• 1
  • 2
2024-12-28, 18:22
Medlem
Ja pratar inte om hur skickliga dom är i hur många 64 / delar dom spelar i 250 bpm/h
Okej, hör mig ut.

Jag tänker att det för de mesta handlar om överklassungar som lever ut sina föräldrars drömmar i tonerna av oboes violiner, flyglar och timpanis.
Fråga dom om va deras violiner har för träslag så ser dom ut som fågelholkar utan familj.
En pianist ringer ofta en som stämmer deras pianon, för dom saknar kunskap själva.
Imaginera en gitarrist som lämnar in gitarren för stämning.
Ah, dom finns säkert, men ovanligt.
En gitarist pratar sig gärna varm om greppbrädor i lönn och rosewood.
Knappast att den där bastubagubben pratar om mässing hela dagarna.
Micar, tjocklek på strängar, plektrum, kabellängd mellan fx pedaler och högtalarlådor är ingenting i översättning som tilltalar den klassiska musikern.
Dom vill bara står där me sin blockflöjt och hobbitöron.

Klassiska musiker skriver ju knappt ens sin egen musik.
Fråga en fagott i din bekantskspskrets om deras egna kompositioner.
Nä, just det. Utan notpapper från Bethoven eller mozart är dom ingenting.

Den klassiska nördmusikern blir helt förvirrad när notpapprerna saknas, eller när arrangemang plötsligt kastas om. Det finns en uppsjö av såna videos på youtube.

Då ska de kommas ihåg att det här är "musiker" som övar och åter övar, inte helt sällan till stycken som skrevs flera hundra år, innan dom själva såg ljuset.
Deras överklassföräldrar har spinnat Bach alster på LP's sen vaggtider.
Så va är det som gör den klassiske musikern smått efterbliven? För dom saknar följande skills
Improvisation och öva in en låt på 3 minuter
Perfect pitch?
Eget komponerade
Stämma instrument
Ljudteknik.

Fast ja erkänner att saxomofonen är lite småcool.

Men hur hade de sett ut om Dragon force eller tex nåt avantgarde band hade stövlat ut på scenen med notställ i högsta hugg, tätt bakom en stolt dirigent?
Citera
2024-12-28, 18:49
Medlem
proconsuls avatar
Man behöver inte vara kompositör för att vara musiker. Man behöver heller inte snacka sig trött om olika pedaler eller strängar för att vara en skicklig musiker.
För att klara av en klassisk skolning i musik måste man vara oerhört driven, målmedveten och begåvad.
Varför du blandar in föräldrar och uppväxt är obegripligt.
Självklart har de perfekt pitch och kan stämma sina instrument, va fan?

Och vad spelar det för rollom man spelar musik som är hundra år gammal? Hur gammal får musiken vara för att man ska räknas som musiker enligt dig?
Senast redigerad av proconsul 2024-12-28 kl. 18:53.
Citera
2024-12-28, 18:54
Medlem
Snarare överambitiös medelklass
Citera
2024-12-28, 19:15
Medlem
Självklart, klassisk musik är rent musikaliskt, helt annat än oväsendet många lyssnar på idag.
Citera
2024-12-28, 19:18
Medlem
kalkryggars avatar
Ja de är absolut riktiga musiker. I många fall hanterar de musikens värld bättre än dagens popsnören.
Citera
2024-12-28, 21:03
Medlem
Tcprocs avatar
TS låter som en tönt som stör sig på någon i sin omgivning som förmodligen är väldigt begåvad i klassisk musik och då måste skriva av sig.

Du vet att piano stämmare är ett yrke? Det är inte direkt lika enkelt som att stämma en gitarr på 20 sekunder.

Och folk lämnar inte in gitarren för att stämma den. Men möjligtvist för att justera intoneringen.

Du vet knappt vad du pratar om.
Citera
2024-12-28, 22:02
Medlem
Forever Winters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kattemeettt
Ja pratar inte om hur skickliga dom är i hur många 64 / delar dom spelar i 250 bpm/h
Okej, hör mig ut.

Jag tänker att det för de mesta handlar om överklassungar som lever ut sina föräldrars drömmar i tonerna av oboes violiner, flyglar och timpanis.
Fråga dom om va deras violiner har för träslag så ser dom ut som fågelholkar utan familj.
En pianist ringer ofta en som stämmer deras pianon, för dom saknar kunskap själva.
Imaginera en gitarrist som lämnar in gitarren för stämning.
Ah, dom finns säkert, men ovanligt.
En gitarist pratar sig gärna varm om greppbrädor i lönn och rosewood.
Knappast att den där bastubagubben pratar om mässing hela dagarna.
Micar, tjocklek på strängar, plektrum, kabellängd mellan fx pedaler och högtalarlådor är ingenting i översättning som tilltalar den klassiska musikern.
Dom vill bara står där me sin blockflöjt och hobbitöron.

