Citat:
Ursprungligen postat av
Varglig
Nja, men det där är ju statt under förändring. Den geologiska kopplingen alltså. Historiskt finns den men den säger ju inte så mycket om dagens levande, mer än det genetiska arvet.
Jag har träffat svenskamerikaner (delvis blandade med annat) och håller med om att jag nog skulle kunna peka ut vissa av dem som nordiska, om jag inte kände dem, men de uppför sig ju inte en millimeter som nordbor. De är extremt amerikanska helt enkelt.
Fast tar man det enkla med Letterman, man gick ut på en liten yta, han plocka två nordbor bara via se dom genom en kamera, det menas skillnaden är otroligt tydlig.
Likande hade jag via min kompis, han är byggsäljare, vi stod o snacka, kom ett par lettländare, ser ett annat gäng svänga in, ah fler kolleger fråga jag, nej sa dom vi ser direkt dom är Litauen, visa sig stämma när vi snacka med dom.
Tar man mentalitet, som min polare sett o frågat, varför hjälper ni inte varandra? dvs två olika baltiska företagare, där dom berätta, vi ger aldrig av oss själva till andra, det vi lyckas med, kunskap ger vi inte till andra, vi är lärda o hålla det för oss själva.
Är själv företagare o allt jag lärt är just från andra svenska företagare, mentaliteten är helt annan.
Var till Norge o jobba 1 år, även där är man mycket mer restriktiv än svensken.