Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-12-27, 22:27
Medlem
Damen101s avatar
När en hel etniskt icke svensk eller en invandrare som inte är uppvuxen eller född i Sverige. Frågar mig in jag är svensk så säger jag ja.

Men blir motargumenterad att jag inte är svensk. Efter som att bara en förälder är svensk i min familj.

Så jag säger att jag är född i Sverige, skolad i Sverige på 90-00talet och alltid har identifierat mig som svensk.

Varför är det så för invandrare att man inte får kalla sig svensk och det ska alltid köra ras kortet. Det verkar som att invandrare är mer nations fientliga är ursprungsfolken i sig egen nation.
Citera
2024-12-27, 22:31
Medlem
franges avatar
Skulle japanerna (och alla andra) verkligen kallat dig japan om dina föräldrar flyttade till Japan och du föddes där?
Citera
2024-12-27, 22:35
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Skulle japanerna (och alla andra) verkligen kallat dig japan om dina föräldrar flyttade till Japan och du föddes där?

Ja det är väl klart de skulle. De skulle kalla mig japan med annat ursprung. TS skulle de kalla en särskrivande japan med annat ursprung.
Citera
2024-12-27, 22:38
Medlem
Damen101s avatar
Citat:

Alltså om en av föräldrarna är Japan och den andre inte. Men en utveckling från ett ursprungsland så ja då skulle japanerna kalla dig Japan.

Men förstår att du gillar det etniska kortet men wow vad dom invandrarna är fientliga till svensk tradition. Kan tänka mig att du också ha en fientlighet till ditt eget land. 🤦🏻‍♂️
Citera
2024-12-27, 22:39
Medlem
LarryHoovers avatar
Citat:

Ska vi verkligen se upp till Japan som ett prima exempel på hur man för ett land?
Citera
2024-12-27, 22:43
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Damen101
Alltså om en av föräldrarna är Japan och den andre inte. Men en utveckling från ett ursprungsland så ja då skulle japanerna kalla dig Japan.

Men förstår att du gillar det etniska kortet men wow vad dom invandrarna är fientliga till svensk tradition. Kan tänka mig att du också ha en fientlighet till ditt eget land. 🤦🏻‍♂️
Jaha, jag missförstod trådstarten! Jag läste bara snabbt och antog att det var ännu en typiskt klagomål på att svenskar inte ville kalla dig för svensk. Jag missade helt och hållet att du menade att det var invandrare som vägrade kalla dig för svensk.

Well. Faktum är att de flesta andra folkslag än européer är extremt mycket mer rasistiska än oss - och gör betydligt större skillnad på etnicitet. På en helt annan nivå än vad man är van vid här. Oavsett om vi pratar ryssar, nordafrikaner, araber, perser, afrikaner, eller sydostasiater...

Och det är just det du drabbas av. Deras extrema rasism.
Senast redigerad av frange 2024-12-27 kl. 22:47.
Citera
2024-12-27, 22:44
Medlem
Zaedrewss avatar
Men skulle du klaga om en säg en person som inte ser ut som en japan påstår sig vara etnisk japan? Svenska etniska är likt japans etniska en folkgrupp som du liksom inte bara sådär kan säga dig tillhöra.

Du kan inte vara etnisk svensk, sedan lite halvt annat som är poppis idag. Lite av varje. Vad situationen kräver det.
Citera
2024-12-27, 22:49
Medlem
Damen101s avatar
Citat:
Jaha, jag missförstod trådstarten! Jag läste bara snabbt och antog att det var ännu en typiskt klagomål på att svenskar inte ville kalla dig för svensk! Jag missade helt och hållet att du menade att det var invandrare som vägrade kalla dig för svensk.

Well. Faktum är att de flesta andra folkslag än européer är extremt mycket mer rasistiska än oss - och gör betydligt större skillnad på etnicitet. På en helt annan nivå än vad man är van vid här. Oavsett om vi pratar ryssar, nordafrikaner, araber, perser, afrikaner, eller sydostasiater...

