Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 3
  • 4
Igår, 22:00
Medlem
DieselnDusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Traveller7
Vi föds som olagliga knarkare. Med en lust för blood!! Eller nåt.
Och det var bara en som kunde släcka min törst. Jesus.
Seriöst Jesus har räddat mig.

Men jag blev som frälst när jag fick smaka benso första gången. Det var som en halo över mitt huvud. Och ett varmt skimmer runt allt ljus. Sen när jag fick en burk med mina första antidepp kände jag. Va, kan det vara lagligt att må såhär bra? Så billigt. Nästan gratis. Vad naivt och omoget. Så dum var inte ens jag? Men ack en beroendeperson. Slav till synden.
Det blev dyrt sen för jag hade inte ordning på grejerna. Hade inte blivit fri. Frälst från det som gjorde att drogerna kändes bra. Synden.

34Jesus svarade: "Jag försäkrar er, att ni är slavar under synden varenda en.
Jesus svarade dem: ”Med all säkerhet (amen, amen) säger jag er: Alla som vanemässigt praktiserar att göra synd (bryter mot Guds bud, missar målet) är syndens slavar.

Jesus kom för att fullborda. Uppfylla lagen. Då behöver vi inte vara olagliga för att må bra. Vara sanna och riktiga. Det var ju omöjligt för mig förut så allt var ju bedrägeri. Fast man trodde på nåt gott. Att livet är heligt.
Levde jag i synd. För jag trodde inte på Jesus Kristus som det krävs. Som vi kräver. Som jag fordra. Såklart. Så nära men ändå så långt borta.

Vilken härva man upplevde det. Trodde inte livet kunde bli såhär. På riktigt.
Man var fast i en härva. Djävulens lögner.. Fadern av lögner.
Ok, bra för dig då att du har hittat din frälsare eller vad jag ska säga. Men är inte vi alla syndare på ett eller annat sätt 🤔

Och ja, det verkar vara lätt att trilla dit på benso som jag har förstått det.

Har själv självmedicinerat och ser det inte som att jag var olaglig. Jag hjälpte mig själv bara när ingen annan gjorde. Men visst var det några som föll för dessa benso och började med även med tyngre saker.

Ursäkta att jag frågar, men.. Äter du dessa lyckopiller fortfarande?
Citera
Igår, 22:14
Medlem
Föreställ er att ni precis dragit i er en rykare bakom RIA, då en SVT journalist kommer och frågar om du vill vara med i ett reportage. Du känner rysningarna längs ryggraden och är öppen och pratglad. Fy fan vilken ångest att komma ner, efter att du ofiltrerat och hög på tjack pratat om personliga saker i SVT.
Citera
Igår, 23:43
Medlem
Traveller7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DieselnDust
Ok, bra för dig då att du har hittat din frälsare eller vad jag ska säga. Men är inte vi alla syndare på ett eller annat sätt 🤔

Och ja, det verkar vara lätt att trilla dit på benso som jag har förstått det.

Har själv självmedicinerat och ser det inte som att jag var olaglig. Jag hjälpte mig själv bara när ingen annan gjorde. Men visst var det några som föll för dessa benso och började med även med tyngre saker.

Ursäkta att jag frågar, men.. Äter du dessa lyckopiller fortfarande?
Med Jesus hjälp är vi inte syndare. Jag ber för alla människor. Har förlåtit och önskar dem allt gott. Guds välsignelser. Nådegåvor. I Jesu namn.
Det är lättare att vara snäll nu när man har en sån klippa att luta sig mot.
Jag vill inte synda. Vill göra rätt.
Ville det från början men det gick inte. Blev smittad av världen och var för otålig. Visste för lite.
Synderna räknas inte med Jesus. Jag vill leva inte dö. Synd är död. Så jag undviker det av bästa förmåga pga min kärlek till Jesus och andra människor. Gud är kärlek. I'm in love.

