Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-12-28, 16:53
Medlem
Kul att man fick se ett blattebråk direkt i sändningen, de bara råkade vara på rätt plats i intervjun 4:20 in i klippet med Isabelle.
Citera
2024-12-28, 17:40
Medlem
Smekarn87s avatar
Man ska nog vara försiktig med adhd medicinen. Den är tyvärr helt fantastisk. Jag har tagit den utan rätt till den och har enorm respekt för den. Jag kan verkligen förstå tomrummet när man slutar.
Citera
2024-12-28, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PumpDump2
Släng in skräpet i fängelse 6-12 månader så är det stor sannolikhet att hon blir ren sedan.

Kanske låter hårt men hört många amerikanska hemlösa-missbrukare säga det är enda sättet att ändra på den livsstilen.

Visst man blir ren under tiden man sitter. Men man börjar direkt när man kommer ut.

Själv suttit 2 år. Det alla pratar om där inne är hur sugna de är på att få komma ut och börja knarka igen.
Citera
2024-12-28, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blaha95
Visst man blir ren under tiden man sitter. Men man börjar direkt när man kommer ut.

Själv suttit 2 år. Det alla pratar om där inne är hur sugna de är på att få komma ut och börja knarka igen.
Bland dom unga ”valparna” kanske men tror det kanske är lite annorlunda för dom som är 30+
Citera
2024-12-28, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av falurouge
Osäker på kategori men blev här

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ga...minell-pundare

Blir lätt offtopic men om vi fokuserar på Isabelle, vad vore det bästa för henne realistiskt?
Tre dagars avvänjning med bra vård, kanske en vecka för att få vila ut.
Sen ut i arbete, ett nytt schema i hennes liv, något fysiskt gärna. Men man måste hjälpa henne med det för hon har gett upp.
Fin tjej, hoppas vi som samhälle kan ge henne det stöd hon förtjänar. 🙏
Citera
2024-12-28, 19:28
Avstängd
DieselnDusts avatar
Citat:

"Isabelle fick sina första narkotiska preparat från Barn- och ungdomspsykiatrin. Sedan dess har hon varit beroende. SVT följde henne på jakten efter hasch och amfetamin i Gävle."

Blir lätt offtopic men om vi fokuserar på Isabelle, vad vore det bästa för henne realistiskt?
Få några års fängelse så hon kommer bort från gatan?
Är rubriken bara en dålig ursäkt? De flesta blir inte pundare av adhd medicin men vad ska vi göra med Isabelle?

scrollar man ner finns relaterade intervjuer i gävle att jämföra med
"Undersköterskan Susanna lever på gatan i Gävle – samlar burkar för att överleva"
"Robban har gått på amfetamin sedan han var 14: ”Första straffet var för mordförsök"

Påminner om softwhiteunderbelly intervjuer i usa
https://www.youtube.com/c/SoftWhiteUnderbelly

(Pratar isabelle vanlig gävledialekt? Låter inte som hon växte upp fattigt eller så är tjackisar bra på att använda "svåra" ord)

Andra trådar
(FB) Organiserade kriminella i Gävle? Finns det? Vem "styr" stan?
(FB) ”Skadlig ångestmedicin ännu vanlig” - Socialstyrelsen vill få bort benzo mot ångest
(FB) Ni som är missbrukare/alkisar, knarkare/pundare/brukare - varför började ni?
(FB) Vad gör narkomaner mer egoistiska än andra missbrukare, om nu detta är fallet?
(FB) folk som tar ADHD mediciner pratar extremt mycket
(FB) ADHD-diagnoser ökar 600%. Ingen tycks veta varför.
(FB) ADHD diagnos och testar mediciner - för stark effekt??
(FB) Skippa kolhydrater- ADHD & missbruk.
(FB) Hjälp. Måste lura läkaren.
(FB) Vilken adhd-medicin känns skönast?
Skämdes å hennes vägnar när jag läste reportaget 🫣

Och jag förstår varför hon inte får sin adhd medicin utskriven längre. Att bli "pigg" är liksom ingen egentlig skälig orsak till att få denna damp medicin förskrivet då den gör så mycket mer.

Så förlorade hon den på grund av att hon säger såna saker när det exempelvis är medicin uppföljning så har jag full förståelse. Och har hon torskat på kiss prov men inte vill visa att hon blivit ren från sido drogerna och för att då få tillbaka sin medicin så får hon skylla sig själv.

Vet flera som är narkomaner på papper som får det förskrivet och som blev det i sin ungdom just för att dom inte fick någon hjälp och valde då att börja självmedicinera för att stilla bland annat stormen som fanns inuti.

Så nej, jag köper inte att barn och ungdoms vården gjorde henne till en "olaglig narkoman". Det var hon nog innan men ville ha statligt amfetamin.
Citera
2024-12-28, 19:39
Medlem
Det är tyvärr nästintill omöjligt att tvinga någon att sluta med droger. Det enda man kan göra är att erbjuda hjälp när de förhoppningsvis själva finner viljan att sluta.

Det finns dom som aldrig hittar denna vilja, och i deras fall är det nog kört. Du kan skicka dom i finkan eller tvångsbehandling hur mycket du vill, vid första tillfälle kommer de leta sig tillbaka till drogerna ändå.

Varför? Av samma anledning som de började med drogerna, de kan inte hantera livet nyktert. Det kan bero på många olika anledningar; tidigare trauman, underliggande diagnoser, en dyster syn på framtiden.

