• 1
  • 2
2024-12-28, 19:22
Medlem
Larmdjungelns avatar
Det teoretiska caset är:
Har tagit hand om ett vilt djur som hittades nyfött, skadat och väldigt nära döden och nu är vuxet. Detta djur behöver en veterinär. Hur fn gör man då?
I teorin är djuret helt tamt, mår mycket bra men saknar möjlighet att klara sig i det vilda. Exempelvis "fågel som inte kan flyga 100%igt, halt fyrfota djur osv".

Någon som har en bra idé?
Citera
2024-12-28, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Larmdjungeln
Det teoretiska caset är:
Har tagit hand om ett vilt djur som hittades nyfött, skadat och väldigt nära döden och nu är vuxet. Detta djur behöver en veterinär. Hur fn gör man då?
I teorin är djuret helt tamt, mår mycket bra men saknar möjlighet att klara sig i det vilda. Exempelvis "fågel som inte kan flyga 100%igt, halt fyrfota djur osv".

Ring Skansen-Jonas. Seriöst alltså, han är cool och kan ge dig bra råd.
Citera
2024-12-28, 20:20
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Det teoretiska caset är:

De flesta veterinärer är riktiga djurvänner. Ring en liten enmansfirma som har bra recensioner och fråga. Kanske vet de vem du kan prata med. Är det någon enskild så kan ni säkert lösa betalning svart. Du behöver ju inte berätta vem du är heller.
Citera
2024-12-28, 21:06
Medlem
Citat:
Det teoretiska caset är:

Eftersom du skriver nyfött så borde det vara ett däggdjur. (Ägg kläcks).

Med den lilla informationen du ger är det svårt att svara.

Hur gammalt blir djuret i snitt?
Hur stort är djuret?
Lever djuret i grupp/flock vanligtvis?
Vill ni behålla djuret?

Varför är det ett problem att överlämna det till en veterinär?
Senast redigerad av Saren 2024-12-28 kl. 21:21.
Citera
2024-12-28, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saren
Därför att man får inte ha vilda djur som tamdjur i Sverige utan tillstånd, och beroende på omständigheterna kan veterinären vara skyldig att anmäla detta till berörd myndighet.
Citera
2024-12-28, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saren
Eftersom du skriver nyfött så borde det vara ett däggdjur. (Ägg kläcks).

Med den lilla informationen du ger är det svårt att svara.

Hur gammalt blir djuret i snitt?
Hur stort är djuret?
Lever djuret i grupp/flock vanligtvis?
Vill ni behålla djuret?

Gissningsvis så är det ett djur som man ej får ha som tamdjur. Så personen är orolig för att bli anmäld.

https://jordbruksverket.se/djur/hund...-sallskapsdjur

"Vissa djur är förbjudna att hålla som privatperson i Sverige
Det är inte tillåtet att hålla apor, rovfåglar och rovdjur andra än hundar, katter, grävlingar och tama illrar som sällskapsdjur. Du får heller inte ha korsningar mellan tamkatt och vilda kattdjur eller mellan tamhund och vilda hunddjur. Djuren måste vara födda och uppfödda i fångenskap för att få hållas som sällskapsdjur. Du får inte ha djur som fångats i det vilda."
Citera
2024-12-28, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smulgubbe
Därför att man får inte ha vilda djur som tamdjur i Sverige utan tillstånd, och beroende på omständigheterna kan veterinären vara skyldig att anmäla detta till berörd myndighet.

Citat:
Ursprungligen postat av adyring
Gissningsvis så är det ett djur som man ej får ha som tamdjur. Så personen är orolig för att bli anmäld.

https://jordbruksverket.se/djur/hund...-sallskapsdjur

"Vissa djur är förbjudna att hålla som privatperson i Sverige
Det är inte tillåtet att hålla apor, rovfåglar och rovdjur andra än hundar, katter, grävlingar och tama illrar som sällskapsdjur. Du får heller inte ha korsningar mellan tamkatt och vilda kattdjur eller mellan tamhund och vilda hunddjur. Djuren måste vara födda och uppfödda i fångenskap för att få hållas som sällskapsdjur. Du får inte ha djur som fångats i det vilda."

Jo jag förstod det, men mycket information utelämnas så det är svårt att svara.

Sen kan man självklart lämna in ett olovligt djur till veterinären ändå.
Citera
2024-12-28, 22:33
Medlem
Citat:
Det teoretiska caset är:

Kolla med Djurens Ö, Lili och Susie. De finns i Djurhamn, Värmdö kommun, Stockholm. De är viltrehabiliterare och hjälper massor av olika djur.