Vad menar du med är vi syndare? vi är bristfälliga och ofullkomliga. Det är ok.
Vissa behöver mer av Jesus. Gud såg att det var gott. Han förstår oss och förlåter. Döm inte så blir ni inte dömda. Jag var liksom under dom när jag inte trodde. Fatta inte hur illa det var. Men det är lugnt. Känn ingen oro. Tro på Gud och tro på mig, säger Jesus.

Everything happens for a reason or other. Vi vill inte vara dumma men det blev dumt när det begav sig. Djävulen går omkring som ett rytande lejon. Och ställer till det. En eld. Fight fire with fire. Jag kan vara i elden. Bryr mig inte.

Om vi tror på vad han gjorde och vem han är för oss. Han helar mif. Med sanningens hjälp. Det var han jag letade efter från början. Jag räckte ju inte till. Jag räcker inte till. Nu kan jag göra det tillräckligt för att gå vidare. Börja om. Man blir född på nytt. Genom att ta emot livet hans. Av tro. Allt har han gett oss.

Jo man får slåss mot djävulen och sina syndfulla begär. Lögnen. Det har blivit bättre. Lättare. Man förstår sig själv bättre. Det var många krokben på vägen.
Det såg så oharmoniskt och ont ut. Livet jag såg utan Jesus. Så det kunde bara bli värre. För det gick inte laga utan Jesus. Fanns ingen ro. Han lagar mig. Jag accepterar Herrens tuktan Fader har rätt.

Jag har inte ätit lyckopiller på länge. Vet inte varför jag åt dem. Tänkte de kanske hjälper lite. Tror det var tvärtom. Jag hade tagit vad som helst. Ville bara ha benso då. Fick inte mer än den första lilla burken när jag börja med antidepp.

Man får lära sig gå igen. Underhålla det. Andas frisk luft. Istället för giftet man andades förut. I synd är jag född Som kung David Jesus är det fullkomliga offret som tar bort världens synd.

Vi är alla lika. Jag vill inte synda. Men lider fortfarande av min synd jo. Man vill vara bättre av sig själv. Utan att ära Gud. I Jesus. Jag vill vara bäst. Men det är Jesus som är. Bäst. Han är allt. Vi kan vara bäst med honom. Det är skönt.
Det finns väl ursäkter för allt dumt man gjort. Han gör synderna vita om de så är röda. Han ger upprättelse. Men vi har syndat. Kanske man kan kalla det för barndom. Ungdom. Visste inte vart jag skulle gå. Hur det kunde gå. Syndens grepp var stark. Man vart ju förorättad. Ville vara bra själv.

Vi får lita på varandra. Jag litar på er. Sätter andra före nu. Men jag ville ha mitt. Fick inte den mat jag behövde. Eller typ förtjäna. Tyckte jag. Världen gjorde inte som jag ville 😉

Nu vet jag bättre. Nu är jag klokare. Jesus är värd allt. Jag är bra. Jag var bra. Vi är bra. Jag litar på mig. Kids will be kids. Man har varit som en scientist. Forskare. Experimenterat med sig själv.

Som djurungar får ju lära sig göra saker av sina föräldrar tex flyga o hur man hittar mat. Jesus är livets bröd. Om man dricker av vattnet han ger blir det till en källa i oss som flödar av friskt vatten. Genom anden man får. Det är som familjär kärlek. Kommer från en trasig familj som många andra. Så jag fick inte med mig vad jag behövde där tycker jag.

Som kristen ska man sätta andra före och jag har väl gjort framsteg där.
Jag blev lite väl introvert tidigt i livet och ego.
Jesus säger allt mitt är ditt sån jag får vara lite stolt över honom och ego nu.

Tack för att du lyssna. Har ingen att prata med riktigt om allt.
Blev lite slarvigt skrivet. Man får hitta vad man behöver i livet för att bli hel och ren. Frisk.