Något måste klicka internt för att en pundare ska vara redo att ta sig an sitt missbruk. Och det är då vi måste se till att fånga upp dom och erbjuda stöd för att maximera deras chanser att hålla sig nyktra.
Citera
2024-12-28, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dolesn
Kul att man fick se ett blattebråk direkt i sändningen, de bara råkade vara på rätt plats i intervjun 4:20 in i klippet med Isabelle.

420 hehe... Och på jakt efter en gås i samma veva.
Slump?
Citera
2024-12-28, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smekarn87
Man ska nog vara försiktig med adhd medicinen. Den är tyvärr helt fantastisk. Jag har tagit den utan rätt till den och har enorm respekt för den. Jag kan verkligen förstå tomrummet när man slutar.
Haha ADHD-medicin blir du endast ”hög” av när du tar det dom första gångerna. Den kvinnan som dokumentären handlar om har nog mycket värre problem att deala med. Som hon inte gjort, därav skyller hon på sina mediciner. Man blir oftast inte ”tung narko-trash” av mediciner endast.
Senast redigerad av PumpDump2 2024-12-28 kl. 21:13.
Citera
2024-12-28, 21:17
Medlem
In med dom i fängelse, hård konditionsträning och styrkelyft, äta bra mat och se till att dom får en bra hobby som håller dom upptagna utanför arbete
Citera
2024-12-28, 21:22
Medlem
Citat:

"Isabelle fick sina första narkotiska preparat från Barn- och ungdomspsykiatrin. Sedan dess har hon varit beroende. SVT följde henne på jakten efter hasch och amfetamin i Gävle."

Få några års fängelse så hon kommer bort från gatan?
Är rubriken bara en dålig ursäkt? De flesta blir inte pundare av adhd medicin men vad ska vi göra med Isabelle?

scrollar man ner finns relaterade intervjuer i gävle att jämföra med
"Undersköterskan Susanna lever på gatan i Gävle – samlar burkar för att överleva"
"Robban har gått på amfetamin sedan han var 14: ”Första straffet var för mordförsök"

Påminner om softwhiteunderbelly intervjuer i usa
https://www.youtube.com/c/SoftWhiteUnderbelly

(Pratar isabelle vanlig gävledialekt? Låter inte som hon växte upp fattigt eller så är tjackisar bra på att använda "svåra" ord)

Andra trådar
(FB) Organiserade kriminella i Gävle? Finns det? Vem "styr" stan?
(FB) ”Skadlig ångestmedicin ännu vanlig” - Socialstyrelsen vill få bort benzo mot ångest
(FB) Ni som är missbrukare/alkisar, knarkare/pundare/brukare - varför började ni?
(FB) Vad gör narkomaner mer egoistiska än andra missbrukare, om nu detta är fallet?
(FB) folk som tar ADHD mediciner pratar extremt mycket
(FB) ADHD-diagnoser ökar 600%. Ingen tycks veta varför.
(FB) ADHD diagnos och testar mediciner - för stark effekt??
(FB) Skippa kolhydrater- ADHD & missbruk.
(FB) Hjälp. Måste lura läkaren.
(FB) Vilken adhd-medicin känns skönast?

Jag har ätit adhd medicin i snart 8 år. Jag kan utan problem vara utan den. Adhd medicin är inte beroendeframkallande för individer med adhd.
Citera
2024-12-28, 22:00
Avstängd
DieselnDusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Traveller7
Vi föds som olagliga knarkare. Med en lust för blood!! Eller nåt.
Och det var bara en som kunde släcka min törst. Jesus.
Seriöst Jesus har räddat mig.

Men jag blev som frälst när jag fick smaka benso första gången. Det var som en halo över mitt huvud. Och ett varmt skimmer runt allt ljus. Sen när jag fick en burk med mina första antidepp kände jag. Va, kan det vara lagligt att må såhär bra? Så billigt. Nästan gratis. Vad naivt och omoget. Så dum var inte ens jag? Men ack en beroendeperson. Slav till synden.
Det blev dyrt sen för jag hade inte ordning på grejerna. Hade inte blivit fri. Frälst från det som gjorde att drogerna kändes bra. Synden.

34Jesus svarade: "Jag försäkrar er, att ni är slavar under synden varenda en.
Jesus svarade dem: ”Med all säkerhet (amen, amen) säger jag er: Alla som vanemässigt praktiserar att göra synd (bryter mot Guds bud, missar målet) är syndens slavar.

Jesus kom för att fullborda. Uppfylla lagen. Då behöver vi inte vara olagliga för att må bra. Vara sanna och riktiga. Det var ju omöjligt för mig förut så allt var ju bedrägeri. Fast man trodde på nåt gott. Att livet är heligt.
Levde jag i synd. För jag trodde inte på Jesus Kristus som det krävs. Som vi kräver. Som jag fordra. Såklart. Så nära men ändå så långt borta.

Vilken härva man upplevde det. Trodde inte livet kunde bli såhär. På riktigt.
Man var fast i en härva. Djävulens lögner.. Fadern av lögner.
Ok, bra för dig då att du har hittat din frälsare eller vad jag ska säga. Men är inte vi alla syndare på ett eller annat sätt 🤔

Och ja, det verkar vara lätt att trilla dit på benso som jag har förstått det.

Har själv självmedicinerat och ser det inte som att jag var olaglig. Jag hjälpte mig själv bara när ingen annan gjorde. Men visst var det några som föll för dessa benso och började med även med tyngre saker.

Ursäkta att jag frågar, men.. Äter du dessa lyckopiller fortfarande?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in