• 4
  • 5
2024-12-29, 11:52
Medlem
PK-Jannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kattemeettt
Ja pratar inte om hur skickliga dom är i hur många 64 / delar dom spelar i 250 bpm/h
Okej, hör mig ut.

Jag tänker att det för de mesta handlar om överklassungar som lever ut sina föräldrars drömmar i tonerna av oboes violiner, flyglar och timpanis.
Fråga dom om va deras violiner har för träslag så ser dom ut som fågelholkar utan familj.
En pianist ringer ofta en som stämmer deras pianon, för dom saknar kunskap själva.
Imaginera en gitarrist som lämnar in gitarren för stämning.
Ah, dom finns säkert, men ovanligt.
En gitarist pratar sig gärna varm om greppbrädor i lönn och rosewood.
Knappast att den där bastubagubben pratar om mässing hela dagarna.
Micar, tjocklek på strängar, plektrum, kabellängd mellan fx pedaler och högtalarlådor är ingenting i översättning som tilltalar den klassiska musikern.
Dom vill bara står där me sin blockflöjt och hobbitöron.

Klassiska musiker skriver ju knappt ens sin egen musik.
Fråga en fagott i din bekantskspskrets om deras egna kompositioner.
Nä, just det. Utan notpapper från Bethoven eller mozart är dom ingenting.

Den klassiska nördmusikern blir helt förvirrad när notpapprerna saknas, eller när arrangemang plötsligt kastas om. Det finns en uppsjö av såna videos på youtube.

Då ska de kommas ihåg att det här är "musiker" som övar och åter övar, inte helt sällan till stycken som skrevs flera hundra år, innan dom själva såg ljuset.
Deras överklassföräldrar har spinnat Bach alster på LP's sen vaggtider.
Så va är det som gör den klassiske musikern smått efterbliven? För dom saknar följande skills
Improvisation och öva in en låt på 3 minuter
Perfect pitch?
Eget komponerade
Stämma instrument
Ljudteknik.

Fast ja erkänner att saxomofonen är lite småcool.

Men hur hade de sett ut om Dragon force eller tex nåt avantgarde band hade stövlat ut på scenen med notställ i högsta hugg, tätt bakom en stolt dirigent?

Givetvis är de musiker med högst sannolikt en gedigen grund inom musikteori, bara för att någon "bara" spelar fiol betyder inte det att de inte kan någonting om något annat inom ämnet musik. Ett klassiskt exempel är en pianist som utbildat sig inom klassisk musik först och sedan använder dessa kunskaper för att börja producera lite mer modern musik, blir ofta bra.

Edit: exempel på människor som gjort resan jag nämner.

Eddie Mercury
Sting
Alicia Keys
Chris Martin/Coldplay
Enya
Sarah Brightman

Finns många fler men där har du några exempel i alla fall.
Senast redigerad av PK-Janne 2024-12-29 kl. 12:00. Anledning: Tillägg av exempel på musiker som gått vidare från klassisk musik till artisteri
Citera
2024-12-29, 12:08
Medlem
Trollet420s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Frank Zappa menar du? Den såg jag på 70-talet

Ja precis riktigt bra musikal
Citera
2024-12-29, 12:13
Medlem
Creaturs avatar
TS har en absurt negativ syn på klassiska musikers färdigheter. Men det korn av sanning som ändå finns där är att den musik som bygger på reproduktion av notskrift fungerar annorlunda än folkliga musikgenrer, som i högre utsträckning bygger på improvisation och gehör. Det är märkligt hur vissa klassiskt skolade inte kan spela en enkel melodi på pianot om de inte har noter. Men det förtar ju inte den enorma skicklighet de besitter. Det är helt enkelt olika förmågor. Sen finns många som kan båda sakerna förstås.
Citera
2024-12-29, 14:10
Medlem
Sinnerstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Jag tycker nog att det är en lite för generell beskrivning av både klassiska och icke-klassiska musiker. Det finns faktiskt en hel del andra musiker som för brödfödan spelar exakt det som deras uppdragsgivare förväntar sig av dem.

