Citat:
Ursprungligen postat av
Europe
Jag tycker nog att det är en lite för generell beskrivning av både klassiska och icke-klassiska musiker. Det finns faktiskt en hel del andra musiker som för brödfödan spelar exakt det som deras uppdragsgivare förväntar sig av dem.
Till och med inom rockmusiken finns denna spännvidd mellan nivån av virtuositet och artisteri. När jag växte upp ansåg många att t.ex. Steve Vai var en bättre gitarrist än Jimi Hendrix. Och tekniskt sett var han säkert det. Jag gillade dock mer Hendrix på grund av hela paketet med gitarrspel, innovation, låtskrivande, artistskap o.s.v. Samtidigt kan jag föredra vissa klassiska gitarrister framför andra, trots att de framför samma kända verk, så helt opersonligt är inte heller klassiska musikers spelande.
Jag läste en intressant artikel som hävdade att för att idag bli accepterad som musiker i finare jazzkretsar i USA, så måste du i regel gått vissa dyra musikutbildningar. Det har gjort att bli jazzmusiker har blivit en grej för folk från mer välbärgade familjer. De svarta outbildade jazzmusiker som en gång i tiden utvecklade genren skulle idag inte platsa i den. Nu vet jag i och för sig inte hur korrekt det påståendet är.
Nu går jag lite offtopic här men det fetade påståendet stämmer en hel del.
Jag har den erfarenheten personligen.
Det gäller även i Sverige, det är oftast en viss klick som studerar jazz på "Ackis." Dvs Kungliga Musikhögskolan.
Det finns även ett annat problem med jazzutbildningarna som äntligen börjat att uppmärksammas på internationell nivå och det är att folk som kommer ut därifrån ofta låter och spelar likadant.
Ironin blir att musiken blir sämre fast den skall vara edgy.
Nu skall dock även sägas att det finns en motreaktion bland jazzmusiker och andra kring detta så det skapas även massor av ny musik som inte har fastnat i tråkiga hjulspår.
Jazz är egentligen bara en av många benämningar på musik och musik är innovation och om man stoppar den i en glasburk så dör den.
Jag kan hålla med Ts observation till viss del men det är mera komplicerat än så.
Klassiska musiker är musiker men de kanske inte alltid är konstnärer som driver musiken framåt.
Utan mera hantverkande musiker.
Thåström är en tex konstnär oavsett vad man smakmässigt tycker.
Allt får plats.