Om det är en fågel, kontakta i första hand Stockholms vildfågelrehab. De är licentierade för att rehabilitera alla fågelarter i landet.

Djurens Ö: https://djurenso.se/om-oss/2708-2/

Stockholms vildfågelrehab: https://svr.nu/
Citera
2024-12-29, 00:30
Medlem
Larmdjungelns avatar
Tack för många bra förslag.
Gillar den biten med liten enskild veterinär. Precis sådana idéer jag var ute efter! Tack.
Jo, precis så är det kring lagar och regler. Detta teoretiska problem är självklart så att "vilda" djur är olagliga att hålla som tamdjur.
Problemet är att denna teoretiska fågel inte skulle klara sig och jag har ett väldigt starkt band till denna individ och den till mig.

Tack alla som svarat!
Citera
2024-12-30, 19:37
Medlem
Citat:
Tack för många bra förslag.
Gillar den biten med liten enskild veterinär. Precis sådana idéer jag var ute efter! Tack.
Jo, precis så är det kring lagar och regler. Detta teoretiska problem är självklart så att "vilda" djur är olagliga att hålla som tamdjur.
Problemet är att denna teoretiska fågel inte skulle klara sig och jag har ett väldigt starkt band till denna individ och den till mig.

Tack alla som svarat!
Låter som att det hypotetiska djuret tillhör korpfamiljen? Själv tagit hand om en skatunge som fallit ur boet tills den kunde ge sig av själv. Den var väl iofs ca 5-6 dagar gammal när den ramlade ur och höll på att dödas av kråkorna tills jag insåg vad som hände. Den visste att den var en skata och flög iväg när den kunde flyga men den var smart, tillgiven och faktiskt rumsren. Gav den valet att stanna eller flyga. Älskade den men ville inte hålla den fången om den ville vara fri, instinkterna var starka direkt. Gömde mat etc.
Citera
2024-12-31, 00:42
Medlem
Larmdjungelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiesp
Låter som att det hypotetiska djuret tillhör korpfamiljen? Själv tagit hand om en skatunge som fallit ur boet tills den kunde ge sig av själv. Den var väl iofs ca 5-6 dagar gammal när den ramlade ur och höll på att dödas av kråkorna tills jag insåg vad som hände. Den visste att den var en skata och flög iväg när den kunde flyga men den var smart, tillgiven och faktiskt rumsren. Gav den valet att stanna eller flyga. Älskade den men ville inte hålla den fången om den ville vara fri, instinkterna var starka direkt. Gömde mat etc.

Låter som min teoretiska historia är mer eller mindre exakt som din.
Problemet för min är att jag har hund. Jobbigt att gömma mat då =)
Men smarta som råkor är (har jag hört) är att hon nu mer gömmer mat i vatten. Där hittar inte hunden det.
Jag kommer ge samma val när hon kan flyga. Redan nu är hon ute 25% av dagen i inhägnad trädgård med hunden som bodyguard (hund gillar sin matmaskin) och jag har lärt henne hur man öppnar kattluckan när det är dags att komma in.

Fantastiskt djur..
Citera
2024-12-31, 01:23
Medlem
Citat:
Låter som min teoretiska historia är mer eller mindre exakt som din.
Problemet för min är att jag har hund. Jobbigt att gömma mat då =)
Men smarta som råkor är (har jag hört) är att hon nu mer gömmer mat i vatten. Där hittar inte hunden det.
Jag kommer ge samma val när hon kan flyga. Redan nu är hon ute 25% av dagen i inhägnad trädgård med hunden som bodyguard (hund gillar sin matmaskin) och jag har lärt henne hur man öppnar kattluckan när det är dags att komma in.

Fantastiskt djur..
Låt den ha en bur nattetid så ska du se att den gömmer mat under tidningspappret :-) Min brukade hoppa upp och gosa in sig vid nyckelbenet och sedan sova medan jag såg på tv. Åt uppblött valpfoder som serverades med pincett med god aptit. Stackarn hade loppor, blev biten också, veterinären hade inget problem när jag tog den dit för medicin mot det när jag nämnde att viltfågeljouren rekommenderat det och inte hade resurser att ta emot en fågel som inte var utrotningshotad.

Edit: glöm inte att påpeka att det är tills den kan klara sig själv, blev påhoppad av nån jävla do-gooder på en mack på vägen till vet om en skata i bur… jo, man vill ju verkligen ha den lös i en bil …
Senast redigerad av fiesp 2024-12-31 kl. 01:34.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in