Till och med inom rockmusiken finns denna spännvidd mellan nivån av virtuositet och artisteri. När jag växte upp ansåg många att t.ex. Steve Vai var en bättre gitarrist än Jimi Hendrix. Och tekniskt sett var han säkert det. Jag gillade dock mer Hendrix på grund av hela paketet med gitarrspel, innovation, låtskrivande, artistskap o.s.v. Samtidigt kan jag föredra vissa klassiska gitarrister framför andra, trots att de framför samma kända verk, så helt opersonligt är inte heller klassiska musikers spelande.

Jag läste en intressant artikel som hävdade att för att idag bli accepterad som musiker i finare jazzkretsar i USA, så måste du i regel gått vissa dyra musikutbildningar. Det har gjort att bli jazzmusiker har blivit en grej för folk från mer välbärgade familjer. De svarta outbildade jazzmusiker som en gång i tiden utvecklade genren skulle idag inte platsa i den. Nu vet jag i och för sig inte hur korrekt det påståendet är.

Nu går jag lite offtopic här men det fetade påståendet stämmer en hel del.
Jag har den erfarenheten personligen.
Det gäller även i Sverige, det är oftast en viss klick som studerar jazz på "Ackis." Dvs Kungliga Musikhögskolan.

Det finns även ett annat problem med jazzutbildningarna som äntligen börjat att uppmärksammas på internationell nivå och det är att folk som kommer ut därifrån ofta låter och spelar likadant.

Ironin blir att musiken blir sämre fast den skall vara edgy.

Nu skall dock även sägas att det finns en motreaktion bland jazzmusiker och andra kring detta så det skapas även massor av ny musik som inte har fastnat i tråkiga hjulspår.

Jazz är egentligen bara en av många benämningar på musik och musik är innovation och om man stoppar den i en glasburk så dör den.

Jag kan hålla med Ts observation till viss del men det är mera komplicerat än så.

Klassiska musiker är musiker men de kanske inte alltid är konstnärer som driver musiken framåt.
Utan mera hantverkande musiker.

Thåström är en tex konstnär oavsett vad man smakmässigt tycker.

Allt får plats.
Senast redigerad av Sinnersten 2024-12-29 kl. 14:16.
Citera
2024-12-29, 14:11
Medlem
Guzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PK-Janne
Givetvis är de musiker med högst sannolikt en gedigen grund inom musikteori, bara för att någon "bara" spelar fiol betyder inte det att de inte kan någonting om något annat inom ämnet musik. Ett klassiskt exempel är en pianist som utbildat sig inom klassisk musik först och sedan använder dessa kunskaper för att börja producera lite mer modern musik, blir ofta bra.

Edit: exempel på människor som gjort resan jag nämner.

Eddie Mercury
Sting
Alicia Keys
Chris Martin/Coldplay
Enya
Sarah Brightman

Finns många fler men där har du några exempel i alla fall.

Sting har väl jazzbakgrund.
Citera
2024-12-29, 22:41
Medlem
PK-Jannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guz
Sting har väl jazzbakgrund.

My bad, det har du nog rätt i.
Citera
2024-12-30, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kattemeettt
Ja pratar inte om hur skickliga dom är i hur många 64 / delar dom spelar i 250 bpm/h
Okej, hör mig ut.

Jag tänker att det för de mesta handlar om överklassungar som lever ut sina föräldrars drömmar i tonerna av oboes violiner, flyglar och timpanis.
Fråga dom om va deras violiner har för träslag så ser dom ut som fågelholkar utan familj.
En pianist ringer ofta en som stämmer deras pianon, för dom saknar kunskap själva.
Imaginera en gitarrist som lämnar in gitarren för stämning.
Ah, dom finns säkert, men ovanligt.
En gitarist pratar sig gärna varm om greppbrädor i lönn och rosewood.
Knappast att den där bastubagubben pratar om mässing hela dagarna.
Micar, tjocklek på strängar, plektrum, kabellängd mellan fx pedaler och högtalarlådor är ingenting i översättning som tilltalar den klassiska musikern.
Dom vill bara står där me sin blockflöjt och hobbitöron.

Klassiska musiker skriver ju knappt ens sin egen musik.
Fråga en fagott i din bekantskspskrets om deras egna kompositioner.
Nä, just det. Utan notpapper från Bethoven eller mozart är dom ingenting.

Den klassiska nördmusikern blir helt förvirrad när notpapprerna saknas, eller när arrangemang plötsligt kastas om. Det finns en uppsjö av såna videos på youtube.

