Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-01-03, 20:06
Medlem
EricBlairs avatar
Ser ut som bommen gått av på bilderna. Måste gått rejält fort.

Bommar sitter som regel 10-15 m in på vägen från vägkorsning till allmän väg.
Hade inte bommen stoppat framfarten hade de troligen kört rätt över nästa väg och
in i snövall/räcke/träd/passerande bil/någon ute med hunden/ eller klarat sig ut på en åker.
Kan ibland men mer sällan även vara en fyrvägskorsning mitt ute i skogen.
(Vet inte hur det ser ut där, bara hur det brukar vara vid början på bomväg.)

Som tidigare nämnt är det 20 km/h på väg för skoter och passagerare ska stiga av vid vägpassage.
Verkligen tråkigt att det gick som det gick men rimligen vårdslöshet i trafik mm.
Citera
Igår, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Jag får också intrycket av att de har uppfattningen att markägare ska anpassa bommar och skyltning efter att ungdomar vill dra på även på enskilda vägar.

Enskilda individer ser sällan sin del av helheten. De tycker ofta att just deras körning knappast kan vara till större men för någon, men tänker inte på alla de andra som tänker likadant. De som har lärt sig att visa andra hänsyn, och har förmåga att se sin del av det hela, har lättare att inte bli kränkta över varje liten begränsning som måste införas p g a obetänksamma individer.

Fast många är helt enkelt idioter. De kommer förr eller senare göra bort sig hur anpassat än samhället kring dem är. Många av de som är så kommer från familjer som inte gärna gör som man förväntas göra enligt våra lagar och regler, utan gör så som de vill. Endast släktskap och nära vänskap kan modifiera deras beteende till det bättre, men då bara inom just den där närmaste kretsen.

Förbluffande många med gränslöst beteende har ett stort motorintresse, antagligen för att det inte krävs särskilt mycket begåvning till det. Saker som lockar traditionellt manliga pojkar, män och gubbar är sällan särskilt tankekrävande sysslor...
Citera
Igår, 17:56
Medlem
Angeliqas avatar
Antalet skoterolyckor har fördubblats i Västernorrland.

Citat:
Antalet skoterolyckor i Västernorrland sköt i höjden året 2023 jämfört med året innan, det visar statistik från Transportstyrelsen. Under 2022 uppräknades antalet olyckor vara 24 stycken. Året efter låg siffran på 41.

https://www.st.nu/artikel/flera-allv...digt-tragiskt/

Man måste kunna diskutera orsakerna till det för att kunna vända trenden.
Citera
Idag, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hibernalhatt
Kanske dags att förbjuda vägbommar utan tydlig skyltning...
https://hyltebruksskylt.se/image/cac...16-500x500.PNG
Verkligen inte. Det är inte bommen som kört in i idioterna, det är idioterna som kört in i bommen.
Markägare sätter upp bommar just för att förhindra såna här idioter från att förstöra.
En mindre
Citera
Idag, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bond123
Det borde vara ett generellt förbud för vägbommar där det krävs tillstånd för att få sätta upp en sådan så den är ordentligt uppmärkt med skyltar och reflexer.
Jag sätter upp vafan jag vill på MIN MARK. Det är du och dina loppor som ska ge fan i att beträda privat mark med era åkdon.
Citera
Idag, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KalleBoll33
Hoppas markägaren åker för grovt vållande till annans död alternativt mord.
Hahahaha, du känner inte till äganderätten eller hur?
Citera
Idag, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D.Yster.Quist
"När kan väghållaren sätta en bom på sin väg?

– Är vägen din har du din fulla rätt att bomma den för fordonstrafik när du vill. Den som äger vägen har rätt att styra över den. Grundregeln är att du inte får ”rubba någons besittning”, det vill säga om någon har rätt att använda vägen, säger Maria Hedqvist."
https://www.holmen.com/sv/skog/nyhet...om-eller-inte/
Så är det enskild väg som ligger på din egen mark, inte ingår i någon samfällighet och du inte får några staliga/kommunala bidrag för vägen så är det upp till dig om du sätter upp en bom, dumpar ett stenblock på vägen eller gräver av vägen.
Det är din väg och ingen annan har rätt att använda vägen.
Exakt. Jag är markägare med flera enskilda vägar på min mark, jag sätter upp precis hur många bommar jag behagar.
Citera
Idag, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KalleBoll33
Det sistnämnda vet du inte heller. Allt kan hända. Vi får invänta vad polisen säger om de inleder förundersökning om mord eller inte. Grovt vållande till annans död blir det nog iaf. Vilket jag tycker är mycket bra.
Markägaren eller bommen har inte "mördat" någon din åsna.
Däremot så har din avlidna polare sölat ned bommen med blod och skit så det är möjligt att dödsboet och passageraren blir ersättningsskyldiga för städningen och återställandet av bommen
Citera
Idag, 17:46
Medlem
Angeliqas avatar
Exakt adress? För koll hur bommen såg ut före olyckan. Den är i olika lägen mellan bilderna på minnesplatsen.
Citera
Idag, 18:12
Medlem
Synd att Sverige inte har samma lagstiftning som i Norge och Finland, att om det inte explicit är skyltat att det fritt för allmänheten att köra på området så är det förbjudet.
Så där är det skyltade skoterleder som gäller, i övrigt är det förbjudet.
Då skulle vi slippa skoterförare som kör sönder skogsplanteringar för 10.000-tals kronor.
Och skoterförare som leker och kör i cirklar och åttor på åkermark så tjälen går djupare och skapar isproppar i täckdikningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in