Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
Igår, 12:26
Medlem
gnade igenom sport bilagan och dr finns lite fys frgor till damerna och herrarna. Jag tycker brudarna ser ut som monster med massa muskler p rumpa och lr dessutom (avgrande fr marklyft) de vara nn sa att hon krde ngra rep p 90 kg nn annan sa att hon maxat p 100.

Jag r faktiskt frvnad ver att dom inte kan dra upp mer. Visst dom har ett stort underlge emot mn i militrpress men med tanke p att marklyft aktiverar hela kroppen och frmodligen underkroppen mest. Tycker jag att de r konstigt att en kvinna i toppform och med grym allround fysik, som vger kring 60 kg inte klarar mer. ven om dom inte kr vningen ofta.
Senast redigerad av Ki Igår kl. 12:31.
Citera
Igår, 12:35
Medlem
De flesta otrnade mn klarar 100. Lter rimligt.
Citera
Igår, 12:35
Medlem
slagskotts avatar
De fr inte bulka p sig med fr mycket muskler, de blir fr tunga och strre muskler suger mer energi
Citera
Igår, 12:44
Medlem
dwgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ki
gnade igenom sport bilagan och dr finns lite fys frgor till damerna och herrarna. Jag tycker brudarna ser ut som monster med massa muskler p rumpa och lr dessutom (avgrande fr marklyft) de vara nn sa att hon krde ngra rep p 90 kg nn annan sa att hon maxat p 100.

Jag r faktiskt frvnad ver att dom inte kan dra upp mer. Visst dom har ett stort underlge emot mn i militrpress men med tanke p att marklyft aktiverar hela kroppen och frmodligen underkroppen mest. Tycker jag att de r konstigt att en kvinna i toppform och med grym allround fysik, som vger kring 60 kg inte klarar mer. ven om dom inte kr vningen ofta.

De trnar uthllighet s stora muskler behver de inte,
Citera
Igår, 12:47
Medlem
De behver DYNAMISK styrka,
det trnas bst med lite mindre vikt, fler repetitioner.
Citera
Igår, 12:56
Medlem
fittanstickerframs avatar
Citat:
nn sa att hon krde ngra rep p 90 kg nn annan sa att hon maxat p 100.

Reps p 90 r ju inte samma sak som att dra maxvikten p ett rep. Reppar man 90 drar man mycket mer i ett rep, men varfr skulle en skidkare vara intresserad av att veta sitt absoluta PB i marklyft? Fr en skidkare r det en enorm risk att skada lndryggen och frutom egot finns det ingen vinst i att veta, fr att de inte tvlar i styrkelyftning.

Dremot vet de nog p minuten hur snabbt de kan springa en mil.
Citera
Igår, 13:03
Medlem
CalzoneItalias avatar
Dom som r bst p sprint kr vl mer styrka kan jag tnka mig . Behvs ju starka muskler fr att kunna trycka ifrn ordentligt . Som 100m lpare i friidrott som r muskulsa .
Citera
Igår, 14:13
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittanstickerfram
Reps p 90 r ju inte samma sak som att dra maxvikten p ett rep. Reppar man 90 drar man mycket mer i ett rep, men varfr skulle en skidkare vara intresserad av att veta sitt absoluta PB i marklyft? Fr en skidkare r det en enorm risk att skada lndryggen och frutom egot finns det ingen vinst i att veta, fr att de inte tvlar i styrkelyftning.

Dremot vet de nog p minuten hur snabbt de kan springa en mil.

Sg en video en gng frestllande Charlotte Kalla p gymet och trs nstan garantera att Ts missuppfattat ngot vsentligt.
Citera
Igår, 15:15
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

De skulle bli stela som pinnar om de lyfte fr tungt.
Citera
Igår, 15:31
Medlem
fittanstickerframs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Sg en video en gng frestllande Charlotte Kalla p gymet och trs nstan garantera att Ts missuppfattat ngot vsentligt.

Tnker du p den hr? https://www.youtube.com/watch?v=INHnaLpNL9I

Innan gympasset med fokus p explosivitet har de vrmt upp med att springa en mil. Sen reppar hon 50 kg i bde seal rows och bnkpress med ftterna i luften. Hon uppger ven att hennes max i bnkpress varit 57,5 kg, jag fr anta att det ocks r reps med ftterna i luften eftersom skillnaden skulle varit strre annars om det gllde klassisk bnkpress med tillhrande driv och stabilitet frn benen.

Med std av ftterna hade hon nog pressat nrmare 80 kg minst som PB fr 1 rep. Det r i niv med vad Elsa Karlsson tog nr hon slog rekord som ungdom i bnkpress i SM i viktklass -57. Ngra r senare nr hon gick upp till 69 kg blev Elsa vrldsmstare med 123,5 kg i bnkpress...

Tekniken r lite sdr p Charlottes seal rows och blondinens snatch i bakgrunden med sned stng, men det r helt klart godknt speciellt med tanke p att de redan sprungit en mil.

Jag hller helt med dig. Det hr r lngt ifrn svaga tjejer. En genomsnittslig Svensson-spnnis skulle ha svrt att hlla samma tempo p gymmet, om de ens skulle ta sig dit efter uppvrmningen.

Jag vgar sga att med fullt fokus p styrketrningen hade damernas skidlandslag varit i god form fr styrkelyft p elitniv efter hgst ett par mnader.
Citera
Igår, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nunjapiznes
De flesta otrnade mn klarar 100. Lter rimligt.

r lite tveksam till detta, folk verlag r betydligt klenare n vad man tror. Men det skulle vara intressant att testa i verkligheten, ta som exempel 100 slumpvis utvalda mn och sen lta dessa testa max i de vanliga basvningarna.

Kanske ven dela upp i ldersgrupper, 20-30 och 40-50 r.
Citera
Igår, 15:45
Medlem
Vger du 55 r det nstan dubbla kroppsvikten. Hur mnga killar inom uthllighetsidrott gr mer n s?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in