Klassiska musiker skriver ju knappt ens sin egen musik.
Fråga en fagott i din bekantskspskrets om deras egna kompositioner.
Nä, just det. Utan notpapper från Bethoven eller mozart är dom ingenting.

Den klassiska nördmusikern blir helt förvirrad när notpapprerna saknas, eller när arrangemang plötsligt kastas om. Det finns en uppsjö av såna videos på youtube.

Då ska de kommas ihåg att det här är "musiker" som övar och åter övar, inte helt sällan till stycken som skrevs flera hundra år, innan dom själva såg ljuset.
Deras överklassföräldrar har spinnat Bach alster på LP's sen vaggtider.
Så va är det som gör den klassiske musikern smått efterbliven? För dom saknar följande skills
Improvisation och öva in en låt på 3 minuter
Perfect pitch?
Eget komponerade
Stämma instrument
Ljudteknik.

Fast ja erkänner att saxomofonen är lite småcool.

Men hur hade de sett ut om Dragon force eller tex nåt avantgarde band hade stövlat ut på scenen med notställ i högsta hugg, tätt bakom en stolt dirigent?

Du menar på fullt allvar att stämma ett piano och en gitarr ligger på samma nivå? Hur vore det om du öppnade upp ett piano och ser hur det ser ut inuti?

Och nej, långt ifrån alla gitarrister pratar om träslag och dylikt. Snarare teknik som effekter och dylikt.
De flesta rockgitarrister vet nog knappt vilket träslag deras gitarrer är gjorda från.

De flesta musiker skriver inte sin egen musik. I ett traditionellt rock/popband är det oftast EN låtskrivare. Resten spelar det personen skrivit. De trummisar/basister som skriver sin egen musik är nog lätträknade.

Vad gäller notläsning så är det något klassiskt skolade musiker slår den generella musikern på fingrarna. Det är en förutsättning i deras värld medans rockmusiker tragglar i replokalen för att lära sig musiken utantill.
Citera
2024-12-28, 22:10
Medlem
TS är ett apskaft. Försöker göra sig lustig på människor som verkligen brinner för musik, behärskar såväl musiken, noter, och sitt instrument, och göra klassisk musik till en klassfråga.
Citera
2024-12-28, 22:30
Medlem
Amazon-mannens avatar
Hellre 1 klassiskt skolad musiker än 10 negerdunksmusiker på P3..
Citera
2024-12-28, 22:33
Medlem
Tcprocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nunjapiznes
TS är ett apskaft. Försöker göra sig lustig på människor som verkligen brinner för musik, behärskar såväl musiken, noter, och sitt instrument, och göra klassisk musik till en klassfråga.

Förmodligen för att TS själv har noll passion.
Citera
2024-12-28, 23:06
Medlem
Jag tjänar min brödföda på "klassisk musik" kan man säga, rör mig regelbundet i våra stora konsert/operahus i Sverige, fast jag är inte musiker själv. Mer än så vill jag inte säga för att inte outa mig själv, men ändå ge legitimitet.

Nej, jag håller med TS. Många men inte alla klassiska musiker är inte musiker. Det är inte precis dem som tar fram och jammar/improviserar. Jag ser dem som robotar som övar på att bli bättre på att utföra/följa en detaljerad instruktion (noterna). De "förstår" inte musiken särskilt ofta och saknar känsla. När/om de spelar utan noter så har de memorerat/utantill-lärtsig likt ekonomistudenter som tentapluggat ex-tentor. De har inte förstått.
Citera
2024-12-28, 23:21
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Att spela Proud Mary med tre ackord eller ett klassiskt stycke på 27 minuter där varje ton ska sitta perfekt är två helt olika saker och kräver två helt olika färdigheter skulle jag säga.

Att stämma en gitarr tar väl max fem minuter, att stämma ett piano tar mellan 1-2 timmar. Det är även en yrkestitel men tror väldigt få har gitarrstämmare som titel på visitkortet även om det säkerligen finns. Två helt skilda jobb skulle jag säga men en pianostämmare klarar säkerligen av gitarren men tror inte gitarrstämmaren fixar att stämma pianot.

Jag är inte musiker men gillar både klassiskt och rock, helt beroende på humör och tillfälle.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in