Då ska de kommas ihåg att det här är "musiker" som övar och åter övar, inte helt sällan till stycken som skrevs flera hundra år, innan dom själva såg ljuset.
Deras överklassföräldrar har spinnat Bach alster på LP's sen vaggtider.
Så va är det som gör den klassiske musikern smått efterbliven? För dom saknar följande skills
Improvisation och öva in en låt på 3 minuter
Perfect pitch?
Eget komponerade
Stämma instrument
Ljudteknik.

Fast ja erkänner att saxomofonen är lite småcool.

Men hur hade de sett ut om Dragon force eller tex nåt avantgarde band hade stövlat ut på scenen med notställ i högsta hugg, tätt bakom en stolt dirigent?

Brukar du stämma gitarren själv? Intonera den? På gehör? Kanske rent av på absolut gehör?

Jag skulle gissa att genomsnittsgitarristen drar fram stämmapparaten för att stämma, någon enstaka drar väl fram stämgaffeln. Sen om det behöver intoneras så blir det väl till att lämna in den? Tillhör du någon av dessa kan du nog dra något gammalt över dig istf att ondgöra dig över att man låter någon stämma pianot åt en med sina 220 strängar om du inte ens kan hålla ordning på 6.

Vad gäller övriga musiker så stämmer de garanterat sina instrument själva, det är ju bara en som har privilegiet att slippa stämma instrumentet när koncerten skall börja. Notera att alla dessutom stämmer på gehör och baserat på bara en kort referenston i början av stämningen (som man dessutom får gilla läget på även om den avviker från vad ens eventuella absoluta göhör säger).
Citera
2024-12-30, 15:55
Medlem
Visst är det många som spelar piano, liksom många andra instrument, som saknar förmåga att spela något alls utan noter. Dock är en solopianist en tolkare av noterna; samma verk av exv. Debussy kan spelas på rätt olika sätt, även om noterna är givna. I en symfoniorkester måste alla dra åt samma håll, så då är dirigenten den som tolkar noterna, och de skolade musikerna är lyhörda utförare.
Klassperspektivet är litet intressant, för övrigt: jag har hört från initierad källa (som jobbar i branschen i UK) att om man ska slå igenom inom populärmusiken internationellt idag så måste man komma från en riktigt rik familj, eller vara född in i branschen med de rätta kontakterna. Att bara ha talang och ambitioner osv räcker ingenstans. Det är för litet pengar i skivförsäljning idag, så det är litet som i F1: Du får inte kontrakt med Ferrarri bara för att du är bäst på att köra bil... kanske är den kommersiella popen den verkliga överklassmusiken idag, sett till utövarna?
Citera
2024-12-30, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tcproc
Håller med dig där helt klart. En notering dock till att mästarnas kompositioner är nåt som verkligen kan öva upp din teknik. Men vart du gör det spelar kanske inte sån stor roll som du säger. Dock är det en enorm fördel att få lära sig av någon som redan kan detta än att sitta för sig själv och försöka klura ut en hel mozartlåt för att jobba in teknik till vad nu ditt syfte än är att uppnå med att bli skicklig.

Dock tror jag starkt på att teknik och känsla kan vara väldigt separerade. En musiker kanske kan spela alla rätta noter utan att ha samma känsla som en annan musiker.
Ja det hjälper att ha någon typ av lärare eller någon annan som ligger över en själv för att förklara och visa helt klart.

Känsla är ganska abstrakt och till viss del subjektivt. Man lär sig helt klart frasera bättre efterhand som man förbättrar gehör osv. men sen är det individuellt åt vilket håll man går. Jag är t.ex. ett stort fan av dream theater och John Petrucci som jag tycker ligger i en egen liga vad gäller känsla. Samtidigt ser många honom som en robot utan känsla för att han troligen är den mest tekniskt kompletta (kända) gitarristen i nuläget och shreddar en hel del. Jag tror känsla i slutändan ofta handlar om en kombination av musiksmak och frasering. Tekniken möjliggör sen för musikern att spela det som kommer fram i huvudet.

Men känslan är helt klart nödvändig för att tekniken ska vara användbar. Någon med undermålig teknik kan fortfarande skapa musik folk tycker om.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in