Jesus har kraften att göra allt friskt. Även om man är lite krasslig. Jag vill ge mitt liv till Gud. Det trodde jag inte. Accepterar verkligheten. Jag hade så mycket frågor utan svar. Jesus är svaret på alla mina frågor. Och mer därtill.

Jag tyckte inte den kriminella stämpeln var rolig som de olagliga drogerna förstärkte. Jag var redan kriminell så jag kunde göra det och det också. Det gör inte så gott för självförtroendet. Känns som jag gjorde anhöriga illa när jag använde. Jag var besviken på mig under ytan. Undermedvetet. Och kände mig misslyckad. Dålig.
Men jag kände mig nog redan lite som en outlaw och kriminell närnjag börja så brydde mig inte så mycket om det. Kunde sno nåt smått och stort från "okända"om jag kom undan med det.

Det var en nedåtgående spiral.

Nu blev det lite mycket text och jobbigt att skriva på denna plattan så det blev lite messy och kanske inte helt rätt allt. Vill du skriva av dig lite får du skicka pm
Det finns en friskhet i Jesus alla dagar. För alla. Alltid.
Senast redigerad av Traveller7 Idag kl. 00:02.
Citera
Igår, 23:47
Medlem
Rouens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapuff
Hasch är ju bra mycket bättre än någonting annat plus att det är otroligt lätt att sluta med. Alla jag känner har blivit av med sin akoholism eller missbruk av andra droger. Dom börjar röka och sedan lägger dom bara ner haschet. Det är som ett svagt kaffe beroende.

Du kan låsa in en pundare i 20 år. Gissa vad det första personen kommer göra när han/hon kommer ut? Det är så folk dör av överdoser.
Varför finns det så många haschtomtar för då?
Citera
Idag, 00:14
Medlem
Traveller7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rouen
De sökte hjälp. Kunde bara tro på det då.
Jag hade det som ett specialintresse. Det blev en fix idé.
Romantisera det som fan.

Det är en lurig och lömsk drog det den gör med en. Man blir sjuk. För mig var det som kryptonit. En allergisk reaktion. Tänk vad sjuk man är i satans, världens lögner o synd man när man börjar fly livet. Sanningen så!?? Synd betyder att missa målet. Vi missa målet när Adam åt av äpplet. Och vi ärver det så fort vi börjar verka. Den avfallna naturen.

Vi är lurade. Ett missförstånd. Förgiftade. Av ondska.

För vissa är det väldigt svårt att lägga ner det. Det kan bli som en religion.
Vissa har mycket lättare att sluta. Jag var lite sån innan jag började. En utomjording. Eller nåt. Djävulens ört kallas det. Ingen bra medicin. Fast det kan kännas så när vi är i synd utanför Jesus.
Citera
Idag, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Traveller7
De sökte hjälp. Kunde bara tro på det då.
Jag hade det som ett specialintresse. Det blev en fix idé.
Romantisera det som fan.

Det är en lurig och lömsk drog det den gör med en. Man blir sjuk. För mig var det som kryptonit. En allergisk reaktion. Tänk vad sjuk man är i satans, världens lögner o synd man när man börjar fly livet. Sanningen så!?? Synd betyder att missa målet. Vi missa målet när Adam åt av äpplet. Och vi ärver det så fort vi börjar verka. Den avfallna naturen.

Vi är lurade. Ett missförstånd. Förgiftade. Av ondska.

För vissa är det väldigt svårt att lägga ner det. Det kan bli som en religion.
Vissa har mycket lättare att sluta. Jag var lite sån innan jag började. En utomjording. Eller nåt. Djävulens ört kallas det. Ingen bra medicin. Fast det kan kännas så när vi är i synd utanför Jesus.

