Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
Igår, 11:09
Medlem
Igår upplevde jag för första gången att jag sket vatten, det var som en kiss-stråle men som kom från rumpan. Inte "vanlig" diarré som ju är vattenblandat bajs, utan enbart vatten.

Dricker mycket vatten då jag bastar och tränar hårt varje dag, går just nu även på en lågkolhydratdiet så har läst att man ska dricka extra mycket vatten då en hel del förloras i samband med att kroppens kolhydratreserver rensas ut.

Är detta normalt? Eller dricker jag för mycket, eller behöver jag till och med dricka mer om jag förlorar en del vatten på detta sätt?
Citera
Igår, 11:28
Medlem
Jordgubbes avatar
Givetvis jättekonstigt (såvida inte laxermedel eller kolera). En relevant fråga kan vara: vad åt du i går kväll, var befann du dig, eller nåt annat utöver det vanliga (stress, har detta aldrig hänt förr, etc).
Citera
Igår, 11:30
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralSmal
Igår upplevde jag för första gången att jag sket vatten, det var som en kiss-stråle men som kom från rumpan. Inte "vanlig" diarré som ju är vattenblandat bajs, utan enbart vatten.

Dricker mycket vatten då jag bastar och tränar hårt varje dag, går just nu även på en lågkolhydratdiet så har läst att man ska dricka extra mycket vatten då en hel del förloras i samband med att kroppens kolhydratreserver rensas ut.

Är detta normalt? Eller dricker jag för mycket, eller behöver jag till och med dricka mer om jag förlorar en del vatten på detta sätt?
De enda gångerna jag bajsat vatten är när jag haft vinterkräksjukan. Precis samma konsistens som kiss, men inte sällan med en otäck lukt av inte helt färsk fisk.

Du får gärna berätta lite mer detaljerat om symptomen. Har detta kommit gradvis, eller skett plötsligt? Hur många gånger har du behövt gå på toa per dygn? Känner du dig sjuk? Kräkningar?

Det låter klart lite suspekt att du gjort stora kostomställningar precis i anslutning, men det är inte vsnligt att man får helt vattentunna diarréer av det.
Citera
Igår, 11:54
Medlem
VoldemortZelenskyjs avatar
Citat:

Brukar uppstå när man bryter en långvarig fasta, men kan säkert ske även vid kostomställning. Inget att oroa sig för.

Regel 1: drick när du är törstig.
Regel 2: drick inte när du inte är törstig.

Regel 3: är när du är hungrig.
Regel 4: ät inte när du inte är hungrig.

Regel 5: ät sådant som kroppen behöver.
Regel 6: ät inte sådant som kroppen inte behöver.
Citera
Igår, 11:55
Medlem
GustafBradsons avatar
Citat:

Begynnande vinterkräksjuka?
Citera
Igår, 12:10
Medlem
DetLillaNarrativets avatar
Citat:

Låter som cancer i tunntarmen. Att skita vatten är extremt vanligt vid tecken på långtgående sjukdom. Du kan därför ligga illa till. Du bör snarast besöka en vårdcentral. Förslagsvis på måndag morgon.
Citera
Igår, 12:28
Medlem
Det är ju tider för både influensa och vinterkräksjuka.
Var hemma och ta det lugnt.
Försvinner det inte inom en vecka kontakta vårdcentralen.
Blir du för svag kontakta vården typ 1177. Är väl mest dom som är äldre eller har andra sjukdomar.
Citera
Igår, 12:30
Medlem
TS bör lyssna på sin kropp som försöker få honom fatta att summan daglig hårdträning + bastu + lågkolhydratkost + litervis vatten = för extremt och potentiellt farligt. Kroppens intrikata system har utvecklats under tusentals år.
Citera
Igår, 13:15
Medlem
Europes avatar
Det kan bero på flera saker, till exempel virusinfektion. Jag hade väntat och kollat om det går över av sig själv. Sök vård om det inte gör det.

Edit: Om det är vinterkräksjukan som många gissar, så kommer du kanske få svårt att dricka till att börja med. Jag fick det en gång och spydde upp allt vatten jag försökte dricka, så jag var för uttorkad för att ens kissa och än mindre för att skita vatten. Det startade omedelbart jag kom hem från flyget från Spanien, så jag hade sannolikt inte druckit så mycket innan det började.

Sedan finns det en gräns för hur mycket vatten man bör dricka, men jag har själv alltid druckit relativt mycket.

Citat:
Ursprungligen postat av DetLillaNarrativet
Låter som cancer i tunntarmen. Att skita vatten är extremt vanligt vid tecken på långtgående sjukdom. Du kan därför ligga illa till. Du bör snarast besöka en vårdcentral. Förslagsvis på måndag morgon.

Ja, det är sannolikaste scenariot. Först inga symptom alls, men en vacker dag skiter man vatten och dör.
Senast redigerad av Europe Igår kl. 13:23.
Citera
Igår, 13:16
Medlem
FemKiloGulds avatar
Är väl klart du bajsar vatten om merparten av din kost består av vatten. Byt kostintag och ät som en normal människa.
Citera
Igår, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Givetvis jättekonstigt (såvida inte laxermedel eller kolera). En relevant fråga kan vara: vad åt du i går kväll, var befann du dig, eller nåt annat utöver det vanliga (stress, har detta aldrig hänt förr, etc).

Citat:
Ursprungligen postat av Lapapp
De enda gångerna jag bajsat vatten är när jag haft vinterkräksjukan. Precis samma konsistens som kiss, men inte sällan med en otäck lukt av inte helt färsk fisk.

Du får gärna berätta lite mer detaljerat om symptomen. Har detta kommit gradvis, eller skett plötsligt? Hur många gånger har du behövt gå på toa per dygn? Känner du dig sjuk? Kräkningar?

Det låter klart lite suspekt att du gjort stora kostomställningar precis i anslutning, men det är inte vsnligt att man får helt vattentunna diarréer av det.

Mår bra i övrigt, ingen sjukdom, hade inte ätit något speciellt då innan heller, lite sallad och fisk tror jag så inget direkt mastigt att smälta. Dock som sagt druckit rejält med vatten efter bastun/träningen samt även under kvällen.

Kom under gårdagen endast, idag är det som vanligt verkar det som. Går på toa för att kissa rätt ofta, ett par ggr per kväll, ett par ggr per natt samt kanske med 1-2 timmars mellanrum dagtid, skiter mer sällan, kanske 2 ggr per dag.

I övrigt helt frisk.
Citera
Igår, 14:11
Medlem
StorKokoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoldemortZelenskyj
Brukar uppstå när man bryter en långvarig fasta, men kan säkert ske även vid kostomställning. Inget att oroa sig för.

Regel 1: drick när du är törstig.
Regel 2: drick inte när du inte är törstig.

Regel 3: är när du är hungrig.
Regel 4: ät inte när du inte är hungrig.

Regel 5: ät sådant som kroppen behöver.
Regel 6: ät inte sådant som kroppen inte behöver.

Regel 6 , hur många följer den? Då skulle alla äta enbart ris och dricka vatten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in