Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
Igår, 10:25
Medlem
Nr jag och min sambo flyttade ihop s kpte vi ett hus tillsammans.
Jag hade pengar frn en gammal lgenhetsaffr i en storstad och den vinsten kunde vi kpa ett torp p landet fr.
Vi skrev ett skuldbrev ( hon lnade pengar till halva huset av mej) och bda str p lagfarten.
Hur gr det till om vi delar p oss?
Skriver man ny lagfart och avslutar skuldbrevet samtidigt.
Hon har inga tillgngar bara privata skulder och fr inte lna pengar fr att ta ver huset pga betalningsanmrkningar.
Kan hon tvinga fram en frsljning?
Huset har troligen sjunkit i pris. Blir hon d skyldig mig pengar?
Citera
Igår, 10:39
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirunabengt
Jag hade pengar frn en gammal lgenhetsaffr i en storstad och den vinsten kunde vi kpa ett torp p landet fr.
Vi skrev ett skuldbrev ( hon lnade pengar till halva huset av mej) och bda str p lagfarten.
Hon har inga tillgngar bara privata skulder och fr inte lna pengar fr att ta ver huset pga betalningsanmrkningar.

Allt ni har kpt tillsammans som sambos r gemensamt, tillgngarna kommer att delas lika.
Citera
Igår, 10:41
Medlem
IRMEs avatar
Skuldebrevet r vl kvar som det r antar jag, men det r svrare tnker jag. Kanske rknas det in i bodelningen, vet inte.
Citera
Igår, 11:13
Medlem
Det r vl tv separata saker, bodelningen och skuldbrevet.

Frgan r vad som hnder om hon skiter i att betala tillbaka sin skuld till dig. Eller att hon betalar 1 kr om ret.
Str det ngot om rnta eller terbetalningstid?
Citera
Igår, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirunabengt
Ta ut mklare vrdera huset. du skriver hon lnade halva husets vrde av dig, men som tidigare skribent skrivit delas den del du sjlv la in kontant. eller om du ens la ngon del in sjlv med tanke p du lna ut hlften till sambo. Huset ska allts ha ett vervrde med tanke hlften enbart belnats via skuldebrevet frn dig.

Vrdering minus husets belning samt minus skuldebrev, d skuldebrevet r relaterat till huset.
Kvar blir ett vrde, + eller -
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in