Skickat PM, till dig
Citera
Idag, 00:53
Medlem
Immortaliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av falurouge
Osäker på kategori men blev här

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ga...minell-pundare
"Isabelle fick sina första narkotiska preparat från Barn- och ungdomspsykiatrin. Sedan dess har hon varit beroende. SVT följde henne på jakten efter hasch och amfetamin i Gävle."

Blir lätt offtopic men om vi fokuserar på Isabelle, vad vore det bästa för henne realistiskt?
Få några års fängelse så hon kommer bort från gatan?
Är rubriken bara en dålig ursäkt? De flesta blir inte pundare av adhd medicin men vad ska vi göra med Isabelle?

Alla läkemedel, narkotikaklassade inkluderade, gör ingen till pundare.

Följer man ordinationerna så kommer medicinen inte bara fungera som avsett, den kommer inte heller göra användare till knarkare. De minimala obehaget att sluta vi ordinerade doser kan visserligen vara obehagliga, mer inte än så.

Vården får nog sluta ge riskindivider läkemedel, medan andra som både behöver och sköter sin medicinering lugnt kan fortsätta.
Själv har jag behandlats med i princip all benso på marknaden, ketogan (40mg), morfin (dolc 60 mg) och oxykodon (160 mg). Ingendera har skapat några problem för mig, däremot har de nog räddat mitt liv när jag torterades som värst med smärta. Men då har jag följt ordinationerna som tidvis varit höga, men icke desto mindre har det alltid varit fullt möjligt att sluta.

Kanske är lättare att sluta om man inte tar medicinerna för rekreationellt syfte eller för att nå ett välmående? De som mår bra av medicinen verkar ha lättare att utveckla beroende.
Senast redigerad av Immortalis Idag kl. 00:57.
Citera
Idag, 01:18
Medlem
zombie-nations avatar
Hon fick testa ADHD-mediciner och blev knarkare. Det kan ju ha varit så. Men sanningen är ju att dessa mediciner oftare gör att barnet sedan inte blir missbrukare. Vissa får offras för andra, så funkar mediciner.

Självklart ska folk få sina mediciner utskrivna men det har blivit straff för de som sköter sig. De som inte sköter sig är det "synd om", men dem som sköter sig kallas beroende och deras mediciner rycks bort.

I många fall har vården gjort dem beroende men in mindre grad missbrukare. Men vården står inte för detta, utan anser att det är patientens eget fel att ha utvecklat ett beroende, dependence som i svensk vård blandas ihop med addiction. Man anses vara beroende även när man tar medicinen som förskrivet och har hjälp av den.

Vi underbehandlar ångest och smärta. Vi förstör liv. Vi lägger skuld på vanliga människor. Vanliga patienter likställs med narkomaner.

Sedan vill jag inte trycka ned narkomaner heller. De har något i sitt liv som de inte klarar. Vården har svikit dem. De som inte vill sluta visst, men de flesta vill det. Men det finns ingen modern hjälp. Narkomaner anses inte vara människor. De flesta narkomaner är inte våldsamma, det största problemet är att de måste leva under radarn. Vi är faktiskt alla människor och de som hatar för att hata kommer få hat tillbaka.
Citera
Idag, 02:39
Medlem
Kapuffs avatar
Citat:

Vad menar du med det?
Citera
Idag, 02:41
Medlem
Rouens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapuff
Vad menar du med det?
Om du inte fattar varför så vet jag inte varför jag skrev till dig.
Citera
Idag, 02:46
Medlem
Kapuffs avatar
Citat:
Om du inte fattar varför så vet jag inte varför jag skrev till dig.

Du klarar inte ens av att göra dig förstådd. Det är fan alltid sådär, en pajas som spottar ur sig fördommar utan någon som helst tanke bakom. Det finns nog bra mycket fler folk som dricker än röker weed skulle jag tro. Vart bor alla dessa "haschtomtar" då? Jag har i alla fall aldrig sett någon. Sett jävligt många alkisar dock.
Senast redigerad av Kapuff Idag kl. 02:50.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in