Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-12-28, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Eld är en reaktion med syre. Punkt. varför fortsätta med din okunskap när du får kunskaper i tråden?

Det finns ju kemiska reaktioner som skapar värme. Ta med dig krut och en matare så du kan hålla reaktionen vid liv så länge att korven grillas.

Eller ett par batterier och led strömmen genom korven så den grillas. Det är kanske enklaste sättet.

Eld är vanligtvis reaktion med syre men förbränning generellt kan ske med andra oxidationsmedel, t.ex. halogener. Såvitt jag begriper, med lite hobbysökning på nätet (jag är inte kemist), kan framförallt oxidation med halogener skapa eldliknande fenomen också.

Även tomtebloss brinner utan syre, bariumnitrat är tydligen oxidationsmedlet:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Tomtebloss
Senast redigerad av Varglig 2024-12-28 kl. 20:55.
2024-12-28, 21:01
Medlem
Fartarallts avatar
Gör och ta med dig svartkrut och tändstickor, då kan du grilla din korv.
2024-12-28, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StorKokos
Om man på något sätt skulle kunna ta sig till pluto hur det skulle gå till skitsamma.

Skulle det gå att göra upp en brasa och grilla korv eller för kallt så elden direkt skulle slockna av den omgivande kalla temperaturen?

Jag skulle föreslå ett tält som du kan fylla med syre tillräckligt för att bibehålla jordens atmosfär, oförstörligt såklart, inuti tältet som är stort nog kan du ta med massa ved som du tänder med en tändsticka eller med hjälp av en tändbit.
Sen närdet är glöd så kan du grilla din korv.

Om man kan utvinna syre från pluto och du har jävligt mycket ved med dig så kan du grilla flera korvar tror jag.

Men du måste hålla tältet varmt...
2024-12-28, 22:10
Medlem
Wyrdkins avatar
Folk har dillat in sig på syre.

Hetta kan ju finnas utan syre. Du skulle kunna ha din korv nära magma som säkert finns i Pluto så skulle den grillas.
2024-12-28, 22:13
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Stjärnor är en fusionsprocess, d.v.s inte en eld. Sen finns det också explosioner som inte heller är eldar, du kan inte se skillnad på en snabb förbränning och en explosion men rent kemiskt så är det olika saker.
Nej, det är inte två olika saker rent kemiskt. Explosion (eller snarare detonation) är en sorts förbränning, och den karaktäriseras av att den går väldigt fort, inte av vad som sker på kemisk nivå.
2024-12-28, 23:11
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Nej, det är inte två olika saker rent kemiskt. Explosion (eller snarare detonation) är en sorts förbränning, och den karaktäriseras av att den går väldigt fort, inte av vad som sker på kemisk nivå.
Jag trodde man kallade det explosion (eller detonation) eftersom materialet även inkluderar oxidator. Förbränning: Du står för syret. Explosion: Vi står för syret.

Kan vara petigt, men nomenklatur är viktigt. Viss förbränning kan likna explosion, viss explosion kan kanske likna förbränning. Eller "eld", som det ofta kallas.

Men riktigt hastiga förlopp (detonation) kräver ofta att både bränsle och oxidator finns redan tillgängliga. När det gäller fuel-air explosives blir det ju en fråga för nomenklaturnämnden, såklart. Eller finns det redan nån som fastlagt allt detta så jag slipper yra?
2024-12-28, 23:28
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Jag trodde man kallade det explosion (eller detonation) eftersom materialet även inkluderar oxidator. Förbränning: Du står för syret. Explosion: Vi står för syret.

Kan vara petigt, men nomenklatur är viktigt. Viss förbränning kan likna explosion, viss explosion kan kanske likna förbränning. Eller "eld", som det ofta kallas.

Men riktigt hastiga förlopp (detonation) kräver ofta att både bränsle och oxidator finns redan tillgängliga. När det gäller fuel-air explosives blir det ju en fråga för nomenklaturnämnden, såklart. Eller finns det redan nån som fastlagt allt detta så jag slipper yra?
Som jag har förstått det så fungerar detonationer oftast på det sättet, men det är inte någon del av definitionen.

Såvitt jag vet detonerar knallgas, och det är bara en blandning av väte och syre.
2024-12-29, 00:24
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Som jag har förstått det så fungerar detonationer oftast på det sättet, men det är inte någon del av definitionen.

Såvitt jag vet detonerar knallgas, och det är bara en blandning av väte och syre.
Jag tror att "detonation" är utanför detta.

Knallgas, eller för den delen fuel-air, är förbränning. Dom använder omgivningens oxidator men det tar tid för dom att samla. Väte i en testapparat visar ju bara en försvinnande blå låga. Om du ska få knallen, så måste det ges tid att blandas, likt en fuel-air bomb måste. Den sprider en tunn dimma av bränsle men tänder den inte förrän en tid har gått. Nog för att blandas med syre, i det här fallet.

Så det är förbränning i båda fallen. Explosion är när du har bränsle och oxidator redan där. Som i ammunition till ett vapen. I en missil.
2024-12-29, 00:29
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Jag tror att "detonation" är utanför detta.

Knallgas, eller för den delen fuel-air, är förbränning. Dom använder omgivningens oxidator men det tar tid för dom att samla. Väte i en testapparat visar ju bara en försvinnande blå låga. Om du ska få knallen, så måste det ges tid att blandas, likt en fuel-air bomb måste. Den sprider en tunn dimma av bränsle men tänder den inte förrän en tid har gått. Nog för att blandas med syre, i det här fallet.

Så det är förbränning i båda fallen. Explosion är när du har bränsle och oxidator redan där. Som i ammunition till ett vapen. I en missil.

Citat:
Detonation (from Latin detonare 'to thunder down/forth')[1] is a type of combustion involving a supersonic exothermic front accelerating through a medium that eventually drives a shock front propagating directly in front of it
https://en.wikipedia.org/wiki/Detonation
2024-12-29, 00:48
Medlem
iptrixs avatar
Tack, jag tänkte väl att detonation inte hade med nomenklaturen här att göra.
2024-12-29, 00:56
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Tack, jag tänkte väl att detonation inte hade med nomenklaturen här att göra.
Det har med saken att göra. Explosion är ännu mer generellt och behöver inte ens ha med kemi att göra. En explosion kan du få av att överfylla en tank med tryckluft eller spränga en atombomb.
2024-12-29, 01:00
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Det har med saken att göra. Explosion är ännu mer generellt och behöver inte ens ha med kemi att göra. En explosion kan du få av att överfylla en tank med tryckluft eller spränga en atombomb.
Ok. Så förbränning eller explosion - nån av dom kräver extern oxidiser, den andra gör inte.

Vad exakt heter dom?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in