Och det är just det du drabbas av. Deras extrema rasism.

Haha okey lugnt. Det är så att för en invandrare för jag inte kalla mig svensk för säger dom bara att jag 50/50 med min etniska bakgrund. De säger också att deras barn som är födda i Sverige uppfostras med att inte inse tigers sig som svenskar.

Så det jag märker av är att invandrarna är mer fientliga än svenskar. Och rasistkortet gäller endast på svenskar eftersom att se har en akademi och bedriver forskning sen gammalt. Där med rasbiologin. Men man säger idag istället etnicitet men bedriver amma forskning, kanske inte i samma utsträckning men den e relevant.
Citera
2024-12-27, 22:50
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Frågar mig in jag är svensk så säger jag ja.

Va?
Citera
2024-12-27, 22:53
Medlem
Damen101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Men skulle du klaga om en säg en person som inte ser ut som en japan påstår sig vara etnisk japan? Svenska etniska är likt japans etniska en folkgrupp som du liksom inte bara sådär kan säga dig tillhöra.

Du kan inte vara etnisk svensk, sedan lite halvt annat som är poppis idag. Lite av varje. Vad situationen kräver det.

Det som e jobbigt är ju att jag behöver ha ett kritiskt filter mot Sverige så fort man ska umgås med en invandrare som har gått hit. De e duktiga på att kritisera Sverige som dumt och att deras hemländer är så mycket bättre.

Det finns ju ingen anledning för mig att dra ett rasistkort för att folk demonstrerar och sjunger nationalsången. Den sjön man på varje skolavslutning i lågstadiet.

Att vara halv etniskt svensk e ju bara ett utseende. Men personlighets tester hamnar jag alltid i det konservativa fackets jag e liksom blå, men fel beteende bland invandrare för de oftast tar det för givet att jag är en SD:are. Röstar M för övrigt.
Citera
2024-12-27, 22:59
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Det som e jobbigt är ju att jag behöver ha ett kritiskt filter mot Sverige så fort man ska umgås med en invandrare som har gått hit. De e duktiga på att kritisera Sverige som dumt och att deras hemländer är så mycket bättre.

Det finns ju ingen anledning för mig att dra ett rasistkort för att folk demonstrerar och sjunger nationalsången. Den sjön man på varje skolavslutning i lågstadiet.

Att vara halv etniskt svensk e ju bara ett utseende. Men personlighets tester hamnar jag alltid i det konservativa fackets jag e liksom blå, men fel beteende bland invandrare för de oftast tar det för givet att jag är en SD:are. Röstar M för övrigt.

Men dessa invandrare skulle väl absolut säga att de är 100% något. Vara litet av det, litet av det osv. Det bland invandrare är ju extremt fel. Jag är grek! inte turk! osv.

Som dessa idioter från Afrika. Som kallar sig svenskar. Sedan stör de sig på att i Sverige är det för många vita människor. De känner sig mer hemma när de är hemma i Afrika. För där kommer det bara vara ett fåtal som kallas utbölingar som kommer vara vita.
Citera
2024-12-27, 23:04
Moderator
OYs avatar
Citat:
När en hel etniskt icke svensk eller en invandrare som inte är uppvuxen eller född i Sverige. Frågar mig in jag är svensk så säger jag ja.

Men blir motargumenterad att jag inte är svensk. Efter som att bara en förälder är svensk i min familj.

Så jag säger att jag är född i Sverige, skolad i Sverige på 90-00talet och alltid har identifierat mig som svensk.

Varför är det så för invandrare att man inte får kalla sig svensk och det ska alltid köra ras kortet. Det verkar som att invandrare är mer nations fientliga är ursprungsfolken i sig egen nation.
.

Man får identifiera sig som vad man vill och kalla sig svensk, vem som helst får också identifiera dig hur hen vill och kalla dig ickesvensk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in