• 1
  • 2
2024-12-30, 11:12
Medlem
Clownpastejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FB007
Nej.

En rätt nyligen studie visade på att dom som spred ut sina måltider mera än de som körde periodisk fasta tappade lite mer i vikt i och med att dom rörde sig mer naturligt på kvällarna.

Som vi vet sedan tidigare så är ju kroppen bra på att anpassa sig, så om man ligger på ett energiunderskott sjunker ens tdee, man rör sig inte lika mycket, sitter längre på typ toan utan att tänka på det osv.

Här är studien om du är intresserad :https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/38639542/

Kan tänka mig, jag håller dock ett rätt konstant antal steg per dag som jag räknar noga (20 000) så det "gör" inte så mycket om jag är kvällstrött eller inte om jag redan är uppe i stegen, om så inte är fallet går jag ut en kvällspromenad oavsett.
Citera
2024-12-30, 11:13
Medlem
Clownpastejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Det korta svaret är ja, men man kan alltid krångla till det. Normal fasta handlar om att inte äta alls. Utan vatten dör vi lite väl snabbt, så vatten är OK. Med äta avses att peta i sig saker som kolhydrater, fett och protein. Mjölk är alltså mat, kaffe och te är det inte. Sedan kan man om man tycker det är trevligt även inkludera saker som koffein och nikotin i fastandet, men då börjar man närma sig ideologiska tankar. Under längre fasta (dygn) behöver (alltså måste) man fylla på med lite vitaminer. Man skulle kunna tänka sig att även ta någon kemikalie, om det finns, som underlättar exempelvis fettförbränning. Jag skulle nog betrakta det som en sort dopad fasta.

Olika studier verkar säga olika saker om periodisk fasta tyvärr. Vissa säger att det ger bättre viktnedgång oavsett kaloriintaget i övrigt, andra att det är det totala kaloriintaget enbart som räknas.
Citera
2024-12-30, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clownpastej
Är inte överviktig, snarare normalviktig, men målet är att få ner fettprocenten i kroppen få fram magrutor.

Äter väldigt bra och proteinrikt under själva måltiderna, middagen vid 19/20 innehåller säkert 60 gram protein minst.

Så vet inte om det där caseinet faktiskt behövs, jag har kört på det nu innan när jag bulkat upp mig men då har jag mer haft som mål att äta så mycket protein "dygnet runt" som möjligt.

Okey. Låter som du då bara dra ner på kaloritäta livsmedel. Det kanske rör sig om en deff på 4-10 veckor då?
Nu vet jag inte på vilken nivå du ligger men när vi ska ta fram rutorna drar vi ner på kaloritäta livsmedel som är enkla att dra ner på samtidigt som vi tränar och äter som vanligt. En nyckel är att ligga på ett lagom kaloriunderskott så träningen flyter på. Inte för högt underskott så man blir seg eller får sug efter mat även om det givetvis kan uppstå.
Citera
2024-12-30, 11:45
Medlem
Neksnors avatar
Citat:
Olika studier verkar säga olika saker om periodisk fasta tyvärr. Vissa säger att det ger bättre viktnedgång oavsett kaloriintaget i övrigt, andra att det är det totala kaloriintaget enbart som räknas.
Jag har inte sagt något om det, jag har bara sagt att te inte är mat.
Citera
2024-12-30, 14:23
Medlem
Clownpastejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Jag har inte sagt något om det, jag har bara sagt att te inte är mat.

Bra det, te mättar och sänker sötsuget för mig kvällstid.
Citera
2024-12-30, 14:26
Medlem
Clownpastejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Okey. Låter som du då bara dra ner på kaloritäta livsmedel. Det kanske rör sig om en deff på 4-10 veckor då?
Nu vet jag inte på vilken nivå du ligger men när vi ska ta fram rutorna drar vi ner på kaloritäta livsmedel som är enkla att dra ner på samtidigt som vi tränar och äter som vanligt. En nyckel är att ligga på ett lagom kaloriunderskott så träningen flyter på. Inte för högt underskott så man blir seg eller får sug efter mat även om det givetvis kan uppstå.

Äter egentligen inte några kaloritäta livsmedel i dagsläget, mest protein (kyckling, fisk, skaldjur, ibland biff) och mycket grönsaker (främst sallad eller ett hopkok i t.ex. en fisksoppa/wok/etc.), samt ett äpple per dag + några proteinshakar. Fett i form av en avokado per dag, dressing till sallad och lite parmesan.

Åt rätt onyttigt för ett par månader sedan, mycket toast skagen (stora mängder majonäs + smörstekt bröd) samt vitt ris nästan varje dag, plus mycket grädde och smör i maten. Även för mycket bröd.

Så har väl skärpt till mig rätt bra vad gäller att skippa onödiga kalorier, men tycker att viktmiskningen går för långsamt, på vågen går jag ner i långsam takt (dricker dock rejält med vatten varje dag så hade givetvis sett större viktminskning om jag inte gjorde det).
Citera
2024-12-30, 14:29
Medlem
Clownpastejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
1. Casein kan du äta. Men bättre är om du äter riktig mat. Det är din livsstil som varit fel tidigare och du får bättre resultat om du äter mat. Mat på bra råvaror, behöver inte vara komplicerat alls. Äter du en bra kvällsmat så antar jag du inte behöver äta innan läggdags. Normalt sätt så äter vi för att få i oss energi för att klara det fysiska så man ska försöka att äta mer i början på dagen när maten gör mer nytta.

Behövs casein precis innan sänggångende även om jag äter mycket proteinrikt i övrigt?
Citera
2024-12-30, 14:49
Medlem
Citat:
Behövs casein precis innan sänggångende även om jag äter mycket proteinrikt i övrigt?

Det låter som en bra förbättring när det gäller kosten. Om du vill dra ner på något (och vågar) så ta bort några av proteindrinkarna då kalorier man dricker är de som gör minst nytta. Det skulle kunna ge dig det extra underskottet du behöver varje dag på 200-400kcal.

Casein behöver du inte när du redan äter bra proteinkällor. Du verkar äta väldigt bra mat för någon som bygger.
Citera
2025-01-10, 22:49
Medlem
Clownpastejs avatar
Är salt/elektrolyter tillåtet under periodisk fasta?
Citera
Igår, 10:22
Medlem
Citat:
Är salt/elektrolyter tillåtet under periodisk fasta?

Ja, det är "bara" allt med kalorier som du bör undvika för att kunna kalla det för fasta...
Citera
Igår, 14:24
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ok så periodisk fasta funkar inte för viktminskning?

Äter inte direkt fettsnålt utan menar mer att jag äter lagom mycket fett, men samtidigt nyttigt. En avokado per dag, mycket fisk, lite nötter samt olivolja till sallad.

Ok så bättre att fortsätta med casein?
Nej, det fungerar inte. Du går ner i vikt och efter ett år är du tillbaka där du startade. Den diet som fungerar är en diet som du kan använda långsiktigt, fast livet ut.

Ja, fortsätt med proteinet.
Citera
Igår, 17:13
Medlem
Clownpastejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gitarristen1
Ja, det är "bara" allt med kalorier som du bör undvika för att kunna kalla det för fasta...

Ok så elektrolyter går bra?

Hur är det med kaffe och te?

Innehåller kaffe/te kalorier? Eller i vart fall så mycket att det förstör fastan?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in