2024-12-29, 02:00
Medlem
Westgoethes avatar
Hej googlat mig fördärvad.
Behöver en ultraljudstvätt av hög kvalitet - kanske inte sjukhuskvalitet för tiotusentals kronor, men iaf nära - min budget är cirka 7500 och jag behöver ha en lite större.

Det finns många "kina"-tvättar som ser lika dana ut, säkert tillverkade i samma fabrik men med olika namn. Är dom något bra? Googlar man får man de träffarna direkt. Jag önskar dock något högre kvalitet (Tror jag).

Krav: Hög kvalitet (inte gå sönder, hålla för bruk nån gång i veckan)
Krav: Tvätta extremt bra/rent
Krav: Vara lite större i storlek, skulle säga 7-9 liter
Önskemål: Värmeelement
Önskemål: Korg för hantering av stora/små delar

Nån som köpt och använt en ultraljudstvätt modell större för att rengöra sotiga/fettade delar hemma, på jobbet? Vad ska jag inte köpa? Finns det alternativ, är ultraljudstvätt outdated?

Tvättar en ultraljudstvätt så rent som jag tror, exempelvis på sammansatta metallföremål/maskindelar som inte tas isär?
Citera
2024-12-29, 12:13
Moderator
Falukropps avatar
Ultraljudstvättar är tyvärr inte magiska. Det funkar inget vidare på fett och annan "mjuk" gegga. Vad de däremot är superbra på är hårda beläggningar, exempelvis sot, kalk, etc. Du kan med andra ord inte stoppa i precis vilken mögig maskindel som helst och förvänta dig att kunna plocka ut den i nyskick. Till fett/olja är en vanlig karuselltvätt eller mekanisk rengöring bättre.

Ultraljudstvättar rengör saker invändigt, men för att det ska fungera bra måste det finnas någon fri hyfsat stor vattenpassage. Det är alltid bättre att plocka isär grejerna, man ska inte förvänta sig att kunna stoppa i exempelvis en förgasare och få den idiotren utan att demontera den.

Det är generellt inga större kvalitetsmässiga fel på kinatvättar. Det som slaktar ultraljudstvättar är misshandeln de utsätts för, och det gäller oavsett märke. De lämnas alltid med värmningen permanent igång så det ångar av och kondenserar ut vatten där man inte vill ha det i elektroniken, och accelererar galvanisk korrosion, de rengörs sällan, användarna är vårdslösa när de dumpar i grejerna som ska tvättas, man kör pass efter pass med dem utan att låta tongeneratorn svalna av, osv, osv. Tar man bara hand om grejerna håller nog nästan vad som helst rätt länge.

Med den budgeten kan du nog glömma Elma eller Vico i önskad storlek om du inte har tur och hittar nåt begagnat som inte är sönderkört. Det kommer sannolikt landa i en kinatvätt till slut. En annan möjlighet är att köpa tongenerator och element lösa, och svetsa ihop sin egen syrafasta bytta.

Går igenom din punktlista:

Krav: Hög kvalitet (inte gå sönder, hålla för bruk nån gång i veckan) - Det är som sagt mest en fråga om hur man tar hand om grejorna. Det brukar vara vårdslöshet som dödar dem.

Krav: Tvätta extremt bra/rent - Ja, det finns ju som sagt ingen magi. Med något välrenommerat märke kan man räkna med att det funkar så bra det går, men finns nog kinatvättar som funkar superbra också.

Krav: Vara lite större i storlek, skulle säga 7-9 liter - Det faller i kategorin småtvättar Försök få tag i en med dräneringsventil i botten (eller sätt i en själv), inte självklart på småtvättar, så slipper du bök och risk att få vatten där du inte vill ha det när det är dags för vattenbyte.

Önskemål: Värmeelement - Hade absolut inte köpt en tvätt utan värmning att ha i garaget, värme och basiskt vaskmedel är enda chansen att få någon slags effektivitet mot fett och annan gegga.

Önskemål: Korg för hantering av stora/små delar - Detta är ett måste både för rengöringseffektiviteten och för att skona tvätten.

En förmodligen inte alltför förflugen gissning är att det är bildelar du vill rengöra. Tar och flyttar tråden till bilforumet, tror det finns potential för bättre svar där än i hemelektronik

Hemelektronik, ljud och bild --> Bilar
/Moderator
Citera
2024-12-29, 22:40
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falukropp
Ultraljudstvättar är tyvärr inte magiska. Det funkar inget vidare på fett och annan "mjuk" gegga. Vad de däremot är superbra på är hårda beläggningar, exempelvis sot, kalk, etc. Du kan med andra ord inte stoppa i precis vilken mögig maskindel som helst och förvänta dig att kunna plocka ut den i nyskick. Till fett/olja är en vanlig karuselltvätt eller mekanisk rengöring bättre.

