Trådens ämne är således "När är det ok att köpa sexuella tjänster?"
Så hur skall då begreppet "ok" uttydas i just detta fall?
Jag kan tänka mig flera möjligheter:
1. Köpet av tjänsten är
lagligt, oavsett om det anses moraliskt acceptabelt eller ej.
2. Köpet är
olagligt, men ändå av många att betrakta som moraliskt acceptabelt (jämförligt med t.ex. dödshjälp eller fortkörning i begränsad omfattning.)
3. Köpet är
olagligt, men ointressant för/lågprioterat av polis och övrig rättsapparat.
Alt. 1. Som vi vet är köp av sexuella tjänster olagligt i Sverige till skillnad från i många andra länder. Det finns dock intressanta undantag, t.ex. posering utan fysisk kontakt. Och den som har det intresset kan gå till en dominatris för att t.ex. bli piskad eller kissad på. Själv tycker jag att det i så fall rör sig om en utpräglat sexuell tjänst, men så länge det inte rör sig om samlag eller handling som kan jämställas med samlag är det lagligt. Det menar iaf kammaråklagare Zilla Hirsch som citeras i denna artikel:
https://halsoliv.expressen.se/sex--r...or-att-smiska/
Logiskt sett borde det då vara lagligt för en man att mot betalning smiska en kvinna, så länge han bara avstår från att ha ett vanligt snällt samlag med henne. Jag känner dock inte till om något sådant fall prövats i domstol.
Alt. 2. Här kan man tänka sig gråzoner. Om en man bjuder en kvinna på en resa/middag/drink med den mer eller mindre uttalade förväntningen att detta skall leda till könsumgänge — är det olagligt och var går i så fall gränsen? Kanske säkrast att splitta notan innan man hoppar i säng?
Alt. 3. Ja, Bianca Ingrossos "yonimassage" är väl ett typiskt exempel på en köpt sexuell tjänst som kan passera utan rättsligt efterspel. Kvinnor kan således inte vara förövare.
Och vem har hört talas om att polisen bryr sig ett endaste dugg om homosexuell prostitution?
Man kan säkert tänka sig flera alternativ, men detta är vad jag kan komma på i en hast.