Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 3
  • 4
Idag, 01:00
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Det har med saken att göra. Explosion är ännu mer generellt och behöver inte ens ha med kemi att göra. En explosion kan du få av att överfylla en tank med tryckluft eller spränga en atombomb.
Ok. Så förbränning eller explosion - nån av dom kräver extern oxidiser, den andra gör inte.

Vad exakt heter dom?
Citera
Idag, 01:02
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Ok. Så förbränning eller explosion - nån av dom kräver extern oxidiser, den andra gör inte.

Vad exakt heter dom?
Jag tror att internet utanför Flashback är tillgängligt även för dig
Citera
Idag, 01:03
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wyrdkin
Folk har dillat in sig på syre.

Hetta kan ju finnas utan syre. Du skulle kunna ha din korv nära magma som säkert finns i Pluto så skulle den grillas.
Som jag skrev, en elgrill. Fast ovansidan av korven är fortfarande -225 grader, så det gäller att rulla den rätt mycket.

Men eld kan inte finnas utan syre.
Citera
Idag, 01:03
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Jag tror att internet utanför Flashback är tillgängligt även för dig
Öh .. ok. Men då hade jag ju rätt ovan. Varför slösar du vår tid och energi på detta? Skärp dig.
Citera
Idag, 01:10
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Öh .. ok. Men då hade jag ju rätt ovan. Varför slösar du vår tid och energi på detta? Skärp dig.
Du har haft rätt i en del saker och fel i andra. Men allt finns tillgängligt på Wikipedia.
Citera
Idag, 01:23
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Du har haft rätt i en del saker och fel i andra. Men allt finns tillgängligt på Wikipedia.
Wiki har rätt i mycket och fel i annat.

Du kunde inte bara skriva var jag hade fel ovan? Jag menar, cut out the middle man? Det jag skriver är normalt generiskt nog att alla sidor kan hitta nåt att ogilla, tyvärr. Jag måste lära mig.

Men det gör jag ju aldrig om du inte vill skriva *var* jag hade fel!
Citera
Idag, 01:27
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Wiki har rätt i mycket och fel i annat.

Du kunde inte bara skriva var jag hade fel ovan? Jag menar, cut out the middle man? Det jag skriver är normalt generiskt nog att alla sidor kan hitta nåt att ogilla, tyvärr. Jag måste lära mig.

Men det gör jag ju aldrig om du inte vill skriva *var* jag hade fel!
Det du framförallt har rätt i är att jag slösar bort min tid i den här tråden.
Citera
Idag, 01:50
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Det du framförallt har rätt i är att jag slösar bort min tid i den här tråden.
Du har rätt. Ingen av dina eller mina definitioner av explosion var korrekt.

Tydligen heter det detonation eller deflagration. Deflagration om förbränningen är under ljudets hastighet. Explosion förefaller gälla om förbränningen överstiger ljudets hastighet oavsett varför - egen oxidizer eller inte (thermobaric eller fuel-air).

Med att det sagt, så hade jag nog fel. Det finns inget färdigt begrepp för explosion via inbyggt oxidizer som t.ex bomber, pistolkulor, etc .. eller kanonkulor där man mixar det manuellt. Eller rena förbränningsprodukter. Svartkrut är väl en av dom första produkter som har sin egen oxidizer.
Citera
Idag, 01:52
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Du har rätt. Ingen av dina eller mina definitioner av explosion var korrekt.

Tydligen heter det detonation eller deflagration. Deflagration om förbränningen är under ljudets hastighet. Explosion förefaller gälla om förbränningen överstiger ljudets hastighet oavsett varför - egen oxidizer eller inte (thermobaric eller fuel-air).

Med att det sagt, så hade jag nog fel. Det finns inget färdigt begrepp för explosion via inbyggt oxidizer som t.ex bomber, pistolkulor, etc .. eller kanonkulor där man mixar det manuellt. Eller rena förbränningsprodukter. Svartkrut är väl en av dom första produkter som har sin egen oxidizer.
Sedärja. Du kan ju
Citera
Idag, 01:55
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Sedärja. Du kan ju
Jag har väl aldrig haft svårt att erkänna brist på kunskap? Mitt mål är att erhålla detta. Så om du visste allt detta men valde att inte skriva,

lite pissed.
Citera
Idag, 02:31
Medlem
Saxat ur Wiki:

För att eld ska kunna uppstå krävs tre förutsättningar:
närvaro av ett brännbart ämne, till exempel trä eller bensin
närvaro av oxidationsmedel, exempelvis syrgas (i luft), klor
att temperaturen till följd av någon process eller extern värmekälla uppdrivits över den punkt där en självunderhållande, icke temperaturstyrd oxidation uppstår

Ingen expert direkt, men medan det i teorin låter görbart att skapa eld på Pluto, så är det oerhört krångligt och näst inpå fusk för ditt tankeexperiment.

Du behöver liksom värma upp allt genom nån annan värmekälla innan elden kan ens antända eller hålla sig levande. Mycket energi kommer att krävas för att värma något från -200 grader, och även denna värmekälla måste kunna fungera i -200 grader. Det kanske inte låter så jäkla extremt eftersom vi trots allt ibland har ca -50 grader på jorden, men den absoluta nollpunkten tros ligga på 273,15 grader där precis allting är fastfryst, inklusive ljuset (i teorin).

Så nej, det hade med dagens teknik varit extremt svårt att lyckas tända en brasa som kan brinna ett tag på Pluto, även om du blir teleporterad dit. Jag killgissar på att det kanske går om du skapar en särskild självuppvärmande kapsel för det som kan vara igång medan du teleporteras dit, men vad är på själva poängen med brasan som kommer se skit ut och dö ut så snart din konstgjorda andning är utarmad.

Andra svårigheter som (låg?) gravitation, yta, och annat kan potentiellt göra uppgiften ännu svårare /omöjlig, men nu är jag också långt ifrån någon rymd/kemiexpert förutom tidigare nämnd kunskap om vad som krävs för att skapa en eld.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in