Ultraljudstvättar rengör saker invändigt, men för att det ska fungera bra måste det finnas någon fri hyfsat stor vattenpassage. Det är alltid bättre att plocka isär grejerna, man ska inte förvänta sig att kunna stoppa i exempelvis en förgasare och få den idiotren utan att demontera den.

Det är generellt inga större kvalitetsmässiga fel på kinatvättar. Det som slaktar ultraljudstvättar är misshandeln de utsätts för, och det gäller oavsett märke. De lämnas alltid med värmningen permanent igång så det ångar av och kondenserar ut vatten där man inte vill ha det i elektroniken, och accelererar galvanisk korrosion, de rengörs sällan, användarna är vårdslösa när de dumpar i grejerna som ska tvättas, man kör pass efter pass med dem utan att låta tongeneratorn svalna av, osv, osv. Tar man bara hand om grejerna håller nog nästan vad som helst rätt länge.

Med den budgeten kan du nog glömma Elma eller Vico i önskad storlek om du inte har tur och hittar nåt begagnat som inte är sönderkört. Det kommer sannolikt landa i en kinatvätt till slut. En annan möjlighet är att köpa tongenerator och element lösa, och svetsa ihop sin egen syrafasta bytta.

Går igenom din punktlista:

Krav: Hög kvalitet (inte gå sönder, hålla för bruk nån gång i veckan) - Det är som sagt mest en fråga om hur man tar hand om grejorna. Det brukar vara vårdslöshet som dödar dem.

Krav: Tvätta extremt bra/rent - Ja, det finns ju som sagt ingen magi. Med något välrenommerat märke kan man räkna med att det funkar så bra det går, men finns nog kinatvättar som funkar superbra också.

Krav: Vara lite större i storlek, skulle säga 7-9 liter - Det faller i kategorin småtvättar Försök få tag i en med dräneringsventil i botten (eller sätt i en själv), inte självklart på småtvättar, så slipper du bök och risk att få vatten där du inte vill ha det när det är dags för vattenbyte.

Önskemål: Värmeelement - Hade absolut inte köpt en tvätt utan värmning att ha i garaget, värme och basiskt vaskmedel är enda chansen att få någon slags effektivitet mot fett och annan gegga.

Önskemål: Korg för hantering av stora/små delar - Detta är ett måste både för rengöringseffektiviteten och för att skona tvätten.

En förmodligen inte alltför förflugen gissning är att det är bildelar du vill rengöra. Tar och flyttar tråden till bilforumet, tror det finns potential för bättre svar där än i hemelektronik

/Moderator

Du verkar ha bra koll. Så jag passar på att fråga.
1. Kan en korg stå på botten i kärlet, eller måste den hänga fritt i vattnet utan kontakt med botten?
Tänker då i första hand för att inte skada botten på kärlet.

2. Måste korgen vara rostfri, eller funkar det med vanligt järn som eventuellt är förzinkat? Eller annat material som plast t ex?

Har en skivtvätt byggd på en ultraljudstvätt och är lite sugen på att tvätta just förgasardelar i den.
Citera
2024-12-30, 09:18
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Du verkar ha bra koll. Så jag passar på att fråga.
1. Kan en korg stå på botten i kärlet, eller måste den hänga fritt i vattnet utan kontakt med botten?
Tänker då i första hand för att inte skada botten på kärlet.

2. Måste korgen vara rostfri, eller funkar det med vanligt järn som eventuellt är förzinkat? Eller annat material som plast t ex?

Har en skivtvätt byggd på en ultraljudstvätt och är lite sugen på att tvätta just förgasardelar i den.

1) Ska inte påstå att korgen måste hänga, men får för mig att det är lämpligt.

Du vet säkert hur en ultraljudstvätt funkar. Elementen är högtalare, kärlet fungerar i någon mening som membran. Trycket i tvättvätskan varierar med ljudvågorna. När trycket är lågt sjunker vattnets kokpunkt, och det förångas. När trycket ökar igen höjs kokpunkten, och ångan som bildats kollapsar ögonblickligen. Stora krafter utvecklas lokalt, som slår loss beläggningen man vill bli av med. Precis samma effekt som när en propeller kaviterar - googla för lite intressanta bilder - eller åstadkommer de skador man kan se i kanalerna när man river en gammal automatlåda, om vi ska ta ett exempel du nog är hemma med.

Inbillar mig i alla fall att det dels kan skada kärlet som du är inne på, och dessutom att tvätteffektiviteten kan minska radikalt.

Vill man simulera det kan man ju ställa nåt på membranet i en högtalare man inte bryr sig om, spela lite musik, och se vad som händer

2) Det där med rostfri/syrafast korg handlar mest om resistens mot aggressiva rengöringsmedel/ galvanisk korrosion. Plast funkar nog också bra, om det inte absorberar för mycket av ultraljudet.
Citera
2024-12-30, 09:38
Medlem
66ccskyhawks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Westgoethe
rengöra sotiga/fettade delar

det bästa är att avfetta ordentligt innan ! kallavfettning + alkalisk koncentrerad. jag har en gammal diskbänk utomhus till detta ändamål, varmvatten är viktigt. sen ner i ultraljudstvätten. den tar det sista.
bara hört positivt om ultraljudstvättarna som säljs via vevor tex.

det du kan göra är att köpa via ett svensk företag så har du lättare med retur om det skulle vara fel på den. för 7500 får du en 22L eller 30L.
Citera
2024-12-31, 00:06
Medlem
Westgoethes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falukropp

/Moderator

Tusen tack för alla tipsen, mycket bra insikter. Nej det är främst vapendelar jag kommer att tvätta, men visst, en och annan tvåtaktsförgasare kommer köras.

Jag ska ta till mig det du skriver - kanske får jag öka budgeten lite.
Har idag en enklare tvätt utan ventil eller värme från Kjell tror jag, som funkat men jag upplever det som att effekten blivit sämre med åren och det är slabb utan ventil och koka upp vatten innan, samt att den är för liten för att ta vissa delar.

Tvätten har en plastkorg och jag håller med om att troligen skulle effekten bli bättre om korgen "flöt" och inte tog i sidorna.
Citera
2024-12-31, 00:08
Medlem
Westgoethes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 66ccskyhawk
det bästa är att avfetta ordentligt innan ! kallavfettning + alkalisk koncentrerad. jag har en gammal diskbänk utomhus till detta ändamål, varmvatten är viktigt. sen ner i ultraljudstvätten. den tar det sista.
bara hört positivt om ultraljudstvättarna som säljs via vevor tex.

det du kan göra är att köpa via ett svensk företag så har du lättare med retur om det skulle vara fel på den. för 7500 får du en 22L eller 30L.

Hej ja jag brukar dra rent det värsta innan med en mildare avfettning och tryckluft så allt gegg rinner av, upplever att min gamla tvätt har tappat mycket effekt därav jag söker ny, samt större med ventil och värme så slipper man en del kladd. Tänker montera den i garaget med fast avlopp och en kran ovanför så man lätt kan fylla på vatten utan att springa med hinkar å grejer.

Vevor, ska kolla på det, kanske måste öka budgeten lite. 22 liter är mer än nog! Tack för tips!
Citera
2024-12-31, 10:40
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Westgoethe
Tusen tack för alla tipsen, mycket bra insikter. Nej det är främst vapendelar jag kommer att tvätta, men visst, en och annan tvåtaktsförgasare kommer köras.

Jag ska ta till mig det du skriver - kanske får jag öka budgeten lite.
Har idag en enklare tvätt utan ventil eller värme från Kjell tror jag, som funkat men jag upplever det som att effekten blivit sämre med åren och det är slabb utan ventil och koka upp vatten innan, samt att den är för liten för att ta vissa delar.

Tvätten har en plastkorg och jag håller med om att troligen skulle effekten bli bättre om korgen "flöt" och inte tog i sidorna.

Ah, du har redan en tvätt. Din upplevelse att den blivit tröttare med åren stämmer säkert, brukar vara limmet mellan element och kärl som ger sig med tiden. Det utsätts ju för en del mekaniska påfrestningar. Vill du ge det en chans kan du googla "ultrasonic transducer adhesive" för lite förslag om vilka limmer du kan använda. Det är inga exotiska speciallimmer eller så. I en sådan liten tvätt är elementen nästan garanterat inte svetsade.

Förvisso slits även elementen på längre sikt, tänker dock att det snarast är ett problem när man kör mycket mer än någon gång i veckan.

Notera också att det finns avlånga tvättar som sannolikt är användbara om det är gevärspipors längd som bestämmer storleken. Annars är det väl mest smådelar i vapen? Vet inte om en halvmeter räcker, men här är ett exempel på formfaktorn i alla fall.

Antar kallt att du byter vatten mellan varje körning när du gör det så sällan. En bra funktion jag glömde nämna tidigare är avgasning, dvs ett program för att bli av med lösta gaser i vattnet. Det ökar effektiviteten. Visst, värmer man på vattnet och låter det stå ett tag har det samma effekt, men kan vara trevligt om man inte vill vänta innan man tvättar. Det är bara en mjukvarugrej, tvätten kör ett program med lite andra frekvenser än vanligt, så det är ingen funktion som behöver kosta skjortan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in