det bestämmer din arbetsgivare. Enda jag kan säga är att gymkort resp simning är ok vad Skatteverket beträffar. Jobbade statligt i 20 år t o m förra året och man ok;ar t o m thaimassage, vilket gladde mig... ...det var bara det att när jag fixade kvitton via min salong så hade massörskan naturligtvis inget moms reg nr på dessa...
Citera
2024-12-27, 20:50
Medlem
StudiumValors avatar
En amatör här - egenföretagare.
Då du inte fått svar ännu av ngt proffs.
Samma förmån skall ERBJUDAS alla, men om någon vill ha mindre eller annan aktivitet är det okey.
Köper du något i december och betalar i januari går allt på nästa år.
men...jag tror att du i praktiken kan göra som du vill med fördelning av kostnader över årsskiftet.
Förmånen går på den tid som står på kortet.
Företaget kan betala istället för att inkräva kvitton. Det blir enklare hantering och man kan förhandla ner priset på årkortet om man köper tio styck på ett bräde. Förutsatt att alla (många) vill och kan gå till samma ställe - SATS t ex
Arrangörer brukar ha en portal där nyttjaren skriver in sig som medlem ifall företaget har betalat.
Kombinera det med en föreläsning på kontoret på 60 minuter eller vid kickoff i januari om träning och hälsa.
Citera
2024-12-28, 00:35
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:

En nackdel med att bestämma att de ska få ett årskort till ett gym eller simning som du som företagare bestämmer är att dels har många reda själva gymkort och kanske inte heller samma möjlighet att ta sig till just det gymmet du erbjuder dina anställda.

Exempelvis har jag ett gym 150 m från min lägenhet. Det är rätt viktigt för mig att det är nära där jag bor. Skulle jag bli tvingad att behöva använda ett annat gym hade jag inte använt det och inte tyckt det var ett bra erbjudande från min arbetsgivare.

Självklart måste erbjudandet vara samma för alla. Tycker du gör det mer flexibelt om du sätter en summa istället.
Citera
2024-12-28, 10:27
Medlem
Friskvårdsbidrag ska kunna användas på den plats och till den aktivitet som den anställde önskar anser jag, förutsatt att aktiviteten uppfyller Skatteverkets numera rätt generösa krav.

Alla vill inte ha gymkort men du kan slippa en del sjukskrivningar om anställda även kan gå och få utknådat ömma nackar och ryggar t.ex..

Oftast kommer inte alla att använda förmånen heller, på mitt jobb är det bara lite drygt hälften av pengarna som betalas ut.

Om du köper gymkort till dem har du alltså bränt alla pengarna men hälften riskerar att bara ligga i en låda och inte användas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in