Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
Igår, 08:33
Medlem
Hej! Har ett problem med min ena wc-stol d den vid upprepande tillfllen tar vldigt lng tid p sig att fylla upp sig med vatten. I frrgr mrkte jag hur den stod och rann och fylldes inte upp utan allt vatten som kom in gick direkt ut i toastolen. S jag stngde av vattnet till toaletten och tnkte att jag fr titta p detta imorgon (dvs idag) men nu nr jag stter p vattnet igen s kommer det inget vatten trots jag ppnat ventilen till toaletten.

Vad kan ha hnt? Eller behver man vnta en stund (nu har det gtt 15 minuter) tills vattnet kommer ut igen? Jag har testat att ppna - stnga - ppna ventilen igen men n lnge kan jag inte se/hra att ngot vatten kommer till toastolen.
Jag testade ven att spola men eftersom det inte finns ngot vatten inuti (men i botten av toastolen) s kan jag inte spola. Spolknappen kan tryckas ned men det kommer inget vatten.

S min frga r, vad har hnt? Jag har inte stngt av ngon annan vattenventil i huset och den andra toastolen kan man spola, duschen fungerar och kranarna fungerar ocks.. Det r endast toastolen som det inte kommer ngot vatten till.

Edit: Vattenkranen i gsttoan (den toalettstolen som nu krnglar) fungerar och man kan spola vatten.
Citera
Igår, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReAnimater
Hej! Har ett problem med min ena wc-stol d den vid upprepande tillfllen tar vldigt lng tid p sig att fylla upp sig med vatten. I frrgr mrkte jag hur den stod och rann och fylldes inte upp utan allt vatten som kom in gick direkt ut i toastolen. S jag stngde av vattnet till toaletten och tnkte att jag fr titta p detta imorgon (dvs idag) men nu nr jag stter p vattnet igen s kommer det inget vatten trots jag ppnat ventilen till toaletten.

Vad kan ha hnt? Eller behver man vnta en stund (nu har det gtt 15 minuter) tills vattnet kommer ut igen? Jag har testat att ppna - stnga - ppna ventilen igen men n lnge kan jag inte se/hra att ngot vatten kommer till toastolen.
Jag testade ven att spola men eftersom det inte finns ngot vatten inuti (men i botten av toastolen) s kan jag inte spola. Spolknappen kan tryckas ned men det kommer inget vatten.

S min frga r, vad har hnt? Jag har inte stngt av ngon annan vattenventil i huset och den andra toastolen kan man spola, duschen fungerar och kranarna fungerar ocks.. Det r endast toastolen som det inte kommer ngot vatten till.

Jag tippar att du har ett gammalt badrum och att nr du stngde vattnet s hngde det sig. Vet inte hur din ventil ser ut, men nr du ppnat den, kan du knacka lite med en hammare p den?
Frsiktigt, se om den ppnas.

Hur man lagar rinnande toaletter finns det massa video p Youtube, jag har tyvrr gjort det flera gnger.
Citera
Igår, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C4sand
Jag tippar att du har ett gammalt badrum och att nr du stngde vattnet s hngde det sig. Vet inte hur din ventil ser ut, men nr du ppnat den, kan du knacka lite med en hammare p den?
Frsiktigt, se om den ppnas.

Hur man lagar rinnande toaletter finns det massa video p Youtube, jag har tyvrr gjort det flera gnger.
Shr ser ventilen ut https://imgur.com/a/L5oHDMc
Citera
Igår, 09:05
Medlem
Citat:

Jag har inte haft ngon sn i plast, men knns det som att du fr med kulan nr du roterar?

Kanske bst att en rrlggare svarar.

Men du kan ju prova som jag skrev att ppna den och knacka en stund lite frsiktigt med ngot v metall, som en liten hammare eller ngot.

D borde du knacka dr ventilen ppnas, inte p plastvredet.
Citera
Igår, 09:20
Medlem
Jordgubbes avatar
Kan rret i vggen ha pajat, finns det ngra spr av lckage dr (tex i taket vningen under)?
Citera
Igår, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Kan rret i vggen ha pajat, finns det ngra spr av lckage dr (tex i taket vningen under)?
Bor p 1-plan. Inget lckage runt toastolen och inte heller utanfr huset.
Citera
Igår, 09:51
Medlem
Jordgubbes avatar
Om du trs, stng huvudkranen och pilla upp det vi ser p bilden och se om nt skrp sitter dr?
Citera
Igår, 10:34
Medlem
Apanluktardiesels avatar
Citat:

Det dr r ju endast ballofixen, de pajar aldrig. Ditt problem r flottren eller spolningen inuti vattentanken, brja med att ta isr spolningsmekanismen intui tanken, i botten av tanken sitter som en gummipuck som stnger mot tmningen nr tanken r full, det kan ligga skrp dr och d fldar vattnet rakt igenom. r det inte detta s r det flottren som spkar, det r steg 2.
Citera
Igår, 10:58
Medlem
eldrattans avatar
Man brukar felska genom att stnga inloppet. (den ventilen du visa p bild). Rinner det i toan nr den r stngd brukar felet vara ngot med bottenventilen. Rinner det nr det r ppen brukar det vara ngot med flottren. I ditt fall lter det som ngot r fel p flottren och den nu ven har fastnat i ngot lge.

Du fr ppna locket till cisternen och kolla dr inne.
Citera
Igår, 11:02
Medlem
Nicke08s avatar
Som sagt, rengring av mekanismerna i wcn. Kalk, skrp etc. Sitter ett stort lock uppe p stolen, innanfr detta hittar du allt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in