• 6
  • 7
2025-01-09, 14:04
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madkin
På vilket sätt skyddas dom?

Och vart har du statestiken på de är fler?

Jag har inte skrivit att dom skyddas, utan att lagen kommit till av den anledningen...
Citera
2025-01-09, 14:06
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antex
Ditt första påstående stämmer inte.

Var hämtar du statistiken för ditt andra påstående.
Och det tänker du inte utveckla på något vis, men förväntar dig ändå att jag ska svara på din fråga om statistik?
Citera
2025-01-09, 17:21
Medlem
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Jag resonerar som så, att det nog hör hemma i någon annan tråd...
Du missade visst den för tråden mer relevant frågan:
Eller anser du att sexköp alltid vore OK om det inte var förbjudet?
Citera
2025-01-14, 12:28
Medlem
Är båda med på så ser jag inga problem. Trafficking är ju helt fel.
Citera
2025-01-14, 13:33
Moderator
BlueSwedes avatar
Håller till ämnet nu!
Mod
Citera
2025-01-15, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CB1
Är båda med på så ser jag inga problem. Trafficking är ju helt fel.

Det är rimligt, men frågan är i lägen där man inte vet om om den prostituerade är med i trafficking eller inte.. eller märker man sånt?
Citera
2025-01-22, 14:28
Medlem
Storstaffans avatar
Trådens ämne är således "När är det ok att köpa sexuella tjänster?"
Så hur skall då begreppet "ok" uttydas i just detta fall?
Jag kan tänka mig flera möjligheter:
1. Köpet av tjänsten är lagligt, oavsett om det anses moraliskt acceptabelt eller ej.
2. Köpet är olagligt, men ändå av många att betrakta som moraliskt acceptabelt (jämförligt med t.ex. dödshjälp eller fortkörning i begränsad omfattning.)
3. Köpet är olagligt, men ointressant för/lågprioterat av polis och övrig rättsapparat.

Alt. 1. Som vi vet är köp av sexuella tjänster olagligt i Sverige till skillnad från i många andra länder. Det finns dock intressanta undantag, t.ex. posering utan fysisk kontakt. Och den som har det intresset kan gå till en dominatris för att t.ex. bli piskad eller kissad på. Själv tycker jag att det i så fall rör sig om en utpräglat sexuell tjänst, men så länge det inte rör sig om samlag eller handling som kan jämställas med samlag är det lagligt. Det menar iaf kammaråklagare Zilla Hirsch som citeras i denna artikel:
https://halsoliv.expressen.se/sex--r...or-att-smiska/
Logiskt sett borde det då vara lagligt för en man att mot betalning smiska en kvinna, så länge han bara avstår från att ha ett vanligt snällt samlag med henne. Jag känner dock inte till om något sådant fall prövats i domstol.

Alt. 2. Här kan man tänka sig gråzoner. Om en man bjuder en kvinna på en resa/middag/drink med den mer eller mindre uttalade förväntningen att detta skall leda till könsumgänge — är det olagligt och var går i så fall gränsen? Kanske säkrast att splitta notan innan man hoppar i säng?

Alt. 3. Ja, Bianca Ingrossos "yonimassage" är väl ett typiskt exempel på en köpt sexuell tjänst som kan passera utan rättsligt efterspel. Kvinnor kan således inte vara förövare.
Och vem har hört talas om att polisen bryr sig ett endaste dugg om homosexuell prostitution?

Man kan säkert tänka sig flera alternativ, men detta är vad jag kan komma